Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Olen kasvattanut tomaatteja ihan talon seinustalla, eikä edes kovin aurinkoisella, ja saanut runsaan sadon (paitsi viime kesänä), tosin puolet jääneet vihreiksi. Nyt ajattelin aloittaa hyvissä ajoin, mutta taidankin olla jo ihan liemessä noiden kasvuinnon kanssa, kun ei ole oikein tilaa eikä aurinkoista paikkaa kasvihuoneelle - katsotaan kuin käy :hehe:

Ekat kirsikkatomaatit itäneet lautalla!  Kasvariin tai tunneliin pääsevät kesäkuussa.aikanaan.
Olen livenä nähnyt rimoista tehdyn ja kasvuharsolla verhoillun pienen kasvatuskopin tomaateille, isoja oli kypsyvät tomskut. Nitojalla harso kiinni rimoihin, etusivu ylös nostettavaa läppämallia. Kuulemma sopivana kesänä kastelee itse itsensä.

Minäki olen jo suurinpiirtein päättänyt ainakin mitä tomaattilajikkeita laitan muutaman viikon kulutta kasvamaan, jos vaan itävät. Aika paljon tuossa oli kirsikkatomaatteja. Uskottelin laittavani vain kuutisen tainta mutta niitä on jo nyt enemmän kuin suunnitelmissa.
Onneksi siinä on pari kääpiöivää ja joku amppeliversio. Niitähän ei lasketa tilan viejiksi kun ne voi viedä kauniilla säillä ulos. :blush:

Mimmoinen lajike on torch F1? Semmnemaailman kuvaus oli vain, että kompakte. :smiley:

Nyt kaikki jatkoon päässeet tomaatit isommissa purkeissa.Jos kaikki onnistuu niin taas saa jakaa ylimääräsiä kavereille.

Nyt on jotain menny mulla ohi… Torchin siemenet on vihreitä. Niinku ois joku maalipinta päällä. Mikä tämä juttu oikein on? Laitoin nyt kuitenkin lautalle, vaikka väri on hyvinkin epäilyttävä. 

No eihän sitä sais tomaatin siemeniin laittaa… Nyt nuo lautalla lilluu ja levittää myrkkyä. Menikö uusiksi kaikki. 

Villin näköisiä kyllä. En oo edes tiennyt, että peitattuja siemeniä myydään kotiviljelijöille. Enkä kyllä edes tunnistanut nähdessäni. Ja taas opittu uutta. :smiley:

Oon nähnyt noita värillisiä siemeniä kurkun siemenissä, monessakin F1-lajikkeessa. En tiennyt että mitä se väri siinä meinaa, nyt oon viisaampi. Mut siis ei tarvitse miettiä että voiko käyttää vai ei, voi turvallisesti käyttää.
Meinasin Nastylle ehdottaa että onko hän vahingossa kurkun siemeniä laittanut lautalle koska en ole tosiaan muissa tota väriä nähnyt kuin kurkuissa mutta niissä sitten useammin, mutta kurkun siemen on eri näköinen kuin tomaatin eikä noi ole kurkun siemeniä. 

Hukka mut perii tässä keväämmällä mutta periköön sitten. Laitoin äsken Totemin siemenet (5 kpl) itämään. Kävin läpi kaikki tomskun siemeneni ja ton valkkasin sieltä sellasena amppelimallina. Yritän uskotella itelleni että niiden kanssa on helppo hoitaa kevään siirtelyt kun ne voi nostaa amppelissa johonkin roikkumaan.  En usko itekään, mut laitoin ne nyt jo kummiskin. Kaikki muut vasta kun maaliskuuta on menty hyvän matkaa.

Jep, tuontisiemeniä Seemnemaailmasta. Nyt kun ovat turvonneet lautalla, niin vielä villimmän näköisiä. Jotenkin karsastan tuommosia käsiteltyjä siemeniä, mutta jospa nuo ei homehtuis lautalle niin helposti. :wink:

18 tomaattivauvvelua pääs uuteen kasvatuskotiin tänään.
Ei raaski heittää menemään ku ovat kerran kasvussa.Itelle jäi vielä särkymävaraa kaikkiin lajikkeisiin.

Nämä jäi minun hoteisiin.Hyvin ovat lähteneet kasvuun :slight_smile:

Onpa Karvarilla hienot taimet. Mulla vasta yhdessä taimessa on muut kuin sirkkalehdet. Tuo mun lautankorvike viiden sentin ‘Oasis’ kukkasieni taisi pitää siemenet siinä päällä aika vilpoisina, kun lajike ‘Vilma’ iti vasta 2,5 viikon päästä kylvöstä, kun olin vielä kaivanut sille kolon. ‘St. Pierre’ ei vielä oo näyttänyt elonmerkkejä. Ei tosin homehtunutkaan. No, kesään on vielä tovi. Laitoin vain muutaman siemenet tammikuun lopussa itämään. Loput vasta maaliskuussa.

Oi Karvari , nyt tuli kesä ja tomaatin tuoksu tänne, kiitos 

kitikat,saavat olla nuissa purkeissa jahka saan kasvariin.Lisään multaa jossaki vaiheessa,kyllä pärijäävät.
Toivon että toukokuun alakupuolella saan kasvariin,ainaski lämmityksen turvin :smiley:
Täälon pakko saaha taimet mahollisimman pitkälle,mieluusti jo raakileita ku vie kasvariin.Kesä on kuiteski lyhyempi täälä ku teillä sielä etelän mailla.
Ja tuoksu on taivaallinen ku vähän pöläyttää taimia,kesä tulee mieleen :). Ihanaa :slight_smile:

Maasta se pienikin ponnistaa. :slight_smile:

Kyllä sai odottaa monta päivää, ennen kun ensimmäinen kukka aukesi.
On siinä ja siinä saako huhtikuussa tomaattia.

Pikkasen harmittaa, kun minulla on tomaattien siemeniä jäljellä, mutta parvekkeella ei voi kasvattaa satoa, koska aurinko lämmittää laitusparveketta ja siten kukat kärsii.
Sisällä jos kasvatan, niin haju olisi kauhea. :neutral_face:

Pidin ite melkein koko kesän parvekelasituksia osittain auki, koska muuten eteläsuuntainen parveke olisi tomaateille ja muille kukkiville pätsi. Kotona ollessa laitoin toki yöksi kiinni.
 (Tää rivinvaihto on edelleen Safariselaimessa semisti rikki.)