Turvekiekoissa on juuri se ongelma mitä ElisabetB mainitsi, että jos laittaa vain yhden siemenen, voi jäädä useampi pökäle tyhjäksi. Minä aina säilytin ne suutarit kuivina seuraavaan kevääseen ja kylvin niihin uudelleen. Joskus sitten saattoi se edellisvuotinenkin siemen itää ja sitten mulla kasvoi mysteeri taimia, joiden lajiketta en tiennyt.
Vanhoissa jenkkimallin Jiffy pelleteissä oli erilainen helpommin hajoava kuori. Minä en oikein tykkää niistä uusista kuitukangaskuorista. Minä revin ne aina isompaan purkkiin istutettaessa pois ja nämä uudet on aika sitkeitä.
Joo, pois ne revin minäkin sit kun isompaan ruukkuun menee. Siihen auttaa se, että tekee pienen alkuviillon saksilla tms. Ennen isompaa ruukkua se sitkeä kuitukangas on oikeastaan ihan kätsy, kun ne pökäleet pysyy niin hyvin kasassa.
Pökäleiden merkkaaminen on vaan haastavaa, ajattelin sen hoitaa jollain “istumakartalla” (pienoiskasvari) tai sitten vaan pitämällä sitä pökälettä jo valmiiksi 7x7 ruukussa, johon se tulevaisuudessa muuttaisi.
Pari tomaatin taimea sain tuhottua koulimisvaiheessa, tänä vuonna ei pitäis niin tapahtua kun en taimia aio pienenä repiä mihinkään.
Pitääkö ne tomaatintaimet repiä siitä pienestä turvekiekosta pois?
Jos samassa kiekossa kasvaa useampi taimi, niin kyllä pitää repiä ja erotella omiin ruukkuihinsa jossain vaiheessa. Jos vain yksi taimi/kiekko, niin saa siinä olla loppuun asti.
Ei tartte repiä, jos niitä on siinä vaan yksi taimi, niin se koko turvepaakku, mikä siitä kiekosta on turvonnut kastelun jälkeen haudataan multaan. Useissa paakuissa on sellainen kuitukangas ympärillä, mikä pitää sitä kasassa ja vaikka juurten pitäisi kasvaa siitä kankaasta läpi olen kuitenkin poistanut sen ennen istutusta. Joskus olen laittanut kaksi siementä per paakku ja istutusvaiheessa halkaissut sen niin, että kummallekin taimelle jää pala juurien suojaksi.
Tässä kuvassa näkyy tomaatintaimi sellaisessa paakussa, jossa on sitä kuitukangasta.
Ps Tais tulla tuplavastaus
Kyllä minunkin käsittääkseni se kuitukangas kannattaa repiä pois siitä ympäriltä. Lienee samaa materiaalia kuin ne surullisenkuuluisat juuripussit, eikä se mihinkään maadu vaikka niin luvataan vaan pysyy aika tiukastikin siinä ympärillä vielä maahankin haudattuna.
Minä taidan kuitenkin laittaa ne tomaatin siemenet ihan multaan itämään kun sen aika tulee. Kun minulla on jo kaikki tarpeet koossa. Laitan sellaiseen pieneen 6x6cm kokoiseen muovikippoon, kai se ajaa ihan saman asian. En oikein tiedä tuosta laudan käytöstä. Tuntuu niin erikoiselta.
Nyt vain kärsimättömästi odotellaan maaliskuuta.
Olisiko vinkkejä mikä tomaattilajike pärjäisi Rovaniemen korkeudella terassilla astiassa kasvatettuna? Harkitsen just muuttoa ja yksi tärkeimmistä asunnon kriteereistä on se, että pystyisin jatkamaan siellä viljelyharrastustani myös tomaatin ja paprikan osalta. Tähänastisen kasvatusurani olen tehnyt kerrostalossa ja käytössä on ollut lasitettu parveke, jolla on viihtynyt tomaateista Bloody Butcher, Incas ja Gold Nugget sekä paprikoista Redskin ja Gourmet. Mahdollisen uuden asunnon (paritalo) pikkupiha on suunnilleen etelään päin, mutta pieni pihlaja ja hernepensasaita varjostanevat sitä.
Olisiko kokemusta siitä, mikä lajike olisi tarpeeksi nopea tuottamaan sadon ja kestävä viileissä öissä keväällä ja syksyllä?
Minulla on ollut täällä Kemijärvellä ulkona eri kesinä mm.Black Russian.Andie Cornue,Outdoor girl,Sibiria,Oxheart,Hundres&Thousands,mutta riippuu kesästä.Jos on hyvin suojaisa terassi niin kanattaa kokeilla aikaisia lajikkeita ja jotka on tarkoitettu ulkokasvatukseen.Aion kokeilla tänä kesänä ulos First in the Field,Earliana,Bloody Busher,jaune Flammee ja tuo Sungold.Ja tietysti ne loput jotka ei mahdu kasvariin.Tällä hetkellä ainakin 18 lajiketta tulossa,saa nähä riittääkö??? Papaveron tomskukirje on tulossa ens viikolla Hohoi maltti !!
Korjaus Bloody Butcher
Kiitos, Karvari! Kirjotan lajikkeiden nimet heti muistiin ja etsiskelen mistä niitä saisi. Terassia suojaa varmaan tuulelta hernepensasaita, mutten osaa arvioida minkä verran aurinkoa itse terassiosa saa, kun siinä on kuitenkin katosta päällä. Jos ei muuten onnistu, niin kiikutan ne katolle kasvamaan . Tunnen jo miten mopo alkaa hyrisyttää moottoriaan karatakseen viimeistään muuton jälkeen lapasesta.
Olisiko kellään ehdottaa hyvää lajiketta ihan peltokasvatukseen? Pitäisi olla aika matala ja tukeva, kun meilläpäin palstalle ei saa viritellä mitään hirmuisia taimisuojia. Paikka on aurinkoinen, mutta tuulinen.
filifjonka,ainakin osa noista löytyy multa jos et muualta saa.Hölötellään
Meinasin Prismasta jo ostaa Outdoor Girliä, mutta huoh, nelosluokan siemenpussi, hinta yli 2 euroa, ja siemeniä pussissa hurjat 6 75% itävyydellä. Nelson. Just. Kait siemenvalmistajat tähtäävät siihen, että joka vuosi uudet siemenet kehiin. Ei se nyt rahasta kiinni ole, vaan periaatteesta.
Jospa Plantagen tms. ekskursiolla löytyisi isompi valikoima Oisko kellään jotain brittikauppaa/eu:n alueelta luottotoimittajaa, mistä voisi tilata?
Outdoor Girl ei ole hybridi, joten siitä voi kerätä siemenet talteen seuraavaa vuotta varten, niin ei tarvitse aina ostaa uusia.
Kiitos ebay.co.uk
Reilu 5 euroa posteineen, 20+20+10 siementä. Outdoor Girl, Amateur ja Sungold F1. Nyt vaan pelaamaan tomaattitetristä puutarhavihkon sivuilla
Pikkaraiska, Tiny Tim on hyvä peltotomaatti Helppohoitoinen, ei tarvitse varkaita poistaa ja kasvaa kompaktin kokoisena puskana. On myös satoisa, vaikka tomskut ovatkin aika pieniä, niitä tulee paljon.
Olin niin päättänyt ostaa tänä vuonna yhden Tiny Timin valmiina toukokuussa ja EHKÄ yhden muun tomaatin taimen kaveriksi. Sitten eksyin tänne keskustelupalstalle ja parempi puoliskoni osti minulle kauppareissulla kaksi pussia siemeniä. Tiny Tim ja Gradener’'s Delight. Laitoin 3x4 eli 12 siementä itämään / lajike, katsotaan itävätkö… Jos itävät kaikki, niin ole pulassa (taas kerran) tomaattieni kanssa, ne kun tuppaavat kasvamaan ISOIKSI. Onneksi näyttää siltä, etten ole yksin
Kuulosta tutulta. Aika moni tomaattipostaus noudattaa seuraavaa kaavaa
“Olin päättänyt hankkia vain X”, jossa X on joku inhimillinen luku.
“… sitten tulin tänne, ja…” hupsista vaan, uusi X onkin X potenssiin (ainakin) 2.
Plantagenista tarttui lisäksi mukaan Bloody Butcherin siemeniä. Viime vuonna eltsulta saamani taimi teki hyvin satoa mun olosuhteissa, joten se lajike ansaitsee mahdollisuuden tulla mukaan mun tomaattitetriksen optimointiin.
Ei hassumpi valinta puoliskolta, pensas ja runkomalli.
Joo, et ole ollenkaan yksin, itellä oli tarkotus vain kokeilla paria uutta muutaman entisen lisäksi, no nyt niitä uusia on 9 jonossa.Että silleen.