Viime kesänä työkamu kasvatti Laukausta, isoin tomsku paino 800 g =D
Miks muuten siitä Laukauksesta ei löydy oikein mitään tietoa netistä? Onko se ollenkaan kaupallinen laji? Kulkeeko siemenet vaan penttiläiseltä toiselle?
Mun mielestä sitä ei oo missään myynnissä mut voin olla väärässäkin.
Muoks. Tomaati osa 2, sivu 561 on tän alkuperä kerrottu. Venäjältä peräisin, Hieronymus laittanut alunperin siemenet liikenteeseen
Kyssikselläkin taitaa vähän keulia;)
Lajisuunnitelmaa, tähdellä merkityt pitäisi hankkia vielä
Partsille
Cerezza Amarilla
Sungold F1*
Harzfeuer tai St. Pierre
Striped Stuffer
“Dunne”
“Raitamysteerikirsikka 2.0”
“Pinkki mysteeripihvi”
Balkonzauber
Maja
Tumbling Tiger
Plantaasille
Outdoor Girl * tai Siberia * tai vastaava
Amateur *
Balkonzauber (jos ei partsille mahdu)
Kurppa, miten niin? Tässä vaan haen rajoja…että paljonko mahtuu tai ei mahdu.
Voiko tomaatinsiemen idättämisen tehdä niin että laittaa siemenen sellaisen pienen pyöreän turvekiekon päälle. Sen sitten "umpinaiseen" astiaan ja pohjalle vettä niin että ne kiekot kastuu. Laittaa tuon johonkin pimeään ja lämpimään. Sitten vain hieman välillä tuulettaa että ei homehdu?
Kyssis, muista että harvaan istutetut (taimi väli n.50cm) tuottavat paremmin satoa, eikä tule home yms. ongelmaa;)
Lilianne, luulen että paremmin onnistuu ihan perinteisesti mullassa.
Mie yritän aivopestä itseäni, etten tarvi enää säilöä tolkuttomasti tomaattikastiketta enkä kurkkuja, eli vähemmilläkin taimilla pärjäisi.
sit voit laittaa kasvariis kokeiluun kaikkea jännää, vaikka vesimelonia tms.
Juu, en aio laittaa laastipaljuun kuin aina kaks tainta. Mä jätän kalebassit ainakin pois tänä vuonna kasvareista.
Itse meinaan myös laittaa harvemmin tomaatin taimia pervekkeelle kuin viiimevuonna. Jolloin minulla oli 7m2 parvekkeella 16 runkotomaattia ja 9 pensastomaattia. Ne runkotomaatit valtasivat koko parvekkeen lattiasta kattoon ja sieltä alas. Huomasin että puolet niistä kärsi valon puutteesta. Joten puolet vähemmän taimia tänä vuonna ja kaikki vielä pienempiä pensastomaatti lajeja.
Näkis vaan
Partsilla on kuudelle runkotomaatille paikka, ja kolmelle puskalle/kuristetulle rungolle. Lisäksi amppeli. Viime vuonna suurin ongelma oli viherräjähdys kun olin poissa kesäkuussa pari viikkoa, muuten oli tilankäyttö hyvin optimoitu.
Kyssis, osa penttiläisistä sai joitakin vuosia sitten Laukaus-tomaatin siemeniä Hieronymukselta, jonka taimenvaihdossa näimme aivan julmetun kokoisen tomaatin
Minä sain jonkun tomaatin siitä kasvatettua, mutta melko pieniksi jäivät. Siemeniä sain kuitenkin ja joitakin olen myös siemenkirjeisiin laittanut, taisin nytkin laittaa.
Ja tottakai, Laukaus kasvaa tänäkin kesänä (tulevassa) kasvihuoneessani
Ok eltsu. Onkohan Hieronymus sitten tuonut Venäjältä tomskun vai siemeniä saanut joltain sieltä?
Siemenkirjeestä tai sitten siemenvaihtona mä olen sen saanut, en muista enää. (vähän pidempi kuitenkin, kuin annitaisella, muisti meinaan)
lis. kävin lukemassa tomaatti 2 ketjussa Hieronymuksen kirjoituksen.
unohin ku piti kylvää ne chilit…ja vähä tomaattia
Kyssis, muistelisi, että H. olisi mummultaan saanut Laukauksen siemenet ja ohjeen, että kylvää aina maaliskuussa, naisten päivänä
Lilianne kysymykseen niistä turvekiekoista vastaan, että kyllä niitäkin voi käyttää, kunhan vaan ensin turvottaa lämpimällä vedellä siitä kiekosta sellaisen turvepökäleen ja sitten vasta laittaa sen siemenen sinne turpeeseen. Aiemmin käytin niitä kaikkien tomaattien ja chilien idätykseen ja taimikasvatukseen, mutta nykyisin käytän useamman siemenen idättämiseen idätyslauttaa tai Rainbown punaisella kevytkissanhiekalla täytettyä PluggBoxia tai sitten vaan tavallista multaa.
Ekat parit amppelitomaatit idätin tänä vuonna niissä turvenapeissa, koska ne on niin helppoja. Loppujen tomaattien kylvön kanssa pitäis vielä malttaa odottaa ja sitä varten on jo kissanhiekka hankittu ja hajuaineet pesty siitä pois.
Tarkoitatko idätyslaudalle sitä styroksi palaa kellumassa vedessä?
Miksi ihmiset vältelee niitä pieniä turvekiekkoja, onko niistä huonoja kokemuksia verrattuna johonkin toiseen tapaan?
Lautalla aion katsoa, mitkä siemenet itää, mitkä ei. Turha on varata turvekiekkoa ja tilaa suutareille.
Turvekiekkoon aion siirtää itäneet siemenet sitten. Voi sen pötkylän sit suoraan haudata multaan kun siirtää astetta isompaan, eikä tarvii kasvia repiä pois.