Olisko LL mahdollista laittaa isoa peiliä niin, että tomaatintaimet ovat sen ja ikkunan välissä? Mulla on kans tosi pimeää kasveille sisällä ja peilien avulla oon saanu “lisävaloa”.
Ylijäämätaimia vuosimallia 2011
Mitenköhän tänävuonna, kun taimia on noin 70 täytyy suurentaa kasvimaata ja sinne vois tunkea muutaman.
Nää on kyllä varsinaisia minitomaatteja… Kummassakin on jo nuppuja vaikkei korkeutta ole edes tulitikkuaskin vertaa…
Himskatti, ainokaisen itäneen Sibiriani niskat katkaisin, kun yritin kypärää poistaa
Ja toisenkaan kylvön Erkit eivät idä, nyyyyhhh…
onks ne niitä mun Erkiä? Mä olen vasta tänään kylvämässä niitä…
Siemenkirjeestä otin, taisi olla sun kirje. Elän vielä toivossa, jos vaikka ovat hitaita itämään?
Siis ovat 2011 siemeniä. Kumma jos ei idä. 26.3 kylvin Erkiä, ja nyt lautalla on itänyt 5/5. Tulee siis varataimiakin…
Outoa, onkohan mun kylvämät välillä liian märkiä? Samalla alustalla on kyllä muuta itänyt (esim. se Sibiria, jonka niskat taitoin…), mutta aika huonosti kylläkin.
mutta ei niissä kovin isot alut vielä ole, eli vois kuvitella, ettei mullan pinnalle olis edes ehtineet noin pieninä…
Oon myöskin päässyt "nuppukerhoon".
Ekaa kasvihuonekesää odottelen kovasti!
Osan taimista ajattelin ostaa ihan vain varmistaakseni onnistumisen näin aloittelijana, mutta pitäähän sitä itsekin vähän kokeilla, joten kylvin 23.3. eli vähän yli viikko sitten sungold, sweet 100 ja yellow pearshaped. Itivät hyvin ja nopeasti.
Mun tomaateissa on kukkia
Hei oottekste tosiaan noin herkkäuskosia vai eikö oo muut huomanneet? ;D
Emo et ny ois vielä paljastanu
Ajattelin kuvaa pyytää;)
Emo, tässä siulta saaduista siemenistä kasvatettu.
Eilen tuli taas todistetuani itselleni, että tomaattien taimikasvatuksessa on kasvualustalla suuri merkitys. Siirsin 24 suurinta maitopurkkeihin kasvamaan. Pikkupurkit olivat täynnä vahvoja juuria. Kokeeksi nostin sitten pienimpiä lehtiään surkastuttaneita surkimuksia purkeistaan ja totesin, että niiden juuret olivat harvoja ja hentoja. Ensimmäiset taimet eli ne suurimmat olin koulinut Aurinko multaan. Nämä myöhemmät olivat Kartano merkkisessä mullassa.
Tein sitten niin radikaalin teon, että putsasin pienistä taimista suuren osan mullasta pois ja istutin ne uudelleen samoihin purkkeihin mutta nyt Kekkilän multaan, johon olin sekoittanut perliittiä ja vermikuliittia. Lisäksi annoin fosforipitoista kastelulannoitetta, jonka pitäisi auttaa juurten kasvussa. Nyt täytyy seurata miten käy ja jos onnistuu, niin yrittää muistaa tämä ensi vuonna.
Genesee, onko fosforipitoinen kastelulannoitteesi tuontitavaraa, vai saako jostain kaupasta?
Tilli, pikkutomaattisi, ainakin oikeanpuoleiset näyttäisivät kovasti venyvän valon perään. Näinkö oikein, että isot nimilaput varjostavat ikkunasta tulevaa valoa? Mitä jos kääntäisit purkit tai tikut niin, että tikut ovat laiha puoli valoon päin?
Lawrence, minä oon mennyt jo monta vuotta enrgiansäästölampuilla! Oon etsinyt halpoja pöytälamppuja tms, mieluiten hissitekniikalla, jotka ottaa ison E27 kannan, ja siihen vahvimmat ESL:in, mitä valaisin kestää.
Viikko sitten kylvetyt minilajikkeet puskee nätisti jo lautalla.
Erk
Ildi
Hundred&Thousands
Gnom
Pinokkio
Micro Tom
Bistro
Tänään kylvetty lautalle:
Gardener’s Delight
Green Zebra
Black Cherry
Don Juan
Brigade F2
Supersweet 100 F1
Sweet Million
Golden Pearl F1
Beauty Lottringa
Must Pirn
Kaspar
Green Sausage
Rio Fuego
Chernomor
Roma
Härjä Silm
Costoluto
Glacier
Manitoba
Olivade F1
Black Prince
Severnaja Maljutka
Peremoga
Laitoin varoiksi useamman laatuaan, joten multa voi sitten jäädä varataimia…
Mitä ihmettä. Ellen väärin muista, ja erehdy nimimerkistä, niin jostain luin, että siemeniä jaetaan pois, ja aletaan pikkaisen jo vähentämään näitä kylvöjä.
Onko joku jokus kokeillut Persevidny ( piprakujuline ) lajiketta. 30 kg sato yhdestä kasvista. Taitaa tuo määrä tulla vain jos olisi pidenpi kasvukausi, kun on päättymätön kasvutapa.
Annesurfs: Olen itsekkin katsellut noita energainsäästölamppuja. Sen verran, että otin airamin esitteenkin kaupasta ja yritin perehtyä asiaan.Vanhoja pöytälamppuja sun muita "valaisimen pohjia on valmiiksi kotonakin. Tämä on vielä vähän sellaista hakemista tämä taimikasvatus. Hyllykön sain viriteltyä ( uusiokäyttöä) viime keväänä. On ikkunan korkuinen ja alaosassa kaappi jossa voi säilyttää asiaan liittyvää. Alakaapin kansi toimii ensimmäisenä hyllytasona ja sitten muut hyllyt ovat säädettäviä korkeudeltaan ja niitä voi olla 2-3kpl, riippuen taimien korkeudesta. Pitäisi sen verran viritellä että saisi nämä hyllyköt porrastettua syvyys suunnassa. Jotain iloa siitä olisi jos tomaatit kasvavat korkeiksi, jos kyvää liian aikaisin.Pyörät alla että voi käännellä. Ulos ei ihan saa , tai mistä sitä tietää.
Tähän siis pitäisi valoja viritellä. Loisteputket voi ola hiukan hankalia muutenkin, ainakin kovin pitkät.
Kyllä ne taimeni olivat tosi kauan taimimullassa…en ajatellut että siinä ei tosissaan ole ravinteita paljoa. Pari päivää sitten vaihdoin siis Kekkilän kukkamultaan (harmittaa kun ei ollut vermikuliittia tai perliittiä,enkä pääse ostamaan) niin ihan kun olisivat jo vähän (ainakin osa) kasvanut… Teillä tuo kasvualusta vaan näyttää aina niin ihanteelliselta että mitä te laitatte kasvualustaksi?? onko teillä noita perliittiä tai vermikuliittia mukana?? ja nyt kun ovat maitopurkissa niin ajattelin loppuun asti pitää siinä, ja vain nostaa mullan tasoa, kun jätin leikatun osan alas,josta sen voi nostaa sitten. Mutta kysymys: jos nostan mullan tasoa ja olen lukenut että voi peittää vartta alhaalta käsin mullalla, niin otanko ne lehdet pois siitä kohtia kun laitan multaa?