Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Hienoa joku muukin…
Nyt kun sisälle ei uskalla oikeen mitään enää kylvää ( paitsi haluaisin ahkeraliisaa ) niin ajattelin huomenna kokeilla hakikylvöjä satoi tännekin viimein lunta sen verran.
En ole aikaisemmin perennoja tälleen kylvänyt, mut nyt innokkaana kokeilen.

Mulla oli myös Tigerellaa viime vuonna, ja olivat kyllä mauttomimpia kasvattamístani tomaateista. Taidan silti laittaa tänäkin vuonna kasvamaan, olivat niin kauniita ja tekivät hyvin satoa. Syötyäkin tulivat :slight_smile: Outdoor Girl oli hyvän makuinen ja teki myös kohtalaisesti satoa, mutta sato alkoi kypsyä paljon myöhemmin kuin muut ulkona kasvattamani. Aika myöhään sen kyllä kylvin, mutta niin muutamat muutkin.

Tänään katselin ihan vain uteliaisuuttani ilman ostoaikeita Nelssonin (muistaakseni) tomaatin siemeniä, kun oli paikallisessa marketissa laitettu esille. Vähän ihmetytti se, ettei yhdesäkään pussissa kerrottu lajiketta, oli vain tomaattia, amppelitomaattia ja kirsikkatomaattia. Kummallista mielestäni.

Viime vuonna piti pelata purkkitetristä ja mahduttaa ne mun työpöydälle pohjoisikkunan viereen kasvilampun alle, koska “kämppä ei ole mikään kasvihuone”. Nyt olen ainoana aikuisena päättämässä asioista, niin pitäisi tonne olkkarin puolelle eteläikkunoiden luo jotain kivaa kehitellä :slight_smile: Nyt alkukautena tota kasvilamppua tarvitsee anyways, mutta sitten joskus huhtikuussa eteläikkunan valo tulisi tarpeeseen.

Mä ostin Balkonzauberin siemenet Saksasta työmatkalta, jostain ihan perus-ruokakaupasta. Isossa reikäpohjaruukussa voisi sen (tai jonkun muun ulkoilmaa kestävän) tomaatin kuskata plantaasille kunhan kelit sallii. Tulee partsille sit lisää tilaa muille kokeiluille. Runkotomaateille on 5 tai 6 paikkaa, sit vielä pari pienempää pensasta/kuristettua runkoa ylähyllylle, ja amppelilajiketta amppeliin.

Bluesky: Kyllä niissä pusseissa se on mainittu, mutta kääntöpuolella ja pienellä. Kesti aikansa, ennen kuin tarttui silmään!

Kyseessä siis todennäköisesti ‘Bröderna Nelson’, joita silmäilin aiemmin tänään ja luulin ensin myös, ettei lajinimiä ole ilmoitettu. :slight_smile:

Onko muuten Nelsonin firmalla useita eri pakkaustapoja, kun joissain marketeissa on ‘Nelson’ ja jossain sitten ‘Bröderna Nelson’ … näköjään osa siemenistä on tilattu Briteistä, osa Ruotsista (?)…

Hahaa, täällä vielä kuukauden odottelu ennen varsinaisia tomaattikylvöjä :slight_smile: Osa kylvetään vanhempien luo, siihen puuhaan saa koko perhe osallistua… Pahoin pelkään, että sinnekin tulee enemmän kuin parikymmentä tainta, plus pienikasvuiset tietysti päälle - niitä ei lasketa, jee. Vanhempien parveke muistuttaakin sitten tomaattiviidakkoa koko kesän. Saavatpa taas aikaansaavan ja virkeän maineen koko naapurustossa! :)…

Tigerellan jätän kyllä armotta pois, kun on paremman makuisiksi mainostettuja saatavilla. Amerikasta on vielä pari pussukkaa tulossa… Puhumattakaan muista ruukkulajeista: ananaskirsikka, Wonderberry, kurkku, munakoiso… joten… Kasveihin ollaan hukkumassa täälläkin.

Pitäisi sitten jossain vaiheessa jaksaa hoitaa kasvimaapalstakin siihen kuntoon, ettei tarvitse tuntea valtaisaa alemmuutta naapuripalstan tehokkaiden venäläisten rinnalla…

Yön hiljaistunteina kännysurffailin kun en saanut unta, ja lueskelin paljon hyvää Siberia-lajikkeesta. Saisko sitä jostain? Sen voisin iskeä plantaasille suosiolla. Outdoor girl sit toinen.

Amazonista oon nyt tilaamassa semmosia polyeteenisäkkejä, 10 ja 36l, ja niissä on reiät pohjassa. Jospa plantaasille niistä jotain virittelisi sit tomaateille.

Pari venusta vasta kasvamassa, koska ovat matalakasvuisia lajikkeita. Vaikeaa on pidätellä kylvöjen aloittamista, mutta kun muistelee edellisten vuosien kaaosta ,joka seurasi liian aikaisista kylvöistä, niin se kyllä vähän rauhoittaa tilannetta. Pääsisi kuun loppuun, niin se olisikin jo saavutus.

Tilasin pussillisen Outdoor Girlin siemeniä. Jokohan ne pitäisi kylvää vai voiko odottaa maaliskuun alkuun? Ihan ulos olen niitä laittamassa kun kasvihuonetta ei ole.

Odota rauhassa sinne maaliskuun alkupuolelle.

Kävin kaupassa ja ostin pari puuttuvaa pensastomaatti siemenpussia. Eli kaikki alkaisi olla aika valmista ensikuun kylvöihin, paitsi kylvö/taimi multa vielä puuttuu. Ajattelin että kylväisin 16 siementä ja ehkä saisin tai valitsisin 10-12 taimea niistä?

3 kpl 75-100cm Gold Nugget - 4cm keltainen
3 kpl 60-100cm Outdoor Girl - 6cm punainen
5 kpl 50-80cm Maja - 5cm punainen
5 kpl 50-60cm Balkonzauber - 6cm punainen

Kaikki siis pieniä pensastomaatteja, vaikka todellisuudessa nuo kai kasvaa noin 20-50% korkeammiksi ja tomaatit on 1-2cm pienempiä.

Maaliskuun ensimmäisellä viikolla olisi tarkoitus kylvää. Minulla on mahdollisuus käyttää kyllä keinovaloa, mutta en silti aio laittaa niitä liian aikaisin. Viime vuonna laitoin helmikuun 4:nä päivänä ja se oli liian aikaisin, alkoi kukkimaan sisällä jo ennenkuin sai ne parvekkeelle, jossa ne on tarkoitus kasvattaa.

Mitenkähän tekisi tänävuonna tuon kylvön? Yleensä olen vain laittanut ne siemenet multaan. Pitäisikö sienenet laittaa nyt jääkaappiin, pois huoneenlämmöstä?

Jos aurinkoisella ikkunalla tilaa, niin jokunen pieni pensastomaatti siellä kyllä menettelee - saatpa aiemmin satoa. :slight_smile:

Tuli muuten mieleen noista taimivalinnoista ja koulimisesta: kaikki ohjeet kehottavat aina valitsemaan ne vahvimman ja terveimmän näköiset alut - mutta oman rajallisen kasvattelun tuloksena olen huomannut, että taimen alkuvaiheella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka vahvaksi ja hedelmälliseksi se lopulta kasvaa ja paljonko tuottaa satoa.

Pikemminkin mulle kävi niin, että ne pienet, ‘keskosen’ oloiset reppanat kasvoivat lopulta oikein vahvoiksi ja tuotteliaiksi kasveiksi tupaten jatluvasti uutta vartta, kukkaa ja oksaa.

Kun taas vahvin ja kaunein taimeni kärähti auringossa ja sain siitä loppuken lopuksi vain vihreitä hedelmiä - ei poloinen toipunut enää järkytyksestä.

Kasvupaikka, maaperä ja aurinko vaikuttavat enemmän kuin ensimmäisten viikkojen edistys, oman kokemuksen mukaan. Ja siihen uskon :wink:

Min tomaatit tänään…

Suloisia! Sä saatkin sitten aikaisin satoa :slight_smile:

Kiitos Papavero :slight_smile:

Yritys on ainakin kova ja ehkä tässä on aloittelijan innostuneisuutta mukana ripaus jos toinenkin. Järki puuttuu sit kokonaan.

Viime kesä oli mun eka oikea tomaattkesä muutamalla lajikkeella, nyt tää lähti lapasesta kokonaan. Kun tuli hommattua syksyllä se toinen kasvihuonekin.

Tuossa juuri lajittelin tomaatinsiemeniä, siinä mukana tomaattikirjeestä otetut ihanuudet.

Toivon, että tulee leuto kevättalvi, saisin tuonne lasikuistille infrapunalämmittimen alle taimia :smiley:

Mut kaikenkaikkiaan, tää on niin ihanaa vastapainoa aika rankalle työlle.

Taidan laittaa vielä kuvan mun viimekesän tomaateista :slight_smile:

Kuvaterrorismi iski, ku löysin sen hiton piuhan, jolla saa puhelimesta kuvat koneelle. Kameran piuha on edelleen mustassa aukossa.

Kuva on otettu aika loppukesästä, näkee ku kurkut jo elämänsä ehtoossa roikkuuvat.
Nirhittyä basilikaa tossa parvekelaatikossa.
Ei mikään siisteyden huippu.

annitainen, sulla on jo ihanan reippaan näköiset taimet . Aikaiset maistiaiset sulla varmaan tiedossa 

Kiitos :slight_smile: olen itekin onnellinen niistä, kun vaan saisin ne vietyä kesään asti.

Söin juuri kaupasta ostamiani kirsikkatomaatteja ja haaveilin omista paljon makeimmista :smiley:

Hyvä kun siulla on kokemusta, ehdin jo ajatella että olet niin lirissä taimien kanssa keväämmäällä, että kyllästyt koko touhuun.

Kurppa :smiley: kyllä mulla kokemusta on, lähinnä epäonnistumisista :))

Viime kesä oli kasvarin ja hyvien ilmojen ansiosta huippu mun puutarhuroinnissa. Sitä ennen muutamana kesänä ulkona koitin tomaattia kasvattaa, ei juuri satoa kerinny tulla.

Enkä sitä sano, ettei se välillä käy hermoon, ku on pienet tilat sisällä kasvatella. Onneksi tuo mies ymmärtää ja on apunakin välillä :))

Kun tänne penttiin löysin, olen lukemalla täältä oppinut ihan älyttömästi ja saanut intoa tähän touhuun valtavasti, että KIITOS vaan teille kaikille :))

Tämän vuoden tomaatit:

Federle
Jersey Devil
Super Marmande
Blue Ridge Mountain
Brandywine Yellow
Goldkrone
Black Cherry
Sungold F1
Berry
Laukaus
Must Pirn