Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Kyllä minäkin pidän lasien välissä raot, jotta ilma vaihtuu, mutta siltikin päivisin on parveke aika kuuma. Etelä suunnassa minun lasitusparveke on. Toki öisin voi laittaa kiinni. 
Viime kesänä asensin parvekkeelle  leveän  pitsiverhon.

Minun tomaattiviljelykseni on tämän kokoinen.  :doze:

Himputti, mitähän on se kun tomaatin lehtin tulee vieri viereen pieniä mustia pisteitä.? Ei ole ötököitä, ei ulostetta, ei lähde hankaamalla ja on säännöllisen välein kaikki lehdet. Viime vuonna esiintyi samaa, eri lajeissa ja ne kaikki kuoli ennen kun sai ne ulos. Nyt on taas tullut pariin samaa… 

Nasty,onko nuot semmosis rakkulamaisia alapuolelta?
Olisko liikakastelu?

Ödeemalta näyttää. 

Kattokaa mää ostin kasvihuoneen tomaateille! :heart_eyes:
Höh, kuva meni makuulleen enkä saa pädillä sitä käännettyä. No olkoot pitkällään. Laitoin nyt sitten heti viittä lajia tomaattia ja neljää chiliä lautalle. Ei kyllä pitänyt kylvää mitään mutta tää meni nyt näin!

Ei oo rakkuloita eikä ole mielestäni ödeemaa.  Nuo ei ole edes koholla mitenkään vaan siinä lehdessä säännöllisesti. Ja ödeemaa ei kasvi kuole jos korjaa kastelua mutta nuo kasvaa hetken ja kuolee pois. 

Juttu hesarissa: Ällistyttävän helppo tapa kasvattaa tomaatteja, viipale mullan alle. Nyt voi hyvällä omalla tunnolla maistellen ahmia maukkaimpia kaupan tomaatteja ja unohtaa jonkun ylikypsäks lisäysmateriaaliksi. Nuinkohan toimii?

Tälle vuodelle kasvamassa on Moneymaker ja Pink bumblebee, joista molemmat eteläseinustalle. Etelään suuntautuvan terassin kaiteelle kahteen 90cm parvekelaatikkoon kolme Micro-tomia per laatikko. Lasitetulle terassille 1kpl ja makuuhuoneeseen ikean amppeliin 3kpl Tumbleria, sekä lasitetulle terassille 10l astiaan Balkoni yellowia yksi. Jonka tänään kylvin.

Oonko nyt ainut joka ei saa auki tota Valtsun Hesarin artikkelin linkkiä ? 

Tomaattien järijestelyä,tungosta alakaa olemaan.
Ainaski Sungoldissa,Tumblingissa,Tumbling Tom redissä,Tini Timissä ja mini Balcony yellowssa nuppuja näkyvissä.

Karvari, kuvia !!! Olen niin vasta alkusiemenvaiheessa. Virkistä muistiani :smile:

Tiny Tim laitettu lautalle 13.1
En kehtaa alakaa muita penkomaan ku kerkesin kötöstää foliot jo paikoilleen.

Tässä mun muutama tomaatintaimi, vähän jotain muutakin. Pitäis vielä kouluttaa omiin purkkeihin.

Tässä osa jo koulituista, on vielä 8 purkkia muualla. 

Tässä koulimattomia, on yksi tuollainen musta laatikollinen vielä lisäksi.
​​​​

Kolmannet nupputertut tulossa (1.1)

Kurppa,mikä lajike?

Herranjestas, teillä on jo isoja taimia ja kukkiakin. Mulla vasta ekat on nostaneet päänsä kissanhiekasta. Kylvin tomaatin siemenet viime perjantaina. 

Mitä lannoitetta suositte tomaateille? (jotain helppoa etsin)