Olen kasvattannu Voyagea monena vuonna ja aina oli erittäin monilohkoinen.Huono ominaisuus oli että halkesi helposti ja kypsyi epätasaisesti,osa saattoi olla jo pehmeä kun osa oli vihertävä.
Hih! 3 tomaatin siementä (kaupan tomaatista otettuja) laitettu multaan.
Minulla kaksi, 18. päivä kylvetty. Odotan, koska nousevat esiin… Viime vuonna taisi mennä alle viikko, mutta näiden siementen iästä en tiedä.
Kyseessä ruukkukasvatukseen ja huonekasviksi soveltuvat minilajit.
Jos ei parissa viikossa näy tulosta, laitan toiset samanlaiset…
Eikös se niin ole, että mieluummin kuivahko kuin liian märkä astia siemenille? Kupponen ehti yön aikana kuivahtaa, ja lisäsin vettä aamulla… toivottavasti elpyvät vielä, ettei tarvitse kylvää uutta viereen… (ja sitten olla pulassa niiden kasvupyrähdyksen kanssa …)
Pikkutaimet/siemenet viihtyy hienosti karkkilaatikossa jos on kuivahtamisen vaara.
Eilen saapui vihdoinkin mun siementilaus jenkeistä. Mukana oli myös extra tomaattilajike, joten nyt minun listani minkä piti olla tänävuonna edellistä pienenpi kasvoi taas yhdellä uudella ja on nyt jo 21, mikä on kaksi enemmän kuin viimevuonna. Taas tulee kasvihuoneessa täyttä. Onneksi puolet on pensaslajikkeita. Kasvihuoneen seinäkorkeus on 2m ja harja 3m, joten pitäisi keksiä miten saan hyödynnettyä korkeussuunnassa olevaa tilaa laittamalla noita matalampia lajikkeita kahteen kerrokseen. Chilit ja paprikat on jo olleet hyllykössä kasvihuoneen keskellä, mutta tomaattien altakastelupaljut vaativat jykevämmän hyllyn.
Lontoossa tietääkö kukaan paikkaa missä olisi tomaattien siemeniä myynnissä? Voisin käydä viikonloppuna katsomassa
Se on niin turkasen iso paikka etten viitsi summassa lähteä etsimään.
Voi onnellinen! Siellä varmaan valikoimaa on valtavasti, mutta tavarataloissa todennäköisesti samoja suurfirmoja kai kuin SUomessakin. Thompson & Morgan, Lord Nelson etc. Kannattaa googlata gardening center London tms. haku?
Löytyi ainakin tällaisia:
Best Garden Centres and Plant Shops in London | 20 Lush Places To Buy Plants
Ja tällainen paikka Pohjois-Lontoossa:
http://www.growing-life.com/shop/Contact_Transport_and_Maps_growing_life_london_hydroponics_grow_shop_grow_cabinets_growt_tents.html
Suunniteltaessa kesän kylvölistaa - Ildi pääsee kasvamaan vanhempien terassille ovenpieleen. Muutama näkemäni kuva on aika hurja - saattaa kuulemma pelästyttää ensinäkemältä
Heitin vitsinä, että kun ei kerran ole haukkuvaa vahtikoiraa, laitetaan tomaatti vierailijoita kauhistuttamaan …
Jeij! Viime viikon sunnuntaina kylvetyistä tomaatin 3 siemenestä 2 on jo itänyt! Ensimmäinen iti jo torstaina ja pituutta on jo 1,5cm ja toinen iti tänään.
Onnea! Täälläkin iloitaan perhetapahtumasta - vimme lauantain kylvön tuloksena ensimmäinen pikkutaimi näkyvissä. Reippaat sirkkalehdet. Kyseessä minilaji Mohamed.
Taidan heittää viereen vielä yhden minilajin siemenen, niin olisi toinen sisäkasvatti tiedossa kevättä odotellessa.
Yritä nyt tässä sitten omia kylvöjä siirtää, kun lukee toisten ihanista perhetapahtumista! Tomaattivauvakuume! Kertokaas mikä lajike on aivan erityisen varhainen? Olis kiva saada vaikka ihan pikku napostelut jo ennen heinäkuun loppua.
Aivan loistava tuo siementen vaihtopalsta, löysin hetkessä kaipaamani siberian siemenet ja vaihtopostiin lähti sitten vähän enemmänkin lajikkeita. Oi miksi, miksi kasvihuoneeni on vain 6 neliötä?
Kasvihuoneen koko on kyllä inhan rajoittava tekijä. Tänä kesänä kun pitää pärjätä pikkukasvarilla, on kyllä sormi suussa. Itse kuitenkin muutenkin jatkan tomaatteja avomaallekin - suojaisalla rivaripihalla kaupungissa saa aina muutaman plantun mahtumaan ja kasvarin oven eteen laitan aina pari ruukkua, niihin sub arctic plentyä tai outdoor girliä.
Tuota minäkään en silloin ajatellut kun hankittiin ensimmäistä kasvihuonetta. Ei se 6 neliötä riitä minnekään jos haluaa kasvatella paljon kaikenlaista . Sen takia meillen hankittiin viime keväänä toinenkin kasvihuone. Nyt on tilaa kasvatella tomaatteja . Sen lisäksi mulla oli viime kesänäkin tomaatteja kasvamassa ämpäreissä talon seinustalla ja kasvimaan laidalla. Toistakymmentä taimea kasvattelin ulkona ja kun kesä oli niin lämmin niin satoa tuli ihan kiitettävästi ulkotomaateistakin Omia tomaatteja ja kasvihuonekurkkuja syötiin lokakuulle asti,
Mulla oli muuten myös tuota Sub Arctic Plentya ja Outdoor Girl kasvamassa ulkona viime kesänä ja etenkin Sub Arctic Plenty oli hyvän makuinen tomaatti. Sitä laitan tänäkin vuonna ulos.
Niinhän se menee että kasvari(t) täynnä ja ämpäreitä ja muita astioita pihalla - tomaatti siellä ja tomaatti täällä:)
Talon seinustalle kun laittaa aurinkoiselle puolelle niin siihen on tosi helppo viritellä harsosysteemi jonka voi vetäistä tomaattien suojaksi tarpeen vaatiessa. Sellanen ikäänkuin verhosysteemi, vetää sen verhon sitten sivusta tai laskee ylhäältä niinkuin sälekaihdin. Ei tarvi pyöritellä sitä harsoa ympäri kasvin kun seinä on siinä takana, senkus vaan laskee sen siihen suojaksi. Tosi nopea ja helppo, virittelen sellaisen aina alkukesäksi ja tarpeen vaatiessa myös loppusyksyksi.
Nuu, onko sulla kuvaa tuosta “verho”-viritelmästä? Ymmärsin varmaan idean, mutta kuva on aina kiva
Ei ole kuvaa
Mulla on talon seinään joskus kiinnitetty köynnöstueksi sellaista aitaverkkoa, pari ruuvia seinässä siellä täällä ja verkko niihin kiinni metallilangalla. Siihen kiinnitän sen harson tomaattien yläpuolelle ihan vaan kulmista kiinni verkkoon sitomalla. Sitten lasken sen harson alas tomaattien suojaksi ja laitan sivuilta kiinni muutamilla pyykkipojilla napsauttamalla. Tulee hyvä ja tiivis “pussi”.
Harsoa voi kiinnittää systeemiin vaikka kaksi kappaletta päällekkäin ja laskee sitten alas säiden mukaan joko molemmat kerrallaan tai vain toisen. Yksinkertaista harsoa käytän joskus suojana tuulelta jos sattuu keskellä kesää kovin kolea myrskyinen keli.
Tosi hyvä idea
Nuun hatsoverhosydeemi herätti ideanikkarin minussakin… Onneksi on kesään vielä aikaa miettiä mihinkä semmoisen virittäisi:)
Tänään käyn simenvalikoiman läpi ja katson josko jo yhden lajikkeen kokeeksi kylväisi. Haaveilen aina että satoa saisi jo alkukesästä niinkuin joillakin onnekkailla pro kasvattajilla täällä on onnistunut käymään. Minulla on muistaakseni joitain hitaita pihvitomskulajikkeita josko sellisen kylväisi vaiko jonkun nopean kirsikan… Mietintämyssyä päähän:)
Onhan minulla jo yksi tomskuntaimi n.25cm kokoinen (vesiviljelyssä). Se on latvapistokas muistaakseni jostain kirsikktomskusta jonka leikkasin syksyllä kun siivosin kasvarin talvikuntoon. Latvapistokas juurtui mutta ei veden voimalla ole juurikaan kasvanut ja vankistunut syksyn /talven aikana ,mutta on hengissä ja vihreänä kuitenkin:). Tänään istutin sen uudeleen ja syvempän samaan ruukkuun ja samaan lecasoraan ja alan ruokkia sitä miedolla lannoksella:)
Josko tämä sitten olisi se ensimmäinen sadontuottaja:)