Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 3, Suljettu

Kiitoksia vaikuttaa että herne ja tomaatti ei sovi yhteen. Pahus minä kun kasvatan molempia parvekkeella.

Mutta mitään ei sanota mansikasta ja tomaatista. Yhdessä sanottiin että persilja parantaa tomaatin makua ja se oli myös mansikan ystävä. Sitten vielä sipuli, selleri, persilja, parsa, salaatti, porkkana, valkosipuli, ruohosipuli, purjo, paprika, pensaspapu, retiisi, pinaatti, minttu, piparminttu, kehäkukka ja basilika olisi tomaatin ystäviä. Empä tiedä noista jotka tekevät sen vihanneksensa sinne maan alle, missä on tomaatin juuret.

Ajattelin vain asiaa että jos istuttaisin tomaatit tuollaiseen 30L astiaan niin siinä olisi tilaa matalalle kasville sen tomaatin rungon ympärillä. Ainakin viime vuonna ne tomaatit oli aika lehdettömiä sieltä alhaalta, vain sellainen paksu runko ylöspäin. Täytyy näin parveke kasvatuksessa ajatella hieman tuota pinta-alan hyötykäyttöä.

Lilianne, minä olen useamman vuoden kasvatellut tomaattia parvekkeella ja voin kokemuksesta sanoa, että loppukesästä ruukku tulee olemaan niin täynnä tomaatin juuristoa, ettei siinä samassa ruukussa välttämättä menesty kovin pitkään muut kasvit, selviytyvät kyllä, mutta saattavat jäädä lopulta kitukasvuisiksi, riippuu toki kasvista, että miten hanakka on valtaamaan itselleen tilaa. :slight_smile:

Tuumailin tässä, että ensi viikolla voisi laittaa tomaattia tulemaan, Maskotka ja Ildi ehkäpä, satoisuuden nimissä ihan, koska kuka sitä tietää jos se ihme tapahtuu ja muutto tosiaan olisikin edessä kesän aikana (olen vähän skeptinen kylläkin). Molemmista saisi mukavan sadon kerättyä, vaikka taimia olisikin vain yksi kutakin. Amppelitomaatit saavat väistyä tänävuonna mansikoiden tieltä, muutaman puskan haluan ehdottomasti, vähän vaihtelua. :slight_smile:

Aikaisempia viestejä en tästä nyt lukenut, nuo kaksi vaan tuosta yltä, mutta kerron että olen tomaattien kasvulaatikoissa (kasvihuoneessa, laastipaljut) kasvattanut tomaattien lisäksi samanaikaisesti persijaa ja basilikaa. Ne on pärjänneet molemmat oikein hyvin ja ovat molemmat myös tomaatille hyviä kasvukavereita.

Violetti tai sininen tomaatin väri on samaa auringonpaisteessa syntyvää antosyaania kuin chileillä ja paprikoilla. Perinteisellä risteytysmenetelmällä on saatu aikaan tomaatteja joiden suoraa auringonvaloa saanut kuori muuttuu violetiksi. Varjossa ne jäävät kokonaan punaisiksi.

Geenimuuntelulla yhdistämällä leijonankidan geenejä tomaattiin on tehty lajike, joka on violetti myös sisältä.

Nuu, montako taimea sinulla on tomaatteja paljussa? Aikomuksena kokeilla myös alakasvillisuutta.

Maire, siinä pienemmässä, onko se nyt sitten 60 l, on kaksi tomaattia ja siinä isommassa (90 l ?) on 3 tomaattia. Yleensä tomaattien juuret täyttää sen paljun aikalailla kokonaan n. puolestavälistä ylöspäin mutta nuo yrtit on kummiskin hyvin pärjänneet siinä mukana.

Mä kylvin viime vuonna tomaatit helmikuun alkupuolella ja kasvihuoneeseen siirsin ne maitotölkeissä huhtikuun puolessa välissä ja siellä olivat harsojen alla pakkasvahdin turvin pari viikkoa. Päivisin harsot olivat pois jotta taimet saivat kunnolla valoa ja huhtikuun lopussa istutin tomaatit kasvihuoneen kohopenkkeihin ja hyvin selvisivät. Heinäkuun alussa saatiin ekat tomaatit :slight_smile: Näin olis tarkoitus toimia myös tänä vuonna mutta eihän sitä tiedä kuinka kylmä kevät tulee olemaan.

Haudontakoneesta kun pukkaa poikasta pitkin kevättä, ja ne joka tapauksessa tarvitsevat lisälämpöä, niin ajattelin hyödyntää sen lämmön kasvarin lämmitykseen. Meillä on tuollainen kaarimallinen kasvari, jossa vain keskellä on mielestäni riittävästi korkeutta tomaatille, siihen keskilaivaan ajattelin tehdä “taimikammarin” ja keskelle linnunpojat lämpölamppuineen. Vielä kun saisi kehiteltyä varoitusjärjestelmän liian korkeista lämpötiloista… Kaalit ja purjot ja muut kylmääkin kestävät nyt menevät joka tapauksessa kasvariin, ei millään riitä tilat niitä sisällä kasvatella.

Missä vaiheessa meinaat viedä purjot ja kaalit kasvariin? Mietin vaan että kun mä meinaan alkaa nyt kans tällä viikolla kylvämään purjoja ja mietin että mihin ihmeeseen niitä purkkeja laittaa kun joka paikka on nyt jo täynnä eikä edes tomaattien kylvöä ole vielä aloitettu :wink: niin kasvihuone mullakin on käytössä… kuin aikaisessa vaiheessa niitä purjoja sitten mahtaa sinne uskaltaa viedä?

Tuossa näkyy kuvassa minun tämän vuoden 2013 tomaatti kylvöjä. Ajattelin kohta laittaa ne omiin purkkeihin, vai pitäisikö vielä odotella että kasvavat hieman vahvemmiksi. Nuo laatikot ovat 16x17x5cm noin mitta suhteeksi.Tomaatti kylvöt

Kovasti on tomaattivauvat vahvistuneet ja lehdet pullistuneet. Itävyysprosentti oli omilla siemenillä tasan 100! :smiley:

Jokainen on täälläkin itänyt. Eli ei kannata kovasti varoiksi laittaa;)

Lilianne, kannattaa odottaa, että eka lehtipari sirkkalehtien jälkeen on kasvanut. Muuten hukkaprosentti on suuri, kun varret ja juuret ovat niin hentoja. Paljon helpompikin koulia, kun on kunnon juuri ja lehdet mistä pitää kiinni.

Minä olen yleensä siirtänyt nuo pikkuiset sirkkalehti idut siten että otan koko multapaketin sen ympäriltä mukaan. Eli en edes yritä ottaa vain pelkkää itua.

pluotola - vuonna 2011 näköjään istutus 10.6 ja 14.6. (pihalle ja kasvariin) ja ihan hyvin tuli satoa. Tais olla kyllä hedelmäpäivä kuukalenterissa   Osassa taimista tietenkin oli jo hyvinkin raakileita.
Kukasta kypsään hedelmään menee vain 2 kk. Kts. vanhaa keskustelua: http://puutarha.net/indexfr.aspx?s=/keskustelukanava/ketjut/8733/578/0/1/

Satu: Suunnitelmissa on, että purjot laittaisin huhtikuulla ja kaalit heti kun ovat itäneet. Mutta eihän tuota voi tietää minkälaista keliä pitelee. Sanovat, että purjo alkaisi kukkia, jos on liian kylmää, mutta toisaalta kun sisällä ei mahdu kunnollisia taimia kasvattelemaan (kylvän styroksilaatikoihin), niin eipä tuo ota jos ei annakaan. Viime vuonna kylvin parsa-, kukka- ja keräkaalin yhtäaikaa, vaikka teoriassa eripituiset taimikasvatukset vaatisivatkin, onnistuivat mainiosti, paitsi holtittomat sateet halkaisivat keräkaalit, vaan siihen tuskin olisi voinut muulla kuin katon rakentamisella vaikuttaa…

^Nopeaa ollut kyllä! Vähän pakkokin minulla laittaa aiemmin, ei mahdu millään sitä taimimäärää raakileille asti sisällä kasvattelemaan, onneksi lämmittämään joutuu yleensä aika vähän ja puhallin pelaa termostaatilla.

Mitä hyötyä ensin kasvattaa rimpuloita tomaatintaimia ja sitten kiduttaa niitä lähes nolla-asteilla kasvarissa? Kylmät ilmat aiheuttavat epämuotoisia kukkia ja huonoja hedelmiä. Vuosi vuodelta olen satsannut myöhempään kasvatukseen, sitä kautta vähempään sähkönkulutukseen ja runsaamman valon kasvattamiin tanakoihin taimiin. Siitä huolimatta on tomaatit olleet jo aika raaskuja syyskuussa, ja tuottaneetkin jo riittävästi, että en yhtään enempää oikeastaan tarvii, vaan revin taimet pois kun 5 terttua on tehnyt satonsa. Nytkin on vähän niin ja näin sen tomaattien menekin kanssa, kaikki kyllästyy siihen jossain vaiheessa.

Purjo ja muut sipulit alkaa kehittää kukka-aihetta, jos lämpötilat on viikonkin öisin alle +5. Kylmäähän ne kyllä kestää muuten.

Viedä aikaisin kasvamaan kasvihuoneeseen, jossa on viileämpää (keinolämmitys) ja valoisaa.
Kasvattaa niitä sisällä lämpimässä keinovalossa pitempään ja viedä myöhemmin ulos.

Kumpi noista nyt on parempi?

VAI:
Kasvattaa minimiajan sisällä eli 4 vk lisävalon turvin, viedä kasvariin koulinnan jälkeen toukokuun alkupuolella ja istuttaa kasvariin kesäksi kesäkuun alussa ja ulkokasvatukseen menevät kesäkuun puolivälissä. Kasvariin ja ulosistutettavat kylvetään 2 viikon erotuksella. Taimikasvatusaika täten 8-(10) vk.

Täällä yöpakkasalueella tuohon touko-kesäkuuhun mahtuu pari hallaista jaksoa, joiden aikana tarvitaan vähintään yölämmitystä, pitempinä takatalvina myös päivisin. Ekoihmisenä en voi ymmärtää kasvihuoneen lämmitystä pelkästään taimikasvatuksen takia 2,5 kuukautta, etelässä se tietenkin on lyhyempi loppupäästä…

Minä jälleen taistelen kylvöksieni kanssa, ettei kovin paljon tulisi ylimääräisiä taimia, joita on vaikea sitten taas hävittää. Tusinan verran lajikkeita kuitekin on kylvössä, joista osa taimella.Vielä muutama lajike huokutteilla.