Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Jatketaan tässä juttua siitä mihin jäätiin Tomaatti osa 4-ketjussa .

Oottekote saaneet itsekasvattamista tomaateista ihan hyviä siemeniä? Ymmärsin et!tei ne kovin helposti pölytä toisiaan vai miten on käyny? 

Minusta on kummallsta ettei suomalaisista kaupoista löydy sub arctic plentyä vaikka melko arktisissa olosuhteissa tomskuja kasvatellaan. Tilasin omani englannista.

Monet vuodet olen omista siemenet kerännyt ja samanlaisia on tullut kun emoista.

Samma häär.Suurin osa omista tai saaduista siemenistä.Ja hyviä ovat olleet.

Tuossa alla rooperiina pohti lajikkeen ‘Sub arctic plenty’ huonoa saatavuutta kotimaastamme. Olen ite kasvattanut sitä noin kolmena vuonna, kun sain täältä ensin siemenet. SAP ei ole ollut itelläni mikään menestys. Tomaateista tulee aika suuria (n. 150-200g), jolloin satomäärä on jäänyt keskimäärin 3-4 tomskuun/runko. Avomaalle en edes ole yrittänyt. Täällä II-vyöhykkeellä kasvukauden valomäärä ei taida vastata pohjoisemman Suomen oloja, vaikka vuotuinen lämpösumma olisikin suurempi. Lajike on ollut muistikuvieni mukaan hyvänmakuinen ja kiinteämaltoinen. 

Niin, ite kerätyistä siemenistä on tullut aina kelpo sato. En ole huomannut eroa kaupallisiin siemeniin.

Pittää varmaan itekki alkaa pitämään omaa valikoimaa…

Ajattelin tuota sub arctikkia kokeilla myös ulkona suojaisessa paikassa.  Ehkä sille voi jonkin teltankin muovista rakentaa jos huonolta kesältä näyttää. Täällä vyöhykkeellä V voi olla yölämpötila joskus vähän arvaamaton mutta valoa kyllä riittää. 3-4 tomaatin sato ei kyllä kuulosta innostavalta. No, jospa maku palkitsee :slight_smile:

Rakensimme liian pienen kasvihuoneen ,totean :smiley:

Sub A.P:ta minäkin metsästin kovalla innolla keväällä.
Eräältä armeliaalta sainkin sitten lopulta siemeniä vaihdossa ja viimeinkin siemeniä kokeiluun. Eräät varoittelivat ettei häävi oo, mutta olihan minun saatava pettyä ihan ittekseni ja oikeesti.

Ehkäpä en vaan osannut kasvattaa sitä oikei ja olosuhteetkin olivat ehkä väärät? Eleli vain ämpärissä ja pääsi kasvamaankin vasta toukokuussa… En sitten tykännyt tuloksen maustakaan oli minulla kirpeän hapan. Tekiköhän korkeintaan kolme tomaattia joista yksi tais tippua raakana. Enkä kokemukseeni tympääntyneenä kerännyt siemeniä jatkoa aatellen.

Maun ja sadon takiahan niitä itse kasvatetaan. Tavismakuisia saa kaupastakin kauden lopussa hyvinkin halvalla säilöntää ja ruuanlaittoa ajatellen. Ei niille itse kannata tilaa ja aikaa uhrata.
En itse kasvattaisi mitään tomskulajiketta joka “palkitsisi” kauden lopussa minut 3-4 hedelmällä - olisivat sitten vaikka kuinka hyvän makuisia. Haluan nauttia kasvattamistani tomaateista pitkin kautta, kerätä niitä suuhun ohimennessäni, ihastella niiden makua - joka ikisen eri lajikkeen -  ja “hukkua” niiden runsauteen :kiss:

Viime kesä tietysti oli aika pohjanoteeraus sään suhteen. Vaikuttaa määrään ja makuunkin.

Minulla on tullut haalittua tomaatin siemeniä jo ennenkuin minulla oli jonkulainen järkevä kasvihuone. Nyt kun olen parina kesänä siemenestä sitten tomaatteja kasvatellut, niin olen kokeillut aina myös jotain Pihvitomaattiakin kun siemeniä kerta on.
Tulos on karkeasti ollut Pihvitomaateilla juuri tuo Nuun yllä mainitsema kolme tomaattia/kasvi. Elikkä ne eivät ainakaan lämmittämättömässä kasvihuoneessa täällä hiukan pohjoisemmassa ole juuri muuta kuin työtä teettäneet. Silti aion kokeilla kaikki lajikkeet joita jo etukäteen olen ylihamsterina hamstrannut, vaikka se pihvitomaattien osalta on yleensä oikeastaan kasvutilan tuhlaamista. Ehkäpä se kuitenkin vielä löytyy sekin pihvitomaatti, josta saan täällä peräti viisi hyvänmakuista kypsää Pihvitomaattia. Sehän olis muuten jo sankollinen!

Olen pyöritellyt pariin otteeseen tomaattien siemeniä ja yrittänyt päättää että mitä laitan. En tiiä.  Pyörittelen vielä tovin lisää.

Minoon kasvattannu jo usiampana kesänä Orange Queenia,on tuottannu hyvästi muhkeita tomaatteja.Ja on hyvän makunen.

Oletteko muuten yrittäneet kasvattaa jotakin lajiketta taivasalla mahdollisimman lämpöisessä tontin nurkassa tai talon eteläseinustalla? Jos viime kesää ei oteta huomioon niin, saitteko satoa?

Aiemmin tässä kuussa kylvämistäni kolmesta Tumbling Tom redistä yksi jäi henkiin ja kaksi tainta näivettyi lautalle juurensa ruskettaneena. 

Oon kokeillu usiampana kesänä,en pariin viime vuoteen.Satoa on tullu niukanlaisesti ja hitaasti ovat kypsyneet.
Eteläseinustalla johon aurinko paistaa seittemästä viiteen ja harso oli yöllä.
En aio enempis kasvatella ulukona,paitsi jossei tänä vuonna mahu semmosia kasvariin joita haluan kokeilla.

Minä ajattelin sitä subarctikkia nakata pottupeltoon kasvamaan ja peitellä yöksi jos kylmältä näyttää. Vyöhyke V tuskin on ihanteellinen tomaatin ulkona kasvatukseen. Tilaa kuitenki on niin mikspä en kokeilisi. Empähän luule olevani pätevämpi kasvattaja mutta jos kymmenestä kasvista tulee pihalla 30 tomaattia niin kyllä siitä sopan jos toisenki keittää :) 

Joka kevät on jäänyt ”tomaatti ylijäämätaimia” ja olen ne istuttanut ulos isoihin laastipaljuihin. Joka kesä tullut jotain. En ole sen kummemmin miettinyt sopiiko ulos vai ei. Kyllä ne kaikki on kasvanut, hyvänä kesänä jopa paremmin kun kasvarissa. Syy voi olla kosteudessa, auringossa tai lämpötilassa. Minulla kasvarissa voi lämpötila pahimmillaan nousta yli 40 asteeseen, silloinkin luukut ja ovi auki. Kasvarini on koko päivän auringossa. Silloin on ulkona olleet tomaatit pärjännyt paremmin.
Riippuu niin paljon kesästä.

Kaikkein raaskuimmat tomaatintaimet istutan säälistä ulos jonnekin. Jostain ihmeen syystä ne säilyvät hengissä ja ihme paikoista löytyy hyviä tomaatteja. Parhaiten kasvavat isossa ruukussa kaikkein aurinkoisemmalla paikalla, mutta säännöllinen ja ankara kastelun puute niittaa sadon. Säilytin soputeltan kaaret, niistä väsään kasvutunnelin tomaateille, vai olisiko teltan muotoinen parempi? Ja kokoon taitettavia kaaria on tasan 2 kpl.

Muutama vuosi sitten sain paljon taimia ja iso osa piti istuttaa avomaalle, kun eivät mahtuneet kasvihuoneeseen. Syksyllä kannoin ämpäritolkulla raakileita sisälle kypsymään.

Minulla on vain ulkona eteläseinustalla. Ne ovat istutettu suuriin tai ämpäriehin. Ruukuissa on niin isot reiät pohjassa, että juuret pääsevät maahan. Näistä on tullut mukavasti satoa. Suoraan mahan istutetuista on tullut huonosti satoa, sillä maa on kylmempi.Ämpäreissä on reiät alhaalla sivuissa . Säilyy pohjassa väh
än varakosteutta, eikä talon seinustalle maahan mene turhaa märkyyttä.

Minulla on kanssa näitä viritelmiä ollut jos jonkunlaisia ja olis enemmänkin haluja laittaa mutta perhesovun takia pitää taipua. Yleensä olen aina kasvattanut liikaa taimia ja sitten roudaan niitä ulos mahdollisuuksien mukaan. Mulla nuita ideoita ja haaveita piisais puoliso vaan painaa alati hampaatirvessä jarruja pohjaan ja tyrmää mun loistavien ideoiden ilmalennot.

Valtsu katttoin juu tuupesta tuossa taannoin “nuita amerikanraitin innokkaita tomaattifarmareita” siinä oli yhdellä hepulla ihan kasvulaatikossa tomaatintaimia joiden hän antoi kasvaa ja versoa maata myöden. Minua on tuo idea siitälähtien piinannut senverran että pitänee joskus kokeilla. Siihen päälle esim. tuommoinen kasvutunneli-viritys. Semmoista olen tuumannu ja jotain hallaharsoakin tms.jne. alkuunsa lämmikkeeksi. Miksei se ei muka täälläkin toimisi jos kesä olisi yllättäen melko kaunis? Tuota aion varmuudella joskus kokeilla.
Kokeile sinä mitä tulee!

Onneksi täältä saan teiltä tätä kipeästi kaipaamaani vertaistukea ja saa olla melkolailla oma viher-pöllähtänyt itsensä muuten happi loppuisi.