Vaikuttava näky. Kunpa omat amppelit kasvaisivat yhtä upeaksi.
Ei jaksaisi millään odottaa kevättä … tahtoo päästä seuraamaan eri lajien itämistä, varttumista ja kasvua, mausta puhumattakaan … tuletule jo helmikuu.
Laitoin tuonne Siemeniä; annetaan, etsitään, … osioon muutamia viimevuoden hyviä tomaatteja jakoon. Siemeniä on lajikkeista vaihtelevia määriä tarjolla.
Selvittelin hieman mitä tuli tilattua ja ovatko miten haastavia tuolla minun paahteisen kuumalla parvekkeella. Sattumalta oli valinnut mielestäni varsin hyvin lajikkeeni tälläkertaa. Jokainen lajike on ainakin muutaman eri lähteen mukaan hyvin paahdetta ja kuumuutta kestäviä, kuten myös taudinkestäviä, satoisia ja paria lukuunottamatta suht aikaisiakin, mutta niiden kahdenkin kohdalla kohtuullinen kasvuaika, ettei tarvitse sentään tuumia lokakuussa kypsyvätköhän koskaan.
Joitain lämpötila/olosuhde tietoja ynnäilin, ihan omaksi ilokseni tulokkaistani
‘‘Supermarzano’’ F1 13-35C
‘‘Cal-J’’ sopisi kuiville alueille, hyvä lämmön kestävyys
‘‘Gold nugget’’ kestää yli 30C lämpöä
‘‘Cream Sausage’’ 10-35C
‘‘Incas F1’’ 13-35C
Nuo pari myöhäisempää varmaan laittelen kasvamaan aikaisemmin, loput sitten maaliskuussa kaiketi, olettaen että pysyn nahoissani, eikä homma leviä taas käsiin.
Oregon Spring oli vikkelä, 3.1. pe, illalla siemenen piilotin multaan ja 6.1. eli maanantaina huomasin että hupsista oli jo parin cm piippa.
Vuoden 2014 tuleva trendi? Unohtakaa se mullan kanssa sekoileminen, kun on helpompiakin tapoja kasvattaa.
Aika höpöjä tuossa jutussa kirjoittavat, että tämä olisi hyvin harvinainen ilmiö. Joulun aikaan kaivelin ituja kahdestakin tomaatista ja samaa olen joutunut tekemään useana talvena.
En ole koskaan kuullut että tomaatin siemen tarvitsisi kylmäjakson itääkseen?
Tuo vaan todistaa, että ne kaupan tomaatit on jalostettu sellaisiksi, että ne pysyvät kauniina kauan kaupan laatikoissa, kun siemenetkin itävät ennen kuin hedelmä mätänee.
Minäkin olen kaivellut ituja, viimeksi syksyllä Erk:istä, joka oli jäänyt pehmenemään aika pitkäksi aikaa pöydälle. Ensin luulin, että tomaatissa on matoja! Hitsi, mikä säikäsdys silloin tuli.
Minä laitoin Erkin multiin maaliskuun alussa, ja kasvarini on lämmittämätön. Satoa tuli heinä-elokuussa noin kahdeksan isoa muhkeaa pihvitomaattia. Aloittelijana en osaa arvioida oliko hyvä vai huono sato, mutta kilomääräisesti varmaan menee samoihin kirsikkatomaattien kanssa.
En löytänyt yhtään parempaa kuvaa tomaateista. Noista suurin osa on Erk tomaatteja ja se tekee terttuja ainakin kuusi-seitsemän kappaletta /runko. Tertut niin painavia että pitää tukea kasvun aikana ettei repeä irti.
Mun Erkit tekivät myös useamat tertut ja niitä oli pakko tukea kun tomaateista tuli niin vietävän painavia
Kylvin pari hitaasti satoa tuottavaa ja valikoin mitä kylvän myöhemmin.
Satu-71 kaksi Erkkiä itänyt,kolmas lupaavan turpea
Minun piti kasvattaa tänävuonna vain muutamaa lajiketta ja nyt minun listalla on 20. Kävin katsomassa noita lajikkeita Euroopan cmmon cataloogista http://ec.europa.eu/food/plant/propagation/catalogues/database/public/index.cfm?event=SearchForm&cat=H enkä löytänyt kuin kolme listallani olevista sieltä. 17 lajikkeista on siis sellaisia, joiden siemeniä ei saa myydä EU:n alueella.
Suosittelen kaikkia kerämään hyviksi havaitsemistaan ei-hybridi tomaateistaan siemeniä ja varsinkin, jos niitä ei löydy tuosta kataloogista. Siinä ei pelkästään säästä ostokuluissa, vaan saa pidettyä kotikasvattajien ulottuvulla muitakin lajikkeita kuin nuo Euroopassa sallitut.
Eikö nuo european common catalogin lajit ole lähinnä kaupallisia? Koko rajoituksessa on kyse isoista firmoista, ei kotipuutarhurien kodeissaan kasvattamien lajien kieltämisestä. (Näin ainakin selitetään…)
Joka tapauksessa, sitähän ei voi tietää, kuinka hulluun suuntaan koko EU säädöksineen on menossa - mikä nyt on sallittua, voi olla muutaman vuoden päästä jo kiellettyä … siksi olen sitä mieltä, että siemenvarasto ei voi olla liian suuri. Kaikki talteen, mikä suinkin säilyy useita vuosia.
Hmm. Listaa selaillessa tuleehan siellä vastaan muutama perinnelajikin, mm. Black prince ja Black from Tula, Fiorentino Costoluto ja monta muuta, joten ei tässä ihan laittomilla teillä olla.
Oletan silti, että ei muidenkaan perinnelajien kasvatus voi olla kiellettyä omassa puutarhassa - tuskinpa suomalainen kaskinauriskaan listalla on, ja silti se on laillisesti myynnissä. (Tarkistanpa vielä uteliaisuuttani nauriin kohdalta…) Sakkoja siis ei voi listaamattomienkaan lajien kasvatuksesta tulla. (nykylainsäädännöllä…)
Joka tapauksessa, skarppina ja hereillä on hyvä aina olla… valmiina nousemaan barrikadeille ruoankasvatuksen puolesta!
Edit. Joo, en löytänyt nauriiden listalta kotoista kaskinauristamme, pari tuttua lajia kylläkin. Snowball ja White tops… ellei maatiaislajimme Kaskinauris ole rekisteröity jollain muulla nimellä, niin se ei osunut silmiin. (jokin norjalaislajike kylläkin löytyi…) Kuitenkin listaamatonta kaskinaurista saa sekä puutarhakaupoista että netistä, ja torilla myydään syksyisin avoimesti Enon kantaa - joten laitonta ei perinnelajikkeen kasvatus ole näemmä myyntiinkään. Outoa koko homma…
Kaskinauris on suomalainen perinnelajike ja sitä saa myydä vain Suomessa.
http://www.evira.fi/portal/fi/kasvit/viljely+ja+tuotanto/lajikkeet/alkuperaiskasvit/
Enhän minä sitä tarkoittanutkaan, että maatiaislajikkeiden kasvatus omassa puutarhassa olisi kiellettyä tai laitonta. Suomessa ei vaan taida olla omia maatiastomaattikantoja, joten täällä kaupallisesti markkinoitavien tomaatinsiementen pitää olla rekisteröitynä tuossa EU:n kataloogissa, eli täällä saa kaupasta vain niitä lajikkeita. Jos siis on onnistunut tilaamaan kataloogiin kuulumattomia siemeniä EU:n ulkopuolelta, kannattaa kerätä niistä siemenet talteen, koska eihän se ole varmaa, että siementen tilaaminen jatkuu näin helppona ikuisesti. Ja onhan siinä myös ne kalliimmat postikulut, jos tilaa siemenet toiselta mantereelta eli ei niitä oikein usein kannata tilata.
Tuosta siementen keräämisestä tomaateista…
hypridi, onko se F1-merkitty, eli jos tuota ei ole lajikenimen perässä, niin niistä siemenistä tulee emokasvin kaltaisia ?
Yleensä hybridi on merkitty F1:llä, mutta ei ihan aina. Netistä etsimällä saattaa löytyä tietoa onko lajike avopölytteinen vai hybridi.
Olen Genesen kanssa hieman eri mieltä postikulujen ja yleensä ostojen kalleudesta… Suomalaisten puutarhaliikkeiden hinnat ja nettikauppojen postarit hirvittävät - niihin uppoaa helposti montakymmentä euroa. (pari siemenpussia jo maksaa 10 €, postarit 5 €…) Sen sijaan ‘uudelta mantereelta’ ja jopa Briteistä tilatut siemenet (sekä yksityishenkilöiltä että myyjiltä) ovat tulleet minimaalisilla kuluilla. Itellan ja yleensä euroalueen postikulut taitavat olla maailman kärkiluokkaa.
Mutta tosiaan, koskaan ei voi tietää, kuinka kauan siementen postittelu muualta maailmasta onnistuu.
Itse olen lähettänyt kaskinauriin siemeniä Kanadaan ja perille meni - mielenkiintoista kuulla, kuinka hyvin kasvatus siellä onnistuu. En tiedä, olisko niitä saanut kansainvälisten säädösten mukaan lähettää… ymmärtääkseni harrastajien vaihdot vielä ovat OK.
Edit: Kävin vielä lukemassa läpi tuota EU:ssa rekisteröityjä tomaattilajikkeita, ja huomasin sieltä puuttuvan sellaisia, mitä olen nähnyt brittiläisten puutarhakauppiaiden myyvän netissä ja joita olen itsekin tilannut … Kyseessä pitäisi olla DEFRA-rekatuista myyjistä. Mikähän lie totuus…? näemmä ainakaan Britanniassa ei kovin tarkkaan syynätä, mitä lajeja saa kaupallisesti kasvattaa… Viisaat britit kapinassa manner-Euroopan ylivaltaa vastaan
Keneltä mahdoin saada viime vuonna "Voyage" tomaatin siemeniä? Pitäisi olla monilohkoinen, niinku pieniä tomskuja olisi monta kiinni toisissaan. Mutta mulla se kasvoi ihan normaalin näkösenä. Eli onko muilla kokemuksia?