Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 3, Suljettu

Juu, mulla on työpaikan isot ihana eteläikkunat valjastettuna tomaattikylvöille. Siellä kasvattelen noita pikkuisia puskatomaatteja, josita ekat maistiaiset viime vuonna tuli vapun jälkeen.

Kiitos ideoista. Olen tosiaan aika vihreä näissä asioissa mutta intoa on sitäkin enemmän. Siemenet ovat tosiaan kalliita kun katselin netistä. Kymmenen siementä voi maksaa yli viisi euroa. Mulla on ajatus kasvattaa tomaatin lisäksi paprikaa ja kahta tai kolme kesäkukkaa niin kyllä niistäkin hintaa kertyy. Aloittajana kuitenkin pysyn nyt aluksi 2-3 eri tomaatti lajikkeessa. Voihin sitä joka vuosi kokeilla eri tomaatteja. Paprikoita kasvatin jo viime keväänä ja ne onnistuivat tosi hyvin ja siitä innostuneena haluan kokeilla uusia juttuja. Olkkarin ikkuna on keväällä täynnä viljelmiä…

Krimiläiselle laitettu viestiä.

Kesänlapsi, kiitos kehuista! Lämmittää paljon kuulla! Kunhan kevät lähestyy, aktivoituu blogikin. Tässä olen taustalla rustaillut hienompaa ulkoasua sille ja valmistellut tulevia projekteja. Tuo on harmillista, että kommentoiminen on niin hankalaa. Olen koittanut poistaa kaikki maailman keksimäni esteet vapaalle kommentoinnille. mutta kuitenkin tuo reistailee. Tulossa on oma FB-sivukin, jonne voi tulevaisuudessa kommentoida jos tuo softan kommentoitikenttä on vastahakoinen.

Ootko Kesänlapsi huomannu siinä sen kohdan ku Kommentti nimellä: ja siinä on pudotusvalikko, josta valitaan. Joskus ku kävin kommentoimassa ni valitsin kohdan Nimetön ja kirjotin siihen kommenttiin nimmarini.

Mulla oli myös tuo Green Sausage kasvamassa kasvarissa viime kesänä ja teki hienon määrän tomaatteja :slight_smile:

Green sausage on tosi erilainen kuin muut tomaatit. Kuori on älyttömän paksu ja siitä on vaikea päätellä milloin on kypsä. Osa alkaa vähän rusehtamaan, mutta kaikki eivät. Liha on kiinteä ja samalla jauhoinen. Helpost iskee kalkinpuute, päät helposti rusehtuvat. Mutta on se vaan veikeä! Mietin että ensi syksynä tekisin vihreää ketsuppia niistä :smiley:

Alix, vihreä ketsuppi on hyvä idea :slight_smile: PWS:n sivuilla on myynnissä joku vaaleankeltainen kirsikkatomaatti Honey Bubbles jota tekisi mieli kokeilla. Onko sulla Alix kokemusta siitä?

Satu-71, ei ole kokemusta. Se vaikutti kovin samanoloiselta kuin viime vuonna kasvattamani champagne cherry. Joka oli kiva, mutta pikkuruisia tomaatteja ei ahne viitsi kasvattaa kauhean montaa

Pistin tilaukseen yhden pussin tuota Honey Bubbles tomaattia. Ihan muksuja ajatellen kiva kokeilla josko tykkäävät  Meidän perheessä lähes kaikki ovat hullaantuneita tomaatteihin ja kiva kokeilla taas jotain uutta. Jaune Flammeeta on kyllä ihan pakko kans laittaa, mä tykästyin viime kesänä siihen lähes yhtä paljon kuin Black Cherryynkin . Costoluto Fiorentinoa kasvattelin viime kesänä ja se teki hurjan paljon isoja pihvitomaatteja joista keittelinkin paljon ketsuppia. Tulevana kesänä aion kokeilla Costoluto Genovesea, tosin en tiedä onko se kovinkaan erilainen kuin Fiorentino. 

Jaune flammee on minusta erinomainen, mutta sen kestävyys on surkea. Se halkeilee todella helposti (ainakin tällaisessa kasvihuoneessa, missä ei ole automaattikastelua) ja kypsyminen oli jotenkin kumman epätasaista. Minä haluaisin ensi kesänä lisää pitkuloita “pastatomaatteja”, ne ovat minusta ihanimmat ruoanlaitossa. En ole niinkään pihvitomaatti-ihminen vaikka niitäkin pitää aina olla pari.

Jaune Flammeen maku on todella hyvä  mutta todellakin halkeilivat aika helposti kun ei minullakaan ole automaattikastelijoita kummassakaan kasvihuoneessa. Mitkähän muuten olis kaikkein parhaimpia pastatomaatteja? Varmaan niistä saa parempaa ketsuppia kuin pihvitomaateista.

Voisin kuvitella, että luumutomaateista voisi löytyä ainakin hyviä pastaan sopivia lajikkeita, itse ajattelin kokeilla paria matalampi kasvuista tulevana kautena. :slight_smile:

Pastatomaateista mulla kasvaa vain Roma, avomaalle heivaan ylimääräiset taimet+katkenneet versot+varkaat ja myöhään syksyllä löytyi taas paljon tomaatteja - daaliapenkistä!

Kiitos taas kaikille vaihdoista :slight_smile: Lista - ja kasvatusmotivaatio - sen kun kasvaa… Onneksi aurinko kurkistelee viimeistään tammikuun lopulla/helmikuun alussa niin kauniisti, että ensimmäiset ikkunalautakokeilut voi tehdä sitten… Ihanaa. Miten niin malttamaton…
Jos omistaisin kasvatuslamput, täällä olisi jo savotta täydessä käynnissä… Mutta eletään nyt jotenkin luonnon rytmin mukaan.

Minullakin on nyt luumuista vaan Roma, josta kyllä tykkään. Pari lisää ei haittaisi.

Mutta uusista lajeista on pakko koittaa saisinko mustaa tomaattia, se on vaan nähtävä omin silmin!

Black Russian tuotti satoaan männä kesänä, tumma kuin syntinen, mausta en  sano mitään, kun pakasteeseen jouduin liiat laittamaan - vetinen sokerien puutteessa- liian myöhään kylvin???

Mulla on tuon Black Russianin siemeniä…sain viime keväänä siemenkirjeestä, mutta ei ehtinyt kylvää tänä vuonna. Eli sitä haluan pistää nyt keväällä purkkiin. Samoin se virolainen…öööh…joka kuulostaa “Pohjanmaan kaunottarelta” mutta on kieliasultaan virolaisempi :smiley: Siperia-lajike kiinnostaisi myös…ja yleensäkin semmoiset, joita näillä main (Suomi ja välitön lähialue) on viljelty. Taitaa olla tompsussa niin, ettei varsinaisia mummojen viljelemiä “maatiaisia” ole enää jäljellä.

Löytyykö tuota Sibiria (??) lajiketta yleensä kaupoista?

Ehkä kyseessä on täysin urbaani legenda, mutta olen kuullut sellaisenkin vinkin, että tomaatit saavat makeutta kun niitä kastelee omenamehulla. Kokeilin sitä itse viime kesänä, ja hyviltä maistuivat … Ansio saattaa kyllä mennä kanan- ja hevosenlannalle mehun sijaan, mene ja tiedä… Ainahan voi yrittää. :wink:

Paras sosetomaatti on minun mielestäni Opalka. Minulla on vaan nyt kasvihuoneessa ollut ongelmia saada noita pitkulaisia tuottamaan hyvin. Aikoinaan paremmilla tomaatinkasvatusmailla kasvatellessa meillä syötiin vain omista tomaateista tehtyä tomaattikastiketta läpi vuoden ja siksi kasvatin paljon noita pitkulaisia sosetomaatteja.

Siberia on Hyötykasviyhdistyksen takkuuvarma tomaatti, myös meillä III-IIV alueen kasvareissa. JOS varkaita riivin pois, niin avomaalle ne nakkaan, aina jokunen tekee satoa!. OutDoorGirl tekee varmasti myös satoa, vaikken ikkunalla pitkään esikasvata.