Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Nuu  kun en tiedä edes mitä laitan. Varmaan on pakko tällä viikolla laittaa jotain. Niskasta kiinni ja töihin :rofl:

Tomaatteja koulittu maitopurkkeihin, ihana tuoksu sormissa :slight_smile:

Auts, onko Totem amppelitomsku? Nuu, oletko kasvattanut ennen? Laitoin maanantaina pari Totemin siementä multaan, aikomuksena saada pystykasvuinen matala tomaattikasvi, joka seisoo kuin toteemi. Minä en roikkuvista oikein välittäisi, mun on lähdettävä kiireenvilkkaa siemenkauppaan. Kuukkelin mukaankin tuo sopii amppeleihin ja ruukkuihin, miten mie olen tuon amppelijutun ihan ohittanut.

Voihan eteläikkuna ja armoton paahde. Pikkuruiset tomskut on ihan läkähdyksissään. Sen siitä saa, kun unohtaa vetää bambuverhot alas. Onneksi näyttävät jo paremmilta, eikä yksikään heittänyt lusikkaa nurkkaan.

Karvarille tomskuterkkuja: sun siemenet itivät nopeiten, ja kasvu on ollut parasta. Itäminen ollut kaikilla sun siemenillä 100%. Priimatavaraa. Kiitän vielä kerran, kun olen niin täpinöissäni noitten tomaattien kanssa. :) 

Kesänlapsi,kiitos kehuista.Normisti oon vaan kuivannu net.Mukava että onnistuvat :slight_smile:

Sanokaas, onko Sungold jotenkin ihan erikoishyvä tomskuli, kun sitä on kovasti hehkutettu siellä sun täällä. Työkaveri esim. ei muuta kasvatakkaan. Ikinä en ole itse kasvattanut ja siemenetkin näytti maksavan maltaita. Päälle 8€ muutama hassu siemen. 

Napostelutomaateista minusta yksi parhaista kuten golden kronekin

Mie olen joskus pussin vaihdossa saanut ja omista ottanut sen jälkeen siemeniä.

Sungold on F1,mimmosa Kurppa tullu omista siemenistä?
Sungold minun ehoton lemppari,joka kesä kasvatan ja herkutteluna syyään.Nytki kolome tainta tulossa,eka pukkaa nuppuja.Satoa tulee hyvin,pitkiä terttuja ja kypsyy kohtuu aikasin.
Jaskan, jaskan,jaska.Laiton Tumblin Tompat amppeleihin ja yks katkes,napsahus vaan kuulu,grrrr.
Ei onneksi näytä vielä löpöttävän,aamulla tapahtu vahinko.

Hitsi, tarkistin taimista. Sotkinkin summersweet lajikkeeseen, niitä miulla on kasvamassa, on myös makeita.

Pakko laittaa…

Hooo,Kurppahan pääsee kohta syömään omia tomskuja :slight_smile:

Missä ihmeessä Kurppa on kasvattanut noin suureksi tuon taimen, millon laitoit itämään. Mulla vasta ensimäiset sirkkalehet ja kaks taittoi ja kaulansakkin…voi helekuta :frowning:

1.1 laitan aina taimen tai pari, että saan tomskuja jo aikaisin. Viime vuonna sain ekat huhtikuussa. Muut ovat vielä pieniä.
(Kuvaa en saa pienennettyä)

Jotain halvinta puutarhamultaa mitä syksyllä sattuu saamaan. Näkyy Gardenin puuyarhamultaa olevan. Nyt on aika isossa ruukussa ja laitoin reilun kourallisen kanankakkaa pohjalle.
Hippusen laitan joka kasteluveteen kastelulannoitetta.

Min aikaisin kylvetyt tomskut alkaa viimein nuputtelemaan. Kääpiötä ovat Kurpan tomaattiin verraten. Mut ne onkii kääpiötomaatteja :smiley:

On siin nuppurypäs, uskokaa pois. Se on Bajaja, sit on Vilma ja Venus sekä Red Robin ja Shadow Boxing. Kaikissa näkyy pieniä nupunalkuja.

Nyt tuli kömmähys. Laiton tomskut itämään 2.3 ja itivät hyvin lämpimässä, sitte minä pöllö siirsin ne viherhuoneeseen, joss yölämpö ehkä 17 ast. Nyt ne juroo ja lehet laikukkaat ja tippunu osa niistä kahesta sirkkalehestä. Oliko tuo kohtalokasta tuo lämpötilan aleneminen.
Tästä hermostuin ja laitoin äsken uudet taimet itämään läpömaton päälle, joutuuko ne ennää täälle kessää :frowning:
Onneksi oon joskus noita lämpömattoja tilannu​ ja löysinki ne vielä, koska harrastukseni oli katkolla muutaman kauden.
​​

…siis lämpömaton päälle, kirijotusvirheitä tullee :frowning: . Jospa mekin Bobbien kans päästään nauttimaan tomskuista, vaikka syksymmälläkin :) 

Eipä minunkaan tomaatit jättiläisiä ole. Suurin 10 cm, pienin just sirkkalehdillä ja pari vielä itämättä.
Kasvihuonekin on vielä nivaska ikkunoita nurkalla lumihangessa :smiley:

Voi noita Kurpan tomppuja, huoh. pitää näyttää kuvaa malliksi omilleni.   Laitoin vasta tänään lautalle useampaa sorttia, kylvö maalis-huhtikuussa on präntätty pussiin, valoa riittää nyt tanakkaan kasvuun. 

Isompia neliöruukkujakin ostin kaksi 10 kpl tornia valmiiksi ja tomaattilannoitetta, sellaista jota voi laittaa kuten kanankakkaa ruukkun sivuun mullan alle.
- amppelitomaatit on vajaan 10 cm korkuisia. Kummasti lyhentyivät kun maitokurkkiin kaulaansa myöten istutin pienistä ruukuista, tuuhettuisivatpa nyt varpaat kunnon mullassa.