Puolisolle annettiin tiukat ohjeet laittaa kännykällä kuvat saatavilla olevista siemenpusseista ja loppu onkin historiaa, siellä oli kuutta lajiketta, mutta ajattelin mennä varmoilla valinnoilla tänä vuonna. Tiny Tim on suosikkini. Gardener’s Delight on minulle uusi, mutta toivottavasti hyvä valinta.
Gardeners Delight on ihan hyvä, kuuluu myös miun entisiin sekä nykyiseen valikoimaan. Nyt ehkä suurimmalla mielenkiinnolla ootan Black Cherryä, mini Balcon yellowta, Oregon Springiä, Gold Krone, Perniöläistä tietenkin, vain muutamia uusia mainitakseni, eli siis mielipidettäni noista. Tiny Tim on ollu vakio vuosikausia, joten sen jätän tänä vuonna huiliin, samoin Garden Pearlin. Ja en löydä SunGoldin siemeniä mistään, siis piilosta iteltäni. Saas nähä mimmonen tomaattisavotta tästä syntyykään.
Mun piti laittaa kans ihan vaan pari. Nyt on 10 erilaista valkattuna Seulomisia on tehty jo moneen otteeseen ja josko hyvä tuuri käy niin noista vois kaks vielä pudottaa listalta pois. Se on hyvin suuri ehkämuttakunjoseitai…
Olen valinnut seuraavat tomaatit tänä vuonna kasvateltavaksi. “Rannalle ruikuttamaan” jäi aika monta laatua. Ehkä ensi vuonna sitten.
Minit/amppelit:
Tiny Tim
Balcon Mini Yellow
Thumbling Tom Red
Kirsikkatomaatit/pienehköt:
Gardener´s Delight
Black Cherry
Sungold
Muut:
Grandma Mary´s Paste
Opalka
Erk
Benewah (pensas)
Black Krim
Minullakin piti tämänvuoden lista olla pienenpi kuin viimevuonna ja nyt on mun Exceliin tehdyssä kylvölistassa jo 21 lajiketta.
pensaskasvuisia eli determinantteja:
506 Dwarf Bush Early
Scoresby dwarf
Anmore Dewdrop
runkotomaatteja eli indeterminantteja:
Amish Gold
Black Cherry
Brandywine Cherry
Indigo Rose
Purple Bumblebee
Blue Tears Cherry
Amish Paste
Galina’‘’‘s
Jaune Flammee
Rosalita
matalakasvuisia indeterminatteja:
Al-Kuffa
Dwarf Arctic Rose
Dwarf Mr. Snow
Dwarf Summertime Gold
Dwarf Wild Fred
Henderon’‘’'s Ponderosa
Rosella Purple
New Big Dwarf
Lisäksi laitoin kokeeksi viimevuonna lehtitilauslahjana tulleen Tiny Timin simenet uuden idätysalustan kokeiluun ja nyt niitäkin on sitten tulossa, kun enhän mä voi niitä itäneitä taimia tappaa. Onneksi ne menee pienissä ruukuissa parvekkeella tai ne voi vaikka antaa äitienpäiväkukkana.
Kuutta noista listalla olevista olen kasvattanut aiemmin, eli suurin osa on taas ihan uusia kokeiltavia.
Mulla on mopo taas kerran karannut täydellisesti…
Antaa mennä vaan, Genese, kun kerran on vauhti päällä…! mitä suotta jarruttelemaan…
Tässä alustavaa listaa, jota olen alkuvuodesta rustannut Wordiin…
Azoychka (keltainen, aikainen)
Ambrosia Bronze (kelta-sininen, kirsikka)
Anna Russian
Aurora (varhainen, kylmänkestävä)
Black Cherry
Black from Tula
Black Pear
Black Plum
Black Prince
Black & Red Boar
Black Sea Man(?)
Brad’s Black Heart
Captain Lucky (bi-color, pihvi-)
Carrot-Like (pienikokoinen)
Cherokee Chocolate
Costoluto Fiorentino
Coyote (valk, kirsikka)
Dancing With the Smurfs (sininen, jeee! tätä odotan innolla)
Dwarf Jade Beauty
Fish Lake Oxheart (varhainen, häränsydämen muot)
Garden Peach
Gardener’s Delight
GoldKrone
Green Sausage
Green Zebra
Gregori’s Altai
Grub’s Mystery Green
Hana
Ildi
Indian Stripe
Jaune Flamme
Klyukva Sakhare
Kosovo
Lucky Cross
Marmande
Mohamed (mini)
Nevas
Orange Berry
Red Currant
Red Robin(?)
Red Pear
Rosalita
Snow White Cherry
Soldacki
Sophie’s Choice
Sub-Arctic Plenty
Stupice
SunGold (pakko tätä on kokeilla ja ottaa sitten kantaa…)
Tarasenko Pink
Tumbling Tom
White Currant
Joo, älkää kysykö, minne kaikki tämä mahtuu. Ämpäreihin pitkin pihaa ja parveketta…
Nyt on hyvä syy antaa mopon karata - erikoiset tomaatit on saanut Kotimaiset Kasvikset Ry:n nimityksen Vuoden Vihannekseksi… Kannattaa paneutua eri lajikkeiden ihmeisiin kunnolla…!
Krimiläisen listan jälkeen on melekeen pakko sanoo että OHO !!!
Kunhan ensin jokin itää ja kasvaa taimeksi, katsotaan sitten, mihin ne pannaan kasvamaan… se on sen ajan huoli.
Jotain hienosäätöä on vielä pakko tehdä, pari minilajia on listan ulkopuolella. (älkää soittako vielä valkotakkisia…)
Kannattaa sit laittaa ainakin se 10 siementä per laatu et varmasti ainakin yhen taimen saat
Täytyy sanoa, et tuossa määrässä (jos kaikki nuo kylvät) on jo asennetta.
No nyt on mun kohalla enää turha puhua keulimisesta.
Vannomatta paras, Kyssis. Vannomatta paras…
Täällä ei ilmeisesti ole tomaatin tauteihin keskittynyttä ketjua. Tämmmöinen tulee vaan mieleen kun joku pöpö aina jonkun tomaatteihin taas ensi kesänäkin iskee.
Tuli mieleen viime vuonna lopukesästä, että eikö tosiaankaan ole mitään millä voisi ruiskuttaa tomaatit. Jotain lunnomukaisia konsteja olin näkevinäni seemnen sivuilla. Siis piimällä jogurtilla ruiskuttaa ilmeisesti näitä raakoja tomatteja ?
Jotain pitää kuitenkin keksiä.
Peltokortekeitteellä ruiskutetaan kasveja.
http://www.yrttitarha.fi/tietopankki/abc/kassuo.html
Genesee, onko sulla aiemmin ollut indigo rosea? Laitan minäkin sitä tänä vuonna ja mietin, mitä itse kerätyistäsiemenistä on odotettavissa. Kovinkaan selvää tietoa en ole löytänyt…
Päiväkotitädistön, opettajiston ja anopin/iso-anopin/äitipuolen lahjontaan pitää joo kans kasvatella jotain sopivia tomaatteja. Runkotomaatteja ne ei voi olla, mutta viime vuonna ainakin maja/Balkonzauber/tumbling tiger toimi varsin hyvin lahjontatarkoituksessa.
Nörtin sydäntä kans lämmitti, että jollain muullakin on Excelit viritettyinä kylvösuunnitteluun
Tosipahoja vierotusoireita jo esiintyy. Taloyhtiössä remontoidaan ensi kesänä parvekkeita, mutta tarkka aikataulu ei vielä tiedossa. Viime vuonna lasitetuilla parvekkeillani oli sulassa sovussa n. 30 eri sorttia tomaatteja ja chilejä, mutta nyt näyttää siltä, että vain kasvatus ikkunalaudalla on mahdollista. Ja sehän tarkoittaa sitä, että vain muutama vaivainen taimi pääsee kisaan kasvupaikasta sisätiloissa.
Mikä olisi suositeltava laji sisälle? Vai täytyykö tänä vuonna tyytyä pelkkiin chileihin? Koska viimeistään on laitettava tomskut itämään, jotta ehtivät sisällä kypsyä?
LawrenceLimburger, tällainen paikka täältä pentistä aiheelle löytyy: “Työvälineet, tarvikkeet” -osiossa oleva “Luonnonmukaiset ym.Torjuntakeinot kasvien tuholaisia vastaan”-ketju.
Alix, tämä on ensimmäinen kerta kun kasvatan Indigo Rosea. Koska auringonvalo saa aikaan sen tumman antosyaanin tomaatissa, kasvihuoneoloissa ei ole odotettavissa ihan niin tummia kin kuvissa. Lajike on avopölytteinen, eli kerätysistä siemenistä pitäisi tulla samanlaisia kuin emokasvista.
http://extension.oregonstate.edu/gardening/purple-tomato-debuts-%E2%80%98indigo-rose%E2%80%99
Mukava lukea teidän muiden suunnitelmia ensi kesälle! Itse kasvatin viime kesänä vain money makeria, sitä oli 10 puskaa, sitä sattui löytymään täältä marketista. Ja lisänä oli 2 puutarhalta ostettua kirkikkatomaattia,joista toisen olisi pitänyt olla keltainen, mutta punainen oli sekin.
Nyt alkaa toinen kasvatuskesä ja innostus on sen mukainen. Nyt ajattelin laittaa outdoor girliä, taminaa ja erkiä. Kirsikkatomaatteja ildiä ja tiny timiä. Keltaisia tomaatteja löytyy 2 pussia goldene königin ja golden sunrise. Kumpi olisi parempi näin aloittelijalle? Kasvihuone on. Kennolevyllä ja 8 neliötä! Maaliskuun eka viikolla ajattelin laittaa siemenet itämään
Genesee, kiitti tiedosta! Luin tuon artikkelin aiemmin, mutta näemmä onnistuneesti olen hypännyt yli tuon avopölytteisyyskohdan! Pitänee kokeilla yhtä planttua ulkoa ja yhtä kasvarissa.