Tomaateissa ansarijauhiaisia - ja toistaiseksi VAIN tomaateissa! Ihan vieressä olleet paprikat ei näytä valkosiiville kelpaavan. No toivottavasti Spruzit-suihku kelpasi ja jäi viimiseksi ateriaksi mun pikku tomskut, joissa osassa jo ihan kuin nupunalkujakin…
Voiko hyötykasveille antaa Provadoa tai raidia, ellei spruzit tehoa?
Itse en laittaisi, mutta voisikohan tässäkin olla ajankohdalla väliä. Eli riippuen missä vaiheessa tomaattisi ovat, jos ovat pikkutaimia, ehtisi myrkky poistua kasvualustasta ja kasvista ennen sadontuotantoa?
Mutta tosiaan, itse en ainakaan noille omilleni uskaltaisi, ovat vieläpä aikaista lajia.
Aikaista lajia on näistäkin osa. Vois kuitenkin kuvitella, ettei raid olisi niin paha. Provado tosiaan kyllästää koko kasvin.
Löysin myös tänään jotain öttiäisiä tomaatin ja kurkun lehtien alta. Lehdissä vaaleita laikkuja ja lehden alla paljon mustia pisteitä (jätöksiä?) ja sit jotain beigen värisiä öttiäisiä. Mitähän ne on? Onko vaarallisia kasville? Millä noista eroon pääsisi? Suihkuttelin vettä tänään lehtiin jos auttaisi.
Niin ja tänään kävivät ekaa kertaa tunnin verran vierailemassa tulevaa kotiansa eli kasvihuoneessa. Huomenna pari tuntia sitten.
Eikö ripsiäiset tee jotain tuon tyylistä?
Vai ookkonää varastanu mun vihannespunkkini (pidä hyvänäs vaan
)
Mystaga
Millä ihmeellä sä olet saanu tomaateista noin hyvän näköisiä? Ihan vihreänä kateudesta. Aivan mahdottoman upea!
Mun paprikat kyllä kasvaa erinomaisesti, mutta tomaatinkasvattajaa minusta ei taida tulla
Emmä tiedä mitä mä oon tehny!
Tai siis, luulen että tuo tiivis ja jykevä kasvutapa on jo ihan pelkästään lajikkeestakin johtuvaa. Nuo ovat noin 35cm korkeita nyt ja ilmeisesti eivät enää kasva siitä paljoa. Toisekseen, mähän idätin nuo siemenet jo tammikuun vikoilla päivillä, eli tomaattini ovat aika tarkalleen 3kk ikäisiä jo. Ensin ne kasvoivat vanhan akvaariovalaisimen alla pari kuukautta, tomaatin tukka lampussa lähes kiinni (lasi välissä). Ne olivat ensin 4cm muoviruukuissa ja niistä siirsin 6cm purkkeihin, joista sitten maitotölkkeihin. Vasta maitotölkissä annoin tujakat kakkaboostit. Ne ovat koko ajan kasvaneet tosi tanakasti ja "kääpiöivästi", ei ole tarvinnut peitellä vartta eikä tukea mitenkään. Nyt paistattelevat eteläikkunalla, josta huonekasvit muuttavat yksi toisen perään karkuun viileämmille ikkunoille
Mulla taas paprikat ei oikeen toimi. Kyllä ne kukkii ja pari raakilettakin on näkyvissä. Mutta ne on aika kärsineitä. Toluliuos teki lehdistä rumat yhdessä vaiheessa ja kasvupisteet melkeen kuolivat. Lannoitin vissiin myös vähän liikaa koska seuraavassa vaiheessa lehdet oli käppyröinä. Nyt lehtien alapinnat on aivan täynnä harmaata möhnää. Eli en vissiin osaa kastellakaan.
Löysin tänään runkotomaatista parvekkeella tuholaisen. Ikävä kyllä se taitaa olla vihannespunkki. Ainakin parissa runkotomaatissa on pieniä vaaleita pisteitä muutamissa lehdissä. Ehkä myös yhdessä chilissä sisällä.
Olen aika varma koska näin 10x suurentavalla luupilla katsottuna kaksi ötökkää yhden lehden alla, ne siis oikein liikkuivat. Joten voi olla että minun tomaatin kasvatukset voivat päättyä onnettomasti. Kokeilen nyt mäntysuopa suihkutusta mutta tuskin ne näihin auttavat?
Autsh kuinka inhottavaa Lilianne. Onneksi huomasit asian ajoissa ennenkuin ovat yltiöpäisesti lisääntyneet. Tolua tai mäntysuopakylpyä ihan upoksiin upottamalla saattaa olla apua mutta kuinka se toteuttaa jos kasvi onkin jo iso on jo hankalampaa. Raidi suihkutus. Multaan laitettavaa myrkkyä en uskaltaisi laittaa mutta ehkä raidia joka oletettavasti ehtii poistua fotosynteesin mukana ennekuin satoa pääsee korjaamaan Pitää koputtaa puuta…paprikoihin ja chileihin niitä joskus on tullut muttei vielä koskaan tomskuihin.
Ei ole minunkaan tomaatteihin koskaan mikään ötökkä purrut, muihin sitäkin hanakammin.
Muihin rehuihin (syötäviin) on kyllä toiminut mäntysuopakuuri. Ja jos en väärin muista, ahkerampi sumutus auttaa myös, eivät pidä kosteasta/märästä elinympäristöstä, joten sumutus hankaloittaa osaltaan ällötysten elämää.
Toivon tässätapauksessa sinne nopeaa punkkien joukkotuhoa
Tsempillä taistoon!
Chili on sellainen örkki-imuri että sen kautta niitä usein tulee.
Paljonkos tomaatin juuret kestää lämpöä? Hiljalleen ens viikolla olis tarkotus maitopurkeissa elävät tomaatit viedä kasvihuoneeseen. Mietin vaan että mikä olis se lämpötilan minimi minkä nuo juuret kestää ilman vaurioita. Tietää sit lämpöpuhaltimen säätää öiksi tiettyyn lämpöön. Riittääkö 10 astetta?
Purnukan kanssa samoissa mietteissä. Kun chilit ovat jo viikon verran olleet lasitetulla partsilla, niin tomaattien muutto-operaatiota seuraavaksi odottelen. Jostain luin, että +8c ois se kylmyysmaksimi, mutta en tiedä onko toi hetkellinen lämpö, vai pidempiaikainen vai mitkä speksit sit on.
Nykyisin alin lämpötila on tota +9…+10 luokkaa, ensi yönä kyllä viileempää kun nyt siellä on +9 ja yö vasta alkamassa.
Tomaattien loppusijoituspaikat ovat jo sillai valmiina, että jokaiselle on korvamerkitty joko ämpäri, amppeli, ruukku tai kasvusäkin aukko. Ämpäreinä mulla on vanhat neliskulmaiset 11l roskissangot, ja yksi 14l Ikean korkea ja syvä neliskulmainen roskasanko. Pinta-alaltaan normiämpäriä pienemmät, mutta kokonaistilavuushan ratkaisee, eiks vaan?
Toivottavasti Lilianne saat noi öttiäiset nistittyä. Onnistuuko saastuneiden taimien karanteeni enää?
Voi perkeleen perkele… No huonostihan noiden isojen tomaattien kanssa kävi. Kaksi vielä kukoistaa, yhden varsi lyhistyi tuen puutteesta katki useammasta kohtaa jokunen päivä sitten ja viimeyönä kaksi oli kaatunut omasta painostaan ja katkihan ne oli menneet… Kaksi isoa priimaa tainta siis enää jäljellä. Kahdessa katkenneista oli aika terhakkaat varkaat kukknuppuineen, ohjasin ne nyt sitten uudeksi latvaksi - teinkö oikein? Vai onko ne nyt mennyttä eikä tomaatti kasva enää pituutta ja tee kukkia? Jos näin, niin eihän noita jaksa jonkun yhden tertun takia kasvattaa… Maitotölkit ei näemmä vaan enää jaksaneet pysyä pystyssä niiden painosta. :-/ Kaksi ehjää isoa on jo siirretty isoihin ruukkuihin. Mä en nyt tiedä mitä noille kolmelle katkenneelle tekisi… Onneksi yksi isompi kukkanuppuinen Tiny Tim on ja nelisen sellaista aika pientä. Pöh! Harmittaa.
Varkaista kasvaa kyllä ihan toimivat latvat ja katkenneet kannattaa laittaa maahan juurtumaan. Ei hätiä mitiä.
Eilen koulin viimeistä taimea turvepotista muovituoppiin, ja eiköhuan se kaatunut siinä operaatiossa. Kasvulatva nirhautui/litistyi, muttei mennyt irtipoikki. Jos sen irrotan, taimeen jäisi vain yksi oikea lehti ja sirkat. Noinkohan lähtisi uutta latvaa kasvattamaan enää? Illalla en latvaa kuitenkaan leikannut irti, vaan tuin sen tukikepin avulla pystyyn ihan kuin mitään ei ois tapahtunut. Nyt aamulla lehdet on kyllä vielä ihan terhakkaat, joten vettä se ainakin vielä saa. Noinkohan se selviäisi, vai kannattaako vaan nappaista poikki? Voiko se puolikatkennut nivel vielä parantua, jos “kipsaa” oikeaan asentoon?
Mun tomaateille on nyt tapahtunut jotain Viime viikonloppuna koulituista kuudesta kaksi on heittäytynyt veteläksi makoilemaan. Toivottavasti loput selviää…
Minä ‘kipsasin’ yhden pikkutaimen koulinnassa musertuneen varren halkaistulla mehupillillä ja taimi jäi henkiin ja kasvatti ihan ehjän varren, kun annoin sen olla rauhassa.
Jos varsi on poikki ekan oikean lehden yläpuolelta, kasvi kasvattaa kyllä uuden latvan, jos joudut poistamaan sen poikki menneen.
Paistais nyt aurinko ja loppuis pakkasyöt niin sais nämäkin lopullisiin änpäreihin