Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 3, Suljettu

RitvaL, Venusta minulla oli viime kesänä kasvamassa ruukussa osittain katetulla ulkoterassilla. Hiukan enemmän suojassa tuulen tuiverruksilta kuin ihan taivasalla terassilla, muuten aikalailla samat olosuhteet.

Se Venus kasvaa matalana ruukussa, ja sen maku oli tosi mukava yllätys minulle. Siinä on sellainen selkeästi erottuva miellyttävä jälkimaku. Keräsin siemeniä ja tänä vuonna sitä laitoin myös.

Suosittelen sitä kyllä kovasti kokonsa ja makunsa puolesta, ja uskon että se pärjää terassillasi. Jos sinulla kerran siemeniä siitä on niin kylvä ihmeessä :slight_smile:

Nuu, kylvetty on jo Venusta ja Pinokkiota ja pari Sun Goldia ( vaikka tämä taitaa kasvaa aikalailla korkesksi).

Juu, SunGold tavoittelee taivasta, makukin sellainen :slight_smile:

Jos taimi nousee kypärä päässään ja mä ihan pikkasen vaan avitin, ja sitten naps, sirkatkin lähti, onko mitään toivoa? En heti eilen langettanut kuolemantuomiota, ja nyt se taimikeppi tuolla pönöttää kurkotellen valoa kohti. Wtf? Onko tämä vain päättömän kanan lentoa, vai voiko se tuosta selvitä?

Jos kasvupiste on tallella niin luultavasti selviää :slight_smile: Eli se kohta mistä sirkat kasvavat ja niiden keskeltä tulevat uudet lehdet ja varsi.

Minulle ensimmäinen tämän vuoden kukkanen ilmestynyt 4.2 kylvettyyn Tiny Timiin.
Tiny Tim kukkanen

^On kyllä jännän näköinen kukka! Mulla on TinyTimeissä vasta nuput, tässä just sumplin, että taidan osan lahjoittaa jo tässä vaiheessa naapureille ja äidille.

Meillä kukitaan täällä myös. Totem f1 on tämä innostunut kukkija.

Perinne eli heirloomtomskuja minäkin olen tänävuonna ostellut. Olen lukenut paljon tomaattimakutestejä ja makuraatien tuloksia sieltä sun täältä ja aina heirloomit ne tahtoo voittaa eli juuri ne wanhatkannatoli sitten kasvatettu luomuna, keinolannoittelilla,mullassa tai vedessä. Itsekkin pidän että tomskussa pitää olla suht ohut kuori, makua myös makeuden lisäksi eli hapokkuus on monesta nykypäivän vetsisistä kaupan perustmaateista jäänyt pois. Lajikevalikoima on niiin laaja että enee varmasti se 20v ennekuin on löytynyt kasvariin ne itselle maistuvimmat tomaatit:)

KotiPuutarha-lehdessä oli juttua tomaateistani, mutta harmittavan vähän pääsi erilaisia edes kuviin (‘Sungold’ kahdessa kuvassa, mutta onhan se tietysti hyvän makuinenkin). Siinä on kuvassa semmonen ruma ja muotopuoli, mutta minun suussani yksi parhaista eli ‘Black Sea Man’. Ei koreile ulkomuodollaan, väriltäänkin sellainen punaisen ja ruskean kirjava, halkeilee helposti, mutta se maku! Mutta ulkonäöltään sellainen ettei sitä normimarkettiasiakas varmaankaan ostaisi, hän kun on tottunut pyöreisiin ja (kalpean)punaisiin.

what??? miten teillä jo kukkii ja on nuppuja kun mun rääpäleet vasta kasvattelee ekoja oikeita lehtiään ja niitäkin toooooosi hitaasti :smiley: Iskee pakokauhu et enhän mä saa mitään :smiley:

Me osa ollaan oltu sellaisia hätähousuja että on kylvetty tomaatit aivan liian aikaisin. Nyt ne sitten alkaa kukkia sisällä ja "ulos" ei saa kun kevät myöhästyi.

Itselläni olisi oikeastaan kaikki jo valmiina parveke istutuksia varten. Sää vain on esteenä. Pitää varmaan koittaa että jos jättää parvekkeelle menevän sisäoven auki että kuinka korkealle se alin yölämpötila nousee. Tarvitsin sen +15°C ennen kuin uskallan siirtää taimet parvekkeelle.

Nyt kun parvekkeen lämpötila on jo yli +20°C näin päivällä niin pitää hieman ulkoiluttaa osaa noista tomaatin taimista jotta ne tottuu parvekkeen oloihin, kun sinne jossain vaiheessa joutuvat.Tomaatit

Lilianne, sulla on kohta valtava viidakko parvekkeella :slight_smile:

Ihanan tilava parveke sulla, Lilianne! Mun viljelyksiä haittaa se, että partsilla pitää olla tuoleja, kierrätyssysteemi sun muuta rojua. Ikkunalaudat helpottaisivat myös, mutten saa partsille rakennella mitään.

Vielä yksi tomaatti meni kylvöön. Bauhausista tarttui mukaan Striped stuffer pihvitomaatti (kait), ja ostoskoriin se sujahti kun luin sen olevan perinnetomaattilaji. Laitoin sen itämään tietokoneen taakse (lämpöä) märälle talouspaperille, toivottavasti prosessi hieman nopeutuu. Ylensä tomaateilla menee mulla viikko itämiseen. Yhden siemenen vain kylvin, jotain itsekontrollia kuitenkin :slight_smile: Jännitystä elämään.

Mä en haluaisi, että tomaatit kukkisivat ennen partsille menoa. Kun sinne istutan, niiden tarvii vielä kehitellä juurakkoa ja kasvaa kokoa, sitten satoa on paremmat mahikset saada. Nykyisellä kasvuvauhdilla ei tosin ole kukkimisesta pelkoa.

Porrashuoneessa on villi meininki.
Korkeammat tomskut huitelee jo melkein puolitoista metrisinä, muut sentään vaan noin reilun metrisiä.
Nuppuja on jo ihan kiitettävästi, varkaatkin ovat täydessä kasvussa. 

Viime vuoden merkinnöistä kun katsoin, oli kyllä aivan toisenlainen kevät. Maa oli enimmäkseen lumeton, jotain lumikasoja oli pihassa, mutta ei niin kuin nyt, kunnon hanki reilut 60cm.

Kasvihuoneessa on nyt "kalibrointivuorokausi" menossa. Jos luukut avautuvat niin kuin pitää ja lämpöpuhallin jaksaa lämmittää noin 12-14 asteeseen yöllä (ensi yönähän se nähdään, ennustettu -10),
plantut muuttavat kasvariin huomenna. Päivällä ongelmana on ollut että lämpötila noussut jopa 45 asteeseen. 

Olen askarrellut kuplamuovista sellaisia valtavan isoja säkkejä missä sitten plantut kuljetan.

Jos ja kun saan ne kasvariin, alkaa varkaiden poisto. Tällä hetkellä ovat vähän niin kuin suunnitelma B, jos joutuu latvomaan tai latva menee poikki, saa varkaasta "uuden" latvan ja kasvakoon planttu siitä sitten.

On teillä isoja tomskuja :slight_smile:

Koulin tänään isompiani, Bloody Butchereita ja Taminaa, syvemmälle. Isoin oli Tamina, ehkä 40 cm, nyt vain 10 cm näkyy mullan päällä. Myös jokunen pienempi BB, Tamina, Maskotka ja Peremoga saivat lisää multaa niskoilleen ja niitäkin kiertelin multaan syvemmälle.

Ei minun tomaatit nyt ihan hirveitä ole kooltaan. Jotkut on venyneet mutta ei vielä ihan mahdottomia. Tuollaiset 1-1,5m on jo tosi isoja.

Minulla pisimmät.
65cm Red Cherry
60cm Garderner’s Delight
55cm Sweet 100 F1
50cm Red Cherry ja Sweet 100 F1
25-45cm tuolla välillä suurin osa runkotomaateista ja muutama pensastomaatti taitaa yltää 30cm mittaan.
10-25cm olisi lähinnä pensastomaatit ja pieni osa runkotomaateista.

Tulee mielenkiintoista miten saa noita pisimpiä istutettua sinne astiaan niin että menisi runkoakin sinne jonkin verran. Onneksi on ylimääräisiä mistä valita, voi harjoitella.

Lohdutukseksi muillekin, jotka luulevat olevansa jotenkin myöhässä näissä tomskun kasvatuksissa…
Nuilla muilla ehtii hujopit eltaantua ennen ulos laittoa 

Eipä hymiökään kaikkea pelasta. Mutta jokainen tavallaan. :wink:

Tulehan chali kertomaan sitten, miten kävi muuton kanssa. Minäkin tänään kaivoin itteni lumihangen läpi kasvihuoneeseen ja suunnittelin taimiosaston. Koko kasvaria ei malta lämmittää, ennenkuin kelit vähän lämpiää, nyt paleltuu narsissitkin ulkona.