Oikeasti mua masentaa oikeasti ja perusteellisesti tämä tilanne, surkeaa nähdä kaikki vaiva ja poltella lisävaloja ja kantaa sitten vihreet raakileet kompostiin, en ala nyt tätä yhtään!!!
Mie en yhtään voi valittaa ,hyvin kypsyy tomaatit ja niitä tulee ihan kivasti. Viikonloppuna keittelin tomaattikastiketta 10 litran kattila oli ihan täynnä. Ja onhan niitä riittänyt myös tutuille. Olen jo pari vuotta kasvattanut runkotomaatit kaksihaaraisina niin tulee parempi sato.Vähän enemmän lannoitetta niin homma hoituu sillä. Taisi olla Kotipuutarhalehdessä erään harrastajan vinkki runsaaseen satoon.
Mulla kypsyminen vasta alottelee, ei ongelmia käytön suhteen.Leivän päälle riittää. Normikokoisten ja isompien kypsymistä joutuu oottelemaan perinteisesti sinne jonnekin elokuun puoliväliin muistaakseni.
Paitti nytpä tulikin muistikuva siitä että sillon kun alotin tomskujen kasvattamisen ja sain sen ekan kasvarini (joka sijaitsi hyvällä paikalla) niin taisinkohan heinäkuussa jo tomskukastiketta keitellä… Ja naapurit / ystävät oli tomskuilla kyllästetty myös. Mut silloin alotin siemenkylvötkin ainakin kuukautta aikasemmin kuin nyt.
Ekat tomaatit saamassa väriä (gartenperle)
Tänään söin kasvarissa muutaman tomaatin, en voi kertakaikkiaan vastustaa niitä kun niin hartaasti niitä hoidan ja odotan, nuo oranssitkin maistuivat jo ihan hyviltä, kyllä niitä syö ja lajike on valtavan tuottelias varmaan noita uusia kaupallisia super hybridejä joilla on tarkoituskin saada täydellisiä tomaatteja ja paljon. Kyllä minä sen jatkoon kelpuutan.
Sain myös ekat maistiaiset lajikkeesta Mei Wei. Siemeniä on saanut ainakin Runåberg Fröer nimisestä netti kaupasta ja tomaatti oli puoli raakanakin aivan oivallinen, kypsästä otan siemeniä. Valtavan tuottelias pehko, ja yksittäinen kirsikka tomaatti on melko suuri ja väri on niin kauniin helmiäisen punainen että harvoin olen nähnyt somempaa, joten jatkoon menee että kolisee! Suosittelen, jo ekan maistettuani.
Mikä helpotus että alkaa tulla kypsiä jo pikkuhiljaa ainakin kirsikkatomaateista siis.
Molemmat kirsikkatomaattilajikkeet tekevät tänä kesänä mahdottoman pitkiä terttuja. Useat kaksihaaraisia.
Ensimmäinen pihvitomaatti korkattu. Lajike ‘Korol Sibiri’ talven siemenkirjeestä. Sisältä pehmeämaltoinen ja lihaisa. Maku aavistuksen suolainen, mieto ja hieman makea. Hyvin sopii leivän päälle.
Keväällä ajattelin, että jos 1000 kirsikkatomaattia saisi tänä kesänä. Tällä hetkellä on kypsynyt 151 kpl. Lajikkeina Tumbling Tom punainen, Tumbler (F1). En osaa sanoa kumpi parempi. Lisäksi whippersnapper (uusi tuttavuus) ja joku nimetön kirsikkatomaatti.
Nämä on aika lailla sekaisin, ettei tiedä mikä on mikäkin ja tuottaa eniten. Toki eniten tuottaa nuo 2 ensin mainittua.
Sato alkaa pikku hiljaa kypsyä enimmässä määrin. Kaikki kasvavat ulkona. Tänään siirsin aurinkoisammalle paikalle eteläseinustalle,( olisi saanut siirtää jo pari viikkoa sitten, ettei kukinta olisi lopahtanut) Olivat helteitä paossa kuukauden verran. Hankala vaan siirrellä tuommoisia missä tomaatit roikkuu vajaassa metrissä. Kasvavat osin n. 10 litran ruukuissa ja jonkun verran amppeliruukkuja. Yhteensä 5kpl ruukkuja ja kasveja n. 9kpl.
Eka ns. “oikea tomaatti” kypsä, nimeltään Golden Bullett, en oo vielä maistanut.
Tomaattikatastrofi ! Aamulenkilt palatessa huomasin että mun tomaattien tukiteline ulkona oli romahtanut ja kaatunut tomaattien päälle. Tomaatit siellä alla tuhannen päreinä tai siltä se ainakin näytti !
Teline tehtiin pari vuotta sitten heinäseipäistä. Molempiin päätyihin seipäät ristikkäin ja niiden väliin yhteen sitomaan ylös yksi seiväs päädystä päätyyn. Pituussuunnassa vielä tukilaudat molempiin väleihin että voi olla ihan varma että rakennelma pitää.
Tän rakennelman alle mahtuu 3 laastipaljua joihin kuhunkin istutin 2 tainta. Hyvin ovat tänä kesänä kasvustot kasvaneet ja isot määrät tomskuja kussakin oli kypsymässä. Tukia niille viritelty, tuet kiinnitetty päädystä päätyyn menevään yläseipääseen. Kaikki siis tiukasti tuettu ja kiinnitetty yhteen.
Nyt mulla on jo aikasessa vaiheessa sisäkypsytyksessä iso määrä tomaatteja, suurin osa Sasha’s Altai -lajiketta.
Sain pelastettua ainakin jonkin verran kasvustoja kypsyvine tomskuineen, mut sanonpa vaan että uutta heinäseiväsrakennelmaa tomskuille ei meillä enää tehdä. Olipa päivän avaus - ilmankin oisin pärjännyt !
Dääm,älä valitä!
Mullaki eilen ku menin kasvariin niin lattialla makas pitkä oksanpätkä josson 4 isoa terttua tomskuja kypsymässä.
Lajike Bumblee Rosque.Harmittaa ku just tuossa oksassa kaikki vielä ihan kovia.
Oon kyllä pyrkiny naruttamaan kaikki oksat joisson palijon tulossa,mutta tuo on kyllä jääny huomiotta ![]()
![]()
Mihin sitä mustaa tomaattia voi käyttää, ei voi sellasenaan syödä? Kaikki muut niin makosia ja niitä on paljon. Hyvä tomaattivuosi. Kurkkuja on tullut vain kuusi.
Kävin kuvaamassa niitä ja hoksasin että joku tomaatti oli ruvennu punastumaan, ehkä siinä se vitsi. Ne ei tosiaan oo vielä valmiita niinkuin Nuu sanoit! Tiedä miten hyviä niistä vielä tulee?
kitikat, mielenkiinnolla itekin odotan niiden kypsymistä ja makua. Hyvä tietää että niihin tulee punertavaa väriä kypsyessään. Varmasti hallitseva väri tulee olemaan se musta mutta ehkä se pieni punerrus kertoo kypsyysasteesta. Seuraillaan ![]()
Miksihän tänä vuonna tomaatit halkeilee, ei oo ennen sitä tehnyt? Ihan syötäviä ovat, joissaikin on myös sellainen vaalean ruskea rengas toisessa päässä. Ne olen heittänyt pois. Olen laittanut olkia juurelle, että pysyisivät kosteana voisko se jotenkin vaikuttaa.
Liikaa vettä kerralla ainakin aiheuttaa halkeilua. Kypsät myös halkeilee.
Miulla alkaa olla tomaatinsyönnissä kiintiö täynnä. Liian monta tulee päivittäin naposteltua.
Minen taas etes harkitte vähentämistä,päinvastoin.Luulen että määrä tulee lisääntymään kurkkujen kustannuksella.Kolome tainta kurkkua on nokko ja pohin myös paprikantaimien karsimista.Niissä tuntuu olevan jos jonkulaista ongelmaa.Valtavasti on ihania tomskulajikkeita joita haluan kasvattaa ![]()
Tuplatomaatteja, lajike gartenperle:
Nyt eka satsi kypsinä kerättyjä ja sisällä kypsyneitä isoja ja vähän pienempiäkin tomskuja tekeytymässä kastikkeeksi. Kylmä ja kolea päivä, ihan just passeli keittiöhommiin.
5 litran kattila aikalailla täynnä kaikkee asiaan kuuluvaa. 2-3 tunnin kuluttua valmis purkitettavaksi.
Päädyttiinkö aiemmassa keskustelussa johonkin konsensukseen, mikä näistä kirsikkatomaateista syö kuoren tuolla kasvarissa? Nämä ovat kuulemma kasvaneet ikkunalasiin nojaten. Oma epäilykseni on, että etana on vähän maiskutellut > kompostiin.