Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Minäkin kannoin tomaattini aamupäivällä lasitetulle parvekkeelle jossa on nyt noin +20°C vaikka ulkona on vain +8°C. Jos itse olen ymmärtänyt oikein sää ennusteet niin vasta tämän viikon sunnuntaista alkaa lämpimmät kelit. Joten pikkasen aikaa pitää vielä kannella niitä tomaatteja aurinkoon. Hyvä hetki totuttaa ne ulkoilmaan.

Ilmatieteen laitos lupaa yleensä hieman huonompia säitä kuin Foreca. Jossain noiden välillä on yleensä se "oikea" sää.

Kävin tuossa paikallisessa puutarhaliikeessä ja ne kasvattaa itse tomaatin taimia. Olivat noin 5cm kokoisia, vasta pari omaa oikeaa lehteä. Siellä taisi olla lajeina Tigerella, Orange, Ildi ja Black Russia. Jos nyt muistan oikein.

Minkälainen on Black Russia, se vaikutti kiinnostavalta?

Black RussiaN, muistamani mukaan indeterminantti runkotomaatti, jossa mahonginpunaiset hedelmät. Ei niin isot kuin Black Krim lajissa. Mausta en osaa sanoa, kun riippuu paljon kasvatuksesta. Kokeile ihmeessä, jos kiinnostaa!

Liliane,olen kasvattanut Black Russiania monia vuosia ja on ehdottomasti minulla joka vuosi.Todella maukas ja kasvaa isoksi,suurin mulla ollut yli 500 grammanen.

Nasty,kasvatan ainoastaan kasvusäkeissä ja satoa olen saanut joka vuosi.Helppoa kun ei tarvi muuta kuin vettä.Voima riittää koko kasvukaudeksi,kolme tainta per säkki.

Minäkin kasvatin ensimmäisen vuoden kasvihuoneessa kasvusäkeissä ja hyvin riitti puhti. Ja kun hintaa miettii, niin saahan niistä säkeistä reilusti maanparannusta vaikka kukkapenkkiin seuraavana vuonna.

Black Russian on mun suosikki, ja Ildi kans. Joka vuosi ainakin nuo.

Minä testasin viime vuonna tomaatin kasvatusta tavallisessa mustamulta-säkissä, kun laastipaljut loppui kesken. Viime vuonna oli eka kasvarivuosi, ja eka kerta kun tomaatteja siemenestä kasvattelin, niin kaikki hankinnat piti tehdä kerralla. Ei ihan kamalasti raaskinut paljuja ostaa, kun multaankin upposi sentti poikineen. Enkä sit raaskinut ostaa kasvusäkkiäkään. Kaksi tainta taisin laittaa säkkiin. Kokeilu onnistui oikein hyvin, tomaatit kasvoivat ja tuottivat hyvin satoa. Toki annoin niille myös lisälannoitusta kanankakan ja sen vaaleanpunaisen jauheen muodossa.

Äitini haki reilu viikko sitten tomaatin taimia minulta. On kasvattanut niitä huoneenlämmössä etelä-ikkunalla. Lyhyessä ajassa hänen tomaattinsa olivat venähtäneet paljon isommiksi kuin omani, jotka ovat varastossa 15-17 asteessa. Näyttivätkin paljon hontelommilta kuin omani. Kyllä se viileä paikka vaan on hyvä!

Tänään päästin tomaatit ulkoilemaan ekaa kertaa.

Asia on nyt päätetty.Kokeilen tänä vuonna kasvattaa muutaman taimen säkeissä ja jos otan pari amppeli- tomaattia rinnalle.Katsotaan onnistuisiko näillä. Lajit on vielä mietinnässä, mutta pitää katsella tarjontaa.

Muistaakos joku(TM), minkälaisia tomaatteja Douglas F1:stä tulee. Taisin kylvää sen liian aikaisin (5.2.), kun nyt ko. taimet huitevat puolen metrin korkuisina, eikä kasvihuoneen pohjaakaan ole vielä tehty. Tiedän mitä teen pääsiäisenä. :)

Hamstrasin tuon siemenet tammikuussa alelaarista. Se on runkotomaatti, hedelmät noin 100g kukin, kypsytetään tertuissa. Sivuversot poistetaan. Lähinnä tuo korkeus kiinnostaisi, kun sitä ei tuossa pussissa mainittu, ja toisaalta onko jatkuvakasvuinen..

Viime kesäisistä lajikkeista Gardener's delight kasvoi eniten korkeutta ja olis varmaan tullut kolmemetrisiä ellen olisi katkonyt latvoja elokuun alussa.

Yleensä kun puhutaan runkotomaateista niin se tarkoittaa tomaattia jolla ei ole mitään kasvurajaa eli "indeterminate" tyyppinen. Ne siis kasvaa pituutta aina vaan lisää niin kauan kuin kesää riittää. Usein näille normaali pituus on siinä 1,8-3 metriä. Sen mitä kesässä kerkiää kasvaa.

Pensastomaatit taas on "determinate" eli ne lopettaa pituuskasvun jossain vaiheessa. Usein näistä ei poisteta varkaita olenkaan. Nämä ovat tyypillisesti 50cm...1,5m korkeita. Pienempiä kasvatetaan yleensä amppeleissa.

Sitten on vielä olemassa "semi-determinate" joka tarkoittaa että niitä voi kasvattaa molemmilla tavoin. Eli jos antaa varkaiden kasvaa niin ne jää pensasmaiseksi, mutta jos poistaa varkaat niin ne kasvaa aina vain lisää pituutta.

PS: Puolen metrin runkotomaatti 5.2 kylvettynä on aika lyhyt eli hyvän kokoinen. Itselläni on 1.3 kylvetty pensastomaatti joka on yli 60cm korkea.

Siinä ne minun tomaatit kasvaa parvekkeella. Jätin tomaatit jo yöksi laistetulle parvekkeelle, kokeilen seuraavaakin yötä vaikka on luvassa kylmempää.  Yksi kukkanen tipahti jostain syystä eli jokin ympäristö asia on pielessä. Mutta niin minulle aina käy joka kesä että vain osa alkaa tehdä tomaatteja. Ilmankosteus on aika alhainen eli käy päivällä jopa alle 30%, mutta öisin se on siinä 40-50%. Nuppuja on joissain paljonkin. Noin 5 tomaattia on aukaissut kukkasen. Onhan tässä aikaa vaikka kuinka paljon. Eli ei mitään ihmeellistä tapahtunut, siinä ne tomaatit kasvaa pikkuhiljaa.

kuva

kuva

Osaako kukaan sanoa mikä on tomaattini lajike ? Olen saanut tomaatit lahjaksi. Pitäisi olla Tanskan vienti, mutta varmaan sillä on joku toinenkin nimi. Muutaman vuoden olen sitä kasvattanut ja ottanut syksyllä siemeniä talteen. Kasvattaa läpimitaltaan 3-4 cm kokoisia erittäin makosia tomaattia.Tekee pitkän kukkavarren ja siihen sitten molemmin puolin hedelmät.Kukkavarsi on siinä 30-40cm pitkä.

Minun tomskut on ulkoillut kasvarissa tänään ekaa kertaa.Toivottavasti ovat hengissä vielä huomenna.

Riitta123 ‘Tanskan vienti’ tomaatista käytetään myös nimeä ‘Bonner Beste’.

Kiitokset Myskimalvalle. On kiva tietää nyt sille toinen oikea nimi.

Mun Tumbling Tomit on nyt tehneet ekat nuput ja alkavat haaroittumaan. Milläs taktiikalla mä lähden näitä sitten sijoittamaan amppeliin? Oon täältä lukenu, että jotenkin kieputettas mullan alle vartta, mutta mitenkäs tätä kieputat, kun on niin tanakka törötti että. Kahta tainta olin aatellu altakasteluamppeliin, jossa on 6 l multatila ja 2 litran vesisäiliö, mutta näyttäs kyllä olevan yhestäkin taimesta jo aika puska tulossa.

kuva

Minusta 1 taimi on sopiva tuohon astiaan mitä suunnittelit. Ja kun kyseessä on tanakka ruukkutomaatti niin eihän siinä mitään syytä ole lähteä kieputtelemaan. Senkun vaan istutat ja oot tyytyväinen kun ei tarvitse hontelon tomaatin ylipitkää heiveröistä vartta minnekään kieputella :slight_smile:

filifjonka,kyllä se älyää alkaa kasvamaan amppelissa alaspäin.Laitoin viime vuonna 100&1000 amppeliin ja se oli kans ensin tuommonen törötys,kun se kasvoi niin se alkoi itsestään roikkumaan alaspäin.Kyllä ne tietää miten pitää olla :wink:

Kiitoksia Nuu ja Karvari. Näyttää pahasti siltä, että mulla tulee olemaan 6 amppelia tomaattia kolmen sijaan . Plus tietenkin biljoona runkotomaattia ja pari puskaa. Pihalle ei ole asiaa ilman viidakkoveistä.