Elisabet, Maja on minusta oikein kiva, laita sitä.
Sain itse lajikesuunnitelman (karsinnan) suoritettua. Kun tosiaan alaa on puolet tavanomaisesta vaikka kuinka venyttäisin tomaatteja pihamaan suuntaan, niin sai miettiä oikein tarkkaan mitä valitsee. Vähän tietty on saatava uusia kokeiluja mukaan ja myös kaikki lempparit.
Kasvariin tulee: amish paste, black cherry, rosalita, black pear, tigerella, sungold F1 (en yleensä kasvata F1:siä, mutta tästä on vaahdottu niin paljon, että pakko on kokeilla), Costoluto genovese, indigo rose (JEEE! sain mustien tomskujen siemeniä!!) sekä vielä oma viimekesäinen risteytysprojektini.
Ulos erinäisiin laaikoihin tulee: sub arctic plenty, outdoor girl, gardeners delight, glacier, benewah, green sausage, black prince ja yellow pearshaped.
Varalistalle (jos vaikka keksin muutaman lisäkasvatuspaikan) laitan vielä nämä: villitomaatti, amish gold, stupice sekä black from tula.
Johan tuo lista teki 22 lajiketta, jee!
Majaa kasvatin viime vuonna taimena, mutta tilanpuutteen vuoksi ne taimet menivät lahjontakäyttöön. Balkonzauber tuotti oikeastaan parhaiten satoa. VIime vuonna sen plantaasin sain vasta kesäkuun alussa ja kunnolla pääsin sinne vasta juhannuksen jälkeen, niin siinä vaiheessa ei tomaatteja ulos enää viety. Jos plantaasille voisin pari pensastomaattia sijoittaa, niin sitten partsilla olisi enempi tilaa…
Tigerella oli suutari, yhtään tomaattia ei tehnyt. Noinkohan antaisi sille vielä mahiksen. Harzfeuer oli maukas perustomaatti ja Cerezza Amarilla kasvoi kivasti. Paria muutakin lajiketta oli, muttei aivot ole vielä virittuaytyneet oikeaan moodiin, niin en niitä muista. Sungold F1 kiinnostaisi, jos siemeniä jostain bongaisi. Muuten en ajatellut uusia siemeniä ostella, uudet lajikkeet tulevat kaupan tomaattikokeiluista.
Kaupan tomaateista otin siemeniä jostain viherraitakirsikasta ja ‘Dunne’ (tjsp.) kirsikkatomaatista, jota myytiin ökykalliina herkkutomaattina. Viime vuoden viherraitakirsikka teki maukasta satoa, ja siitä otin kans 2. sukupolven siemenet talteen. Teoriassa voisi kokeilla 1. ja 2. sukupolven vertailevaa tutkimusta, jos tilaa olisi.
Maja maistu mun mielestä paljon paremmalle kuin Tigerella. Tigerella oli pettymys Stupicesta tykkään, napakka, nopea ja kestävä =)
Ensimmäinen tomaatintaimi on tässä vaiheessa.
Kaunis pikkunen! =)
Kurppa: mikä laji?
Mun pienokaiseni näyttävät jo lähes tuolta
Onko kukaan kokeillut amppelitomaatti lajiketta Firecracker F1
Minulla Tigeralla teki ihan hyvin tomaatteja, mutta se oli minusta vetinen ja mauton.
Mikälaisia ovat Outdoor girl, Balkonzauber ja Maskotka?
Krimiläinen, tuo on Erk. Toinen aikaisesta kylvöstä on Goldkrone.
Lauantaina kylvin loput tomaatin siemenet.
Tomaattigalleriasta löytyy tomaattien arvostelut kuvineen.
Lilianne, mulla oli Balkonzauberia viime vuonna, ja aion laittaa uudestaan. Kasvatin isossa ruukussa ja pensasoletuksena, mutta loppukaudesta tuin kyllä tukinarulla vähäsen. Teki runsaasti (mun mittapuun mukaan, 20+) normitomaatin ja kirsikkatomaatin välimaastosta.
Taidan jättää parjatun Tigerellan nyt kokeilematta, kun tarjolla on niin monta muuta mielenkiintoista tomaattia.
Katselen taas uteliaana tähän aikaan vuodesta kauppojen siemenvalikoimaa. Karseita riistohintoja - halvimmillaan olisin saanut 10-15 siementä sisältävän Marmande-pussin 75 cntillä. Brödernä Nelson… muut lajit yli 2 € pahimmillaan, eikä takeita itämisestä.
Kiitettävää silti, että lajirunsaus marketeissakin on lisääntynyt - Black Russian, Moneymaker, Ildi, Gardener’s Delight, Totem, Chocolate Cherry etc. saatavilla tavallisesta Anttilasta ja S-marketista niille, jotka haluavat napata pussin mukaan muiden ostosten ohessa eivätkä selailla tuntikaupalla netin aarrevalikoimaa - kuten jotkut viurahtaneet …
Piti katsoa että mitä pensastomaatin siemeniä oli vielä jäljellä viimevuodelta. Majaa löytyi runsaasti ja kolme Gold Nugget siementä.
Joten harkituista mahdollisista vaihtoehdoista Outdoor Girl, Balkonzauber ja Maskotka puuttuvat. Täytyy kai kohta ruveta katsomaan mitä lähin kaupoista löytyy.
Olisiko maaliskuun alkuviikko sopiva kylvöaika pensastomaateille?
Maaliskuun alkuviikko on hyvä aika, ei aikaisemmin kannata kylvääkään normi kotioloissa.
Mun kasvuvalo taitaa laskeutua suomeen huomenna, joten muutama tomsku on vaan pakko työntää multiin viikonloppuna!
Mä tänään taas hypistelin noita siemenpusseja, mut maltoin vielä toistaseks olla kylvämättä. Mut kohta varmaan repee.
Tämä tyttö on varmaan tullu hulluksi 15 lajia tomaatteja multaan ja tomaattikirje vasta tulossa mulle.Mikä minuun oikein meni???Mietiskelin että mihin nuo oikeen mahtuu,niin mies sanoi:Pitää varmaan ostaa isompi talo.Mitähän se sillä tarkoitti,hmm.Goldkrone ja Black Russian pukkaa molemmat jo kolmatta oikeaa lehtiparia.Erk on melkein alkutekijöissä.
Karvari
Tomaattikirjeen myötä häviää se Maltti…
Miun 4.1. kylvetyt tomaatit kasvaa varsin kauniisti, jouduin jo karsimaan ( suoraan sanottuna heitin pois jo koulittuja taimia, anteeksi) niitä, ku olin laittanut useamman siemenen kutakin lajia ( 10) en tiedä kuinka niiden kanssa selviän ku olen tullut kylväneeksi vähän jotain muutakin…lobeliat koulin eilen, luvattoman monta purkkia tuli lisää.
Chilejä kylvän vielä…ja odottelen sitä chilikirjettä voip vielä hymy hyytyä…
Hups, meni vähän ohi otsikon…
Hyvin menee annitainen
Juu, mutta menköön…
Ketä tästä vois syyttäää
Mä en ole vielä aloittanut tomaattikylvöjä, tai siis on mulla kasvamassa pari minibel tomaatin taimea mutta muut siemenet odottaa vielä kylvöä. Ja nyt kun katselen mun pöytiä, ikkunalautoja ym. paikkoja missä on jo parikymmentä chilipurkkia, petunioita, laventeleita, paprikoita, keijunmekkoja, orvokkeja ym. niin hieman hirvittää ja taitaa päästä vielä iso parku siinä vaiheessa viimeistään kun tomaatit pitää koulia . Tämä tietää vain sitä, että meillä eletään taas viidakossa koko kevät