Olin kaksi päivää muualla, ja Romello oli reagoinut kastelemattomuuteen punastumalla
Mikä tämä haluaa olla
Koroll Sibiri
Pitää minunkin koittaa kasvusäkkejä näihin tomaattijuttuihin. On mennyt niin pieleen tomaattikasvatukset viime vuosina. Syytä en tiedä.
Voisin vaikka tehdä itse tuommoiset kasvusäkit. Eihän se mitään rakettitiedettä voi olla.
Amateur porskuttaa. Kaikki sateet ja tuulet ovat kestäneet ja raakileita on paljon. Piti ihan tukea noita oksia, kun ovat niin painavia.
Taas kypsimmät pois,pitää vissiin pakkaseen nakata.
Joo, tajusin itsekin että liikaa lehtiä, nyt poistin niitä reilulla kädellä.
Nyt vihdoin Meri-Lapissakin on minulla päässyt tomaattien reippaampi satokausi alkamaan. Minulla on vain 6 m2 kylmäkasvari, joten ei sinne kovin monia lajeja sovi. Lajeja tulee, lajeja menee, mutta yksi pysyy suosikkinani,nimittäin Chocolate Cherry,nimenkin mukaan kirsikkatomaatti ja makea sellainen. Kuvan oikeassa reunassa.
Nyt kypsyy ulkona täälläkin päivittäin jo enemmän kuin vaan muutama maistiainen :) Isommat vielä vihreinä mut erikokoiset ja -makuiset kirsikkatomskuthan on just niitä mitä ekaksi kaipaa suuhunsa, ja nyt niitä saa !
Olin kolmen-neljän vuoden tauon jälkeen unohtanut, miksi ‘Ildi’ ei ole hyvä kasvatettava vähänkään kylmempänä kesänä II-vyöhykkeellä, jossa yötön yökään ei tuo helpotusta kasvukauden pituuteen. En tiedä, olisiko tulos yhtään parempi, jos olisin kylvänyt tämän jo edes kahta viikkoa aiemmin maaliskuun alussa.
Koko pensaassa on kymmenisen näkyvää raakiletta. Leikkasin tomaatista kuusi kuvankaltaista kukkavartta, joissa ei näkynyt vielä lainkaan raakileita. Kukinnasta menisi ainakin kuusi viikkoa raakileisiin. En ajatellut uhrata senttiäkään sähköä noiden kypsyttämiseen.
-
rastas,kolome tainta säkkiin
On ainakin kukkia tuossa LeonM:n tomaatissa! Lämpimämmällä kelillä siitä olisi tullut hyvä sato.
Mulla oli kerran ajat sitten Ildi kasvamassa kasvihuoneessa. Se oli sillon kun mulla oli 12 neliön kasvihuone aurinkoisella paikalla. Taisin alottaa silloin tomskukasvatukseni alkuaikoina innokkaana kasvatuksen jo helmikuussa.
Ildi antoi tosi runsaan sadon mut ei ollut oikeen kummosen makunen. Muistan että se maku oli mulle pettymys. En oo sitten Ildiä kasvattanut enää.
Saksalaiselta kasvattajalta sain vuosia sitten hurjan paljon eri tomaattilajikkeiden siemeniä (olisko ollut 2018 ja 2019 vuosien). Niitä on mulla kiertänyt pentin siemenkirjeissä ja niissä on ollut paljon tosi helmiä kuten nyt vaikka se Korol Sibiri -pihvitomaatti mistä Karvari just vähän aikaa sitten näytti kuvan. Kaikkia lajikkeita en oo ehtinyt kokeilemaan itse, ei pysty määräänsä enempää laittamaan kerralla.
Nyt tänä vuonna tein löydön. Laitoin niistä saamistani siemenistä nyt kasvamaan sellasen lajikkeen kuin Zuckertraube (en osaa sitä suomentaa, olkoon siis noin saksaksi). Onpa todella satoisa isohko kirsikkatomaatti (tomaatin koko suurinpiirtein kuin Idyllissä) ja makuakin löytyy. Kasvaa mulla ulkona aurinkoisella seinustalla. Tämä menee ehdottomasti jatkoon, ehkä korvaa Idyllin jatkossa.
Kerään siemeniä tietysti ja jos siemenkirje taas liikkeelle halutaan niin niitä löytyy sit siitä.
Zuckertraube - suomeksi ”sokerirypäle” on erinomainen punainen pieni kirsikkatomaatti. Se kypsyy ajoissa ja on hyvänmakuinen. Itsellä on sitä ollut. Tänäkin vuonna kyllin, mutta meni sekaisin toisen lajikkeen kanssa, niin en tiedä, kumpaa on tulossa. Zuckertrauben siemeniä saa kyllä suomalaisista kaupoistakin.
Tältä näyttää kypsymässä oleva Tigerella. Tämä on satoisa ja mehukas tomaattilajike.
Nyt tomaatteja pukkaa ihan reilusti. Kastikkeen keittoa ohjelmassa.
Kyllä nyt saapi syyä tomaatteja ja jaella kavereillekki.Kovasti mietin miten vois nuot isoimmat hyödyntää,meillä ei mene tomaattikastike.Harmillista ku sato kypsyy melekeen kerralla.
Meillä sitä menee paljon, tuttava tekee lopuista raakileista pikkelsiä. Siitä en tykkää mutta hän tykkää kovasti.
En tiedä mutta näyttää siltä että kun katkaisin taimista päät, niin rupes tomaatit suurentumaan ihan silmissä.
Kurppa,meillei syyä lasagne@,makaroonilaatikkoa ja hyvin vähän tehään kastikkeita.Pizzaa teen ku lapset tulee käymään.Oon tehenny kastiketta,mutta minun mielestä se jää aina liruksi etten tykkää sen takia.