Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Kävin Lontoossa Chelsea Gardener-puutarhamyymälässä ja mukaan tarttui seuraavat tomaatinsiemenet: Bajaja, Cherry Cascade, Alisa Craig, Suncherry Premium F1 Hybrid, Tumbling Junior F1 Hybrid, Alicante, Sweet Baby, Sweet Aperitif. Pussien hinnat 0.99-2.99 puntaa paitsi Suncherry peräti 3.69 puntaa mutta mainostavat sen olevan makein kirsikkatomaatti ikinä. Ja pussissa on vain 6 siementä!

Väärää ketju mutta olkoon: mukaan tarttui myös mm. nauriinsiemeniä ‘Oasis’ - maistuu melonille, keltajuuri Boldor, raitajuuret Chioggia ja Bulls Blood Scarletta sekä valkojuuri Albina Vereduna.

Ja Wilkinsonin puuvartinen, ruostumatonta terästä oleva koussikka. Ja ja ja…

Se SunCherry on “makein punainen kirsikkatomaatti (sweetest red cherry tomato)”. SunGold on sitten se “makein keltainen (oranssi) kirsikkatomaatti (sweetest yellow cherry tomato)”. Molemmat on hyviä ja makeita kirsikkatomaatteja :slight_smile:

Mulla on nyt kans tänä vuonna ekaa kertaa tulossa kokeiluun tuo Bajaja tomaatti. Tilasin siemeniä Virosta. Näkyy olevan amppelitomaatti :slight_smile:

Yhteen sattuman vuoksi olemme joutuneet siirtämään tomaatti-illan StoraEnson
tehtaan kerholle. Majurintie 4 Inkeroinen kirkkoa vastapäätä.
Tilaisuus on 3.3 2014 klo 18,00.
Maaliskuussa on tavanomainen alustus kotipuutarhureita kiinnostavista aiheista ja tällä kertaa olemme sopineet näyttelijä Nina Petelius-Lehdon kanssa tomaattiaiheisesta esitelmästä.
Hänen ja miehensä kotitilalla on viljelyssä n. satakunta erilaista tomaattia.

Kiitos Nuu kun korjasit, mulla jäi pois sana punainen mikä on sangen olennainen tieto, varsinkin jos joku näitä lukee ja sen perusteella tekee omia valintoja.

Noita ‘maailman makeimman kirsikkatomaatin’ tittelin tavoittelijoita näkee siellä sun täällä eri nettikaupoissa :slight_smile: SunGoldin kanssa ‘kilpaileviin’ olen törmännyt useastikin, loppujen lopuksi tulos on sitten kasvutavasta, maaperästä ja maistajan makunystyistä kiinni.

Törmäsin vähän aika sitten listaan pahanmakuisista lajikkeista, ja hui kamala :slight_smile: siellähän oli monta tuttua, tälle vuodelle kaavailemaani lajiketta. Yhden herkku on toisen inhokki :slight_smile:
Inhotuslistalle oli päässyt mm. monen suosikki Black Cherry. ja tietenkin moni varhaislaji - niillä näkyy yleisenä piirteenä olevan ‘hapokkuus’/ ‘happamuus’, mikä ei ole kaikkien mieleen.
Jätän ne varhaiset hapokkaat lajit sitten äitini iloksi, hän on vanhan kansan ihminen ja inhoaa liiallista makeutta …

Lisää iloisia uutisia: viime la multaan kätketty Klyukva Sakhare on nostanut sirkkalehtensä esiin! Hurraa, nyt saan kasvatella niitä minilajikkeita rinnakkain. ensin itänyt Mohamed on jo reipas ja vilauttelee ensimmäisiä aitoja lehtiä.

Mulla oli viime kesänä punainen kirsikkatomaatin ostotaimi, joka oli joku mikä lie million tai joku muu numero :slight_smile: Ei ollut ollenkaan makeita tomaatteja, mutta erittäin aromikkaita. Tykkäsin niistä ja näytti muutkin tykkäävän, kun ei itselleni tahtonut riittää mitään.

Sweet million?

Aika isolla todennäköisyydellä juuri tuo Sweet million. 

Minä en pidä todella makeista tomaateista ja siksi kasvatan Sungoldia aika harvoin, mutta Black Cherryä joka vuosi. Kaikista ällömakein tomaatti mitä olen kasvattanut oli White Currant, siinä ei ollut tippaakaan happoisuutta. Minulle tomaatti saa olla hivenen makeakin, kunhan siinä on sopivasti happoisuutta ja aromia. Sungold ja Sun Cherry on kyllä ihan OK lajikkeita, mutta tilaa pitää jättää paremman makuisillekin. “Makuasia sanoi koira kun…” :wink:

Hundreds/Thousands On sopivan makea ja aromikas amppelitomaatti, hedelmät on pieniä mutta niitä tulee sadoittain. Onko kukaan kokeillut…

Jo useana vuonna joka kesä muutama puska - ja kavereille kanssa :slight_smile:

Mun mielestä yksi parhaimmista on Black Cherry ja sitä laitan kasvamaan useamman taimen. Jaune Flammee on toinen suosikki  Mutta tilaa pitää jättää monelle muullekin ihanalle tomaatille ja aina pitää kokeilla myös jotain uutta 

Kai minunkin pitää taas herätä talviunilta.

Viimevuonna tuli kokeiltua paljon kirsikkatomaatteja jotka sitten valtasi koko parvekeen. Tänävuonna ajatellin laittaa ihan paria lajiketta pensastomaatteja. Muutenkin tämä vuonna koko kasvattaminen tulee olemaan vähäisempää parvekkeella ihan tilankäytön ja valonmäärän takia.

Gold Nugget oli viimevuonna hyvin satoisa ämpärissä ja makukin menetteli, mutta en ole siitä kovin varma. Maja oli minulla taas oikein hyvän makuinen, mutta sato oli aika vähäinen. Joten uusina voisi kokeilla ehkä Balkonzauber tai/ja Outdoor Girlsiä. Tarkoitus olisi keskitty tällä kertaa normaali kokoisiin tomaatteihin enemmän, kirsikkaatomaatien sijaan. En oikein tiedä Maskotkasta ja Incas F1:stä, kun ei ole kokemusta. Tiny Tim jää minulta tänä vuonna pois, vaikka ei se mikään huono ollut.

Muuta nyt ei tule mieleen. Vielä on kuukausi aikaa miettiä mitä kylvää.

Minulla on sitten tiedossa ‘ällömakeaa’ white currantia, otan sen mieluummin marjana kuin vihanneksena… :slight_smile: Erilaiset maut vaativat totuttelua joka tapauksessa, ja aromien runsaus on rikkautta. Onhan niissä aina se ravintoarvo… Happamat tomaatit pääsevät oliiviöljy-balsamietikkakuorrutukseen, se yhdistelmä elvyttää kaupan pahvivihanneksetkin.

Viimes kesän kokemuksen mukaan ‘hevonpee’ aikaansai maukkaamman ja syvemmän aromin kuin pelkkä ‘kanaliemi’ tai Neudorffin lannoite. HYviä toki olivat ne kanankasvattamatkin, mutta enemmän makua tuli loppukesänä multiin isketyille pistokkaille, jotka lannoitin hevosen tuotteella.

Mitään uusia siemeniä ei mun pitänyt hankkia, mutta kun yhtäkkiä huomasin, että ei ole ensimmäistäkään paprikan siementä, niin pakkohan se oli joku siemenhylly tutkia. Mukaan tuli sitten tomaattejakin ja niitä, mitä siinä sattui olemaan, eli Ildi ja Red cherry. Yhtään en tiedä millaisia ovat. Mulla on nuo pienet tomaatit olleet ylensä ostotaimia, eikä niissä aina ole ollut lajikenimeäkään.

Muita tomaatin siemeniä piti olla riittävästi, mutta kuinka nyt sitten tuli mukaan Tigerella, sitäkään en ole ennen kokeillut. Kuvittelisin, ettei sille kannata kovin montaa paikkaa kasvihuoneesta uhrata. Muutoin laitan Tanskan vientiä, koska se on mulla ollut varma, varmempi, kuin Moneymaker. Lisäksi laitan Goldene Königiniä ja joko Härän sydäntä, tai Black Russiania.

Kreeta-Eulaalia, mulla oli viime kesänä Red Cherry pihalla, jätin sen liki oman onnensa nojaan semmoisen pyöreämuotoisen kehikon sisään. Kasvi haaroittui kun en nyppinyt varkaita, oli aikamoinen pensas lopulta. Jouduin sitten kiinnittämään tomaateista painavia oksia rautalankalenkillä kehikkoon, elokuussa katkiskelin latvoja. Teki niin hurjan määrän tomaatteja että tänä vuonna aion laittaa samalla tavalla Black Cherryn. Ai niin, nyt muistankin, yksi vika oli, sateen jälkeen tomaatit halkeilivat. Maistuivat hyviltä silti.

Voi ei, mulla ei ole kun yhdenlaista kirsikkatomaattia itämässä 
Löytysköhän marketista jotakin mitä viitsisi kokeilla… 

Eripari, epäsäännöllinen veden saanti aiheuttaa sitä halkeilua, eli sateen jälkeen halkeilu johtuu todennäköisesti just siitä että vettä tuli kerralla paljon.

Kuroneko, marketista löytyy tosi paljon kokeilun arvoisia kirsikkatomaatteja. Osta vaikka pussillinen SunGoldin siemeniä, saat ihan normiprismasta ja varmaan joka paikasta muualtakin. Sitä kehutaan maailman makeimmaksi keltaiseksi kirsikkatomaatiksi, ja se on tosiaankin hyvänmakuinen, makea tomaatti. Lisäksi ihan satoisa, tämä plussana siihen vielä.

Itämäänhän tomaattia ei tarvitse vielä kuukauteen ainakaan laittaa joten hyvin ehdit markettien tarjontaan tutustumaan.

Tartuttakaas tomaattitautia tänne suuntaan. Partsilla on yksi viimevuotinen raato vielä roikkumassa, ja ei sit mitään inspiraatiota ole tätä kasvukautta fiilistellä :frowning: Nyt pitäisi vihermanian olla kuumimmillaan, kun pääsee jo pikkuhiljaa aloittelemaan kylvöjä.

Paria uutta siementä olen kerännyt kaupan tomaateista, mutta siinäpä se.

Jonkun pensastomaatin voisi ehkä plantaasillekin roudata kun säät sallii. Kävisikö siihen vaikka Balkonzauber tai Maja?