Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Punalatva, ai kauhee, mikä kohtalo. Puistattaa ajatuskin, että pitäisi pelkästään sisällä viljellä, varsinkin kun on partsiin tottunut. Onneksi remontti ei ole pysyväisolotila.

Runkotomaatteja ei varmaan sisällä kannata laittaa, mutta joku sopiva kompakti puska menisi varmaan ikkunalaudallakin. Balkonzauber viimekesäisistä ainakin olisi koon puolesta sopinut, ja satoa tuli kivasti.

Itse arvailen että Balkonzauber, Tiny Tim ja Maja kasvaisivat ihan ikkunalaudalla tai avomaalla jos vain valoa riittää.

Minulla oli viimevuonna Maja ja Tiny Tim parvekkeella ja ihan hyvin ne siellä kasvoivat. Rupesivat kukkimaan taimina jo sisällä ennekuin sain ne parvekkeelle. Mutta ei niitä montaa jollekin ikkunalaudalle mahdu. Ne voi tulla sellaisen 50-100cm korkuisiksi ja vievät noin 30-50cm tilaa sivusuunnassa. Veikkaan että nuo kasvavat ihan missä olosuhteissa tahansa. Mutta ei ne ole minusta mitään "aikaisia". Ainakin jos vertaan niitä minun viimevuotiseen "Gold Nugget" pensastomaattiin. Se teki satoa lähes ensimmäisenä ja myös paljon pitkin kesää. Se vain kasvoi aika korkeaksi lähes 150cm mittaan, mutta leveyttä sillä ei onneksi paljon ollut. Ämpärissä noita kasvattelin.

Itse kokeilen Balkonzauberia ja Outdoor Girl:iä tänävuonna ensimmäistä kertaa. Haluan verrata niitä Majaan ja Gold Nuggetiin. Kaikki siis pensastomaatteja, toisen pienempiä kuin toiset.

Jestas sentään mikä määrä teillä on tomaatteja!!! Kuonka isot kasvarit oikein teillä onkaan?

Mä yrtitän kaikin voimin pysyä maltillisena kylvöjen suhteen, koska haluan kasvihuoneseen myös kurkkuja, chilejä, paprikoita, munakoisoja ja vielä tilaa perennojen koulimiselle… Viime vuonna oli 12 tomaatintaita ja ahdasta oli.

Kasvarin lisäksi minä kasvattelin viime kesänä useampia avomaan tomaattia ja onnistuivat erittäin hyvin.

Rea, kasvatitko avomaantomaatteja ruukussa seinustalla, vai ihan “pellossa”? Mitä lajikkeita? Haeskelen peltokokemuksia ja vinkkejä. Tiny Tim kuulosti hyvältä ja olisikohan Totem toinen tanakka laji? Entäs Maja? Innostus kasvaa koko ajan. Toissa kesänä oli vain kasvihuoneessa, viime kesänä myös seinustoilla ja nyt tekisi mieli laittaa vielä tuuliselle palstallekin.

ElisabetB, et ole ainoa nörtti. Tilastoin molempina tomaattikesinä jokaisen kypsän hedelmän :wink: Kuljin keittiövaa´an ja vihkon kanssa poimimassa. Viime vuoden tulos (tomaatit +kasvihuonekurkut) 43 kg. Jokohan tänä vuonna antaisin lasten poimia suoraan suuhun, eikä punnituksen kautta?

Pikkaraiska, sä voisit tykätä Foliasta (myfolia.com). Ihan perus-excelöinnin lisäksi oon tonne rakennellut mun puutarhadataa, tosin loppusyksystä en hirvesti enää jaksanut. Mutta viime vuoden alkukausi on tosi hyvin dokumentoituna, nyt on kiva tehdä vertailuja ja ottaa opiksi. urliin laittaa /gardener/Elizablue niin voi mun tuotoksia vakoilla :slight_smile:

Tuuliselle plantaasille minäkin olisin tomaatteja nyt kans laittamassa, voi silloin parvekkeella kokeilla useampaa muuta lajia. Amazonista oon tilaamassa semmosia 10 ja 36 litran reikäpohjasäkkejä sinne plantaasille, ehkä jos niitä tunkisi lavakauluksen sisälle, niin eivät kaatuilisi. Plantaasille ois nyt menossa Outdoor girl, Balkonzauber ja Maja. Ainakin.

Ruukuissa kasvattelin ja olivat usenmiten paviljongin vieressä taivasalla. Sitten jos tuli kovia sateita otin lautaset pois etteivät huku. Tukea tietysti myös piti tuulien takia. Merkkiä en kyllä muista, kun ostin siemenpussin ihan kokeiluun, kun siinä luki avomaan tomaatti.

Tässä kuvaa avomaan tomaateista.

Eihän minullakaan olisi kasvarissa tarpeeksi tilaa, kun siellä on kasvateltava kaikenlaista. Tomaattiakin siellä toki on.

Kateudesta vihreenä. Onnistuispa plantaasitomaatit yhtä hyvin! Voisi plantaasinaapurimummot vuorostaan vihertyä kateudesta :smiley:

Syötävän ihania tomaaatteja Realla. Valtavat kukat myös siellä.

Mahtavan näköiset tomskut realla taivasalla. Ja hienot, tilavat ruukut!

Olen yrittänyt itselleni selittää, ettei kannata tunkea tavan 8 litran sankoon, kun siinähän sitä saa sitten asua kastelukannun kanssa vieressä.

Mulla tähän saakka kaikki olleet kasvarissa, mutta tulevalle kesälle vartavasten valitsin sortteja myös pienten ruukkutomaattien, sekä avomaatomskujen joukosta.

Kyllä "lähes" kaikki tomaatit tukea tarvitsevat jos ne on tuulisessa paikassa. Pelkkä "hedelmän" paino voi jo aiheuttaa ongelmia kasville.

Tuolla olisi juttua avomaalle laitettavista tomaateista.
http://puutarha.net/keskustelukanava/ketjut/1666/1/0/1/

Minäkin oon ihan vihreänä!

Seemnen tomaattikirje saapui eilen (18 pussia).  
(joo; teen piiitkiä 5-10- sekä 15-vuotissuunnitelmia)

Ens alkuun tarjosivat maksettavaksi jonkun liettualaisen sipulilaskua. Joten jännäsin viime hetkeen kasvatetaanko täällä ensi kesänä tomaattia vai sipulia.
Mutta prikulleen tuli, mitä tilasinkin.
(Tosin oma lukunsa oli selvitellä noista kyrillisistä koukeroista kuka on kukin.)

Joten purkkiin ja palkongille pistetään täällä ainaskin Chereshenka, Pinocchio ja Red Robin.
Muuten vaan ulos ja saaviin ehkä; Siberian Early, Krasavitsa Moskvy, Parnikovy Ultraskorospely, Olesja ja Torch. Ja loppuja tungetaan kasvariin ja ansariin  - muttei yhtäkään kompostiin.

Mä yritän miettiä itelleni amppelitomaattilajiketta kasvatettavaksi, oon nyt syynänny lajikkeita Tumbler ja Tumbling Tom. Onko näistä kokemuksia, aikaisuudessa tai muussa eroja, joiden perusteella voisin päättää.

Molemmista on kokemusta, mutta vaikea sanoa. Nyt valitsin Tumlingin. Mielestäni vielä satoisampi ja hyvin avomaalla menestyvä.

Kiitos neuvoista tomskujen ikkunakasvatuksessa ja myötätunnosta! Mutta satuin lipsahtamaan parin tomskunsiementen myyjän sivuille ja niinhän siinä taas kävi vanhanaikasesti, että oli siis IHAN PAKKO saada sinisiä ja mustia tomaatteja, punaista pinaattia, violettia chiliä ja…  Ikkunalaudoille mahtuu jotain ja optimistina toivon, että taloyhtiön parvekkeet käsitellään 1 ½ kerrallaan eli koko talo ei olisi umpihuputettu. Silloin voisi roudata istutusastioita puolelta toiselle tai pahimmassa tapauksessa pihalle pensasaidan viereen. Siellä vaan on riskinä, että huoltoyhtiön ruohonleikkajat rallia ajaessaan ajavat ne kumoon. Mutta ei maalata piruja seinälle ennenaikaisesti , asioilla on taipumus järjestyä! Täytynee todeta, ettei tarvitse olla hullu häärätäkseen tomaattien tms. kanssa, mutta taitaa olla helpompaa jos on…

Punalatva,älä yhtään yritä pidätellä,anna mennä vaan :wink:

Kiitos Maire, Tumbling Tom vois sitten sopia mullekkin, jos ulkosalla pärjää. Tilasin just tuleville amppelitomskuille pari altakasteluamppelia, oletin että ne vois sellasesta tykätä. Montakohan tainta yhteen amppeliin uskaltaa laittaa, multatila on 6 l ja vesisäiliöön mahtuu 2 l vettä. Kolme? Kaksi? Vai yhdelle kokonaan omaksi? Ehh, ja mitenkäs sen lannoituksen laita, voiko lannoitevettä vain lorautella sinne vesisäiliöön?

Tilauksen mukana on tulossa Karvarille pari tomaattilajiketta lisää, niiden nykyisten puolenmiljoonan jatkoksi .

Äitienpäivänä 2009 sain lahjaksi tomaattiamppelin puutarhalta, ja siinä oli kaksi tumbling tom-taimea samassa. Viime kesänä samassa amppelissa oli kaksi Tumbling Tiger-taimea ja ihan ok pärjäsivät.