Kanankakkaa ruukun pohjalle.
Mullon kananjaskaa mullassa ja myöhemmin laitan Neudofin tomaattilannotetta.
Neko on kans hyvä.
Ei jaska pohjalla haise. Määrän kanssa saa olla varovainen. Mie kyllä laitoin taas reilusti, kuten aina. On kyllä reilusti multaa.
Viimeiset tomaatit koulittu. Te joilta sain siemeniä, niin osaatteko sanoa minkälaisia tomaattilajeja (pensas- runko???) ovat Kumoto, Golden Sun Rice ja Ruthje. Olen nimittäin antamassa illalla ystävättärelleni synttärikukiksi nuo kolme erilaista tomaatintainta.
Kylläpä olette jo pitkällä tomaatinkasvatuksessa Mulla on vielä tomaatit kylvämättä. Tänä iltana olis tarkoitus aloittaa. Keskiviikkoiltana kävin kaikki siemenet läpi ja valikoin mitkä pääsee kasvatukseen tälle vuodelle. Samalla etsin taimipurkitkin jo valmiiksi ja värkkäsin nimilaput.Tänään sitten vaan siemenpussukat ja multapussit esille :hehe:
Kiitos asarina. Tässä tänään koulitut. Laitoin viherhuoneen oven ikkunan eteen. Ovea ei voi nyt käyttää ennen kuin lukko on korjattu, eikä sitä talvella voi tehdä, kun ovea ei voi pitää pakkasella auki kovin kauan. Ovea käytetäänkin talvella vain kissojen sisälle päästämiseen. Nyt saavat tulla muista ovista.
Tuohon oven eteen mahtuukin paljon kasveja, kunhan jostain löytää hyllyjä. Laitoin palikat alle ja lauta päälle, ettei ole lattialla lattialämmityksen päällä, tulisi liian kuumat ja kuivat oltavat.
Litran jogurttipurkin pohjalle laitoin paakkuuntumatonta kissanhiekkaa, vähän kanankakkarakeita ja siihen pienessä muovisessa mehupurkissa kasvanut taimi. En tehnyt reikää purkkiin, siksi hiekkaa alle. Purkit loppuivat kesken. Vielä olisi chilit vuorossa.
Tuo Ruthje oli mulla viime kesänä,ei ollu mikään erikoinen,vetisen makunen tavistomastti.Ei päässy tänä kesänä jatkoon.
Golden Sunrise on isohko keltanen,makea runko tomaatti.
Kumato on “sininen” eikä minun makuun,hitaasti kypsyvä ja vähäsatoinen.Ainaski mulla.
Tuossa ensimmäiset tomaatin taimet. ne on pensastomaattia, Tumbler?- Ne on kylvetty ensin pieniin turveruukkuihin ja sitten noihin isompiin. Tärkeää on valita kunnolliset turveruukut, siis ei mitään “pahviruukkuja”. Prismat ja muuta s- marketit myy noita hyviä. Noista kasvaa juuret heti hyvin läpi. Tuo erillinen on sopiva siirrettäväksi sellaisenaan maitopurkin pohalle ja sitten multaa. Varsi kasvaa juuria täyteen. Nämä ovat olleet punaisen ledvalon alla ja eteläikkunalla. Se takaa aikaisen nuppujen muodostuksen ja varsien pituuden pysymisen kohtuudessa.
Marmandet on parhaillaan itämässä koukku vaiheessa. Jos kesä on huono, niin ainakin noista pensastomaateista luulisi tulevan jotakin. Laitan ne isoihin ruukuihin verannan kaiteelle. siinä valokatteen räystäs suojaa liialta sateelta-. Muutama taimi menee lapsille ja lapsen lapsille. Olen lannoittanut kekkilän vaalenapunaisella kastelulannotteella. Ostan Tomaattilannoitetta kun muistan.
Viime kesä oli tomskuille todella surkea jopa täällä etelässä ja lasitetuilla parvekkeilla. Kylminä kesinä parhaiten satoa ehtivät kypsyttää kirsikka- tai muut pienet tomaatit, myös sato on runsaampi kuin pihvitomaateilla. Lasitetut parvekkeeni itä- ja länsipuolella, viime kesänä ei lämpöongelmia edes iltapäivällä! Parhaiten satoa tuli keltaisesta ja punaisesta Tumbling Tomista ampeleissa, Heartbreakereista parvekelaatikossa sekä Indigo Rosen kirsikkatomaattiversioista parvekelaatikossa. Indigo Rose on runkotomaatti, mutta kyllähän 2-3 tainta saa aina jollain vippaskonstilla tuetuiksi. Tuo lajike vaan täytyy malttaa kypsyttää kunnolla niin, että auringon puoli on tumman sininen ja varjon puoli kunnolla tomaatinpunainen. Silloin maku on kohdallaan, raaempana maku mitäänsanomaton. Sama kypsytyssääntö koskee muitakin sinisiä tomaatteja. Sääli vaan, että ne tuppaavat olemaan myöhäisiä lajikkeita, joten kypsyminen huonoina kesinä voi olla oikukasta. Pikkutomaateilla onnistuu paremmin, isommat eivät välttämättä ehdi kypsyä edes etelässä ja sinisten kohdalla makua ei jälkikypsytyksessä sisällä saa kohdalleen.
Vaikka viime kesä oli niin huono,niin meillä tuli hyvin satoa tomaateista.Pihivitki kerkes kypsyä ja raakoja tai puoliraakoja ei jääny enempää ku muinakaan kesinä.Tosin meilloli touko-ja syyskuulta sähkölasku kaksinkertanen ku kahessa kasvarissa lämmöt melekeen yötä päivää päällä.Halapoja ovat itekasvatetut,melekeen ilimasia
Mutta niiiin hyviä
Loput tomaatit siirretty isompiia ruukkuihin.
Yritän pitää taimien määrän järkevänä.
Heitin ylimääräiset pois;)
Eli voit kylvää uusia
Nuo tomaatit on tosiaan koukuttavia… 33 erilaista laitettu ja tänään pitäisi laittaa lisää itämään. Hulluus noiden kanssa iskee
Tytär on menossa huomenna mummulaan, paketoin mukaansa 7 eri kirsikkatomaatista tuplat. Nyt saa muille tilaa
Kuukausi sitten laitoin 5 "Totem"in siementä itämään, ne on kaikki hyvässä taimikasvussa. Ajattelin että hätätapauksessa ne riittää mulle ettei ihan mee tomaattkesä piloille, ja ampelitomaatteina niitä on helppo kuskata paikasta toiseen.
Tänään uskaltauduin kylvämään muutamia muitakin lajikkeita, pari siementä per lajike. 100’s & 1000’s, Idyll, Zlatava ja Red Alert. Ne pärjäävät kaikki ulkona, ja jos pääsemme muuttamaan toiseen kotiin niin mulla ei ole siellä käytettävissä kasvihuonetta.
MIun pitäisi laittaa tomaatit alulle.Olen pitkittänyt koko hommaa vaan pakkohan ne on pikkuhiljaa laittaa. Tila vaan loppuu.
Nasty et oo ainut en oo minäkään vielä laittanut, suunnittelin kylvön vasta ens viikolle. Kyllä ne ehtii vielä sittenkin kattoon venyä ennen kuin lumet on sulaneet.
Tiny Timissä ja Mini Balcony yellowssa ekat kukat täysin auki