Kiitti, näitä jotain kokeilen ensi vuonna jos vielä henki pihisee.
Hohoi,tomaatti-ihimiset!!!
Muistakaa ottaa siemeniä tomaateista.Ainaski semmosista jokka ovat tuntemattomampia.Varmaan joku kasvattaa semmosia joita täälei muut kasvata.
Minulla on keltainen pisaranmuotoista tomaattia tekevä Aurantiacum sekä hurjan satoisat Barry’s crazy cherry (tomaatti vaaleankeltainen) ja Stormin Norman (tomaatti tosin punaruskehtava).
Romello, Ehottomasti siemeniä talteen. Laitan pentin siemenkirjeen liikkeelle myöhemmin syksyllä, siihen mukaan tarvitaan just noita hyviksi havaittuja siemeniä !
Mulla on taas ihan mahdoton kirsikkatomaattipöheikkö kasvihuoneessa. En ole latvonut enkä enää moneen viikkoon poistanut varkaita ja raakileita on paljon 2 metrin korkeudella olevien poikittaistukiputkien yläpuolella.
Kypsiäkin olis poimittavaksi ja kurkutkin ehtii kasvaa liian suuriksi. Mulle on iskenyt joku sadonkorjuuähky, kun en vaan jaksa poimia ja hyödyntää tai säilöä kaikkea mitä nyt on valmistumassa.
tääläki taitaa olla ähky vai väsähtäminen.
Kurkut järkijään liian isoja ja tomaattejaki käyn hypistelemässä ja asttelen että huomena laitan,tai viikonloppuna
Samoin täällä, kurkut jaettu jo muille. Tomaateista vielä ainakin kerran kattilallisen kastiketta keitän.
Sohvakukka, minullakin on tigerette cherrya ja ehdottomasti aion ottaa siemeniä siitä! Aivan ihana tomaatti, kun kasvaa niin tukevasti eikä vaadi tuentaa.
Kenenköhän laittamia siemeniä ne oli, jotka siemenkirjeestä sain?
Minulla tarvitsivat tigerette cherryt tukea, eivät pysyneet muuten pystyssä. On hyvin satoisa, vähän kirpeitä minun makuuni. Keväällä ostin siemenet.
Mulla nämä jäivät tosi mataliksi, noin 40 cm. Ja olivat tosi tukevia. Nyt vasta alkavat kypsyä. Mulla on näitä kasvimaalla avomaalla ja ruukuissa terassilla.
Onko joku kasvattannu Yellow Ole tomaattia?
Miltä se teijjän mielestä maistuu?
Minusta siinon jotenki ”suolan” maku,varsinki kuoriosassa.
H6vän makunen kuiteski.
Matalia on minullakin ja varsi vahva mutta kun satoa alkoi kasvaa niin varret taipuivat. Paljon satoa on tahnyt.
Se Tigerette Cherry on pieneen kokoonsa nähden niin satoisa ja isohedelmäinen että kyllä munkin non sitä pitänyt tukea ettei varret katkea.
Just kävin nostamassa sen ulkoterassilta sisälle pikkukasvariin. Siellä nojaa seinää vasten, jospa kestäis satonsa painon silleen repeämättä.
Minulla on Yantarnyi, matala pensastomaatti, joka tekee aika isoja tomaatteja.
Romello, ota siemeniä talteen siitäkin jos ei ole hybridi.
Vaikuttais siltä että sun tarttee osallistua siemenkirjeeseen, niin monta siemenkeräämistoivetta on sulle jo tainnut tulla
Tämä taitaa olla mun tämän kesän isoin möllykkä. Lajike on Pink Gift.
Maku näissä ei ole mitenkään säväyttävä joten tuo ja pari kaveriaan sekä korillinen muita lajikkeita meni eilen salsaan.
Meillä ei varmaan koskaan ennen ole tullut näin paljon tomaatteja. Kasvihuone ihan täysi, seassa kaksi kurkkua. Aiemmin on ollut paljon vähemmän taimia ja niistä ei ole paljonkaan syötävää saatu tai latvamätä on pilannut suurimman osan. Nyt syön tomaatteja oikein urakalla, kun en osaa niitä mitenkään jatkojalostaa ja talouden toinen jäsen syö tomaatit vain ketsuppina.
Vuosia sitten, kun sain paljon ylijäämätaimia, istutin niitä ulos. Silloinkin satoa tuli paljon, mutta suurin osa piti kypsyttää sisällä. Silloin niitä sai syödä vähitellen pitkän aikaa.
Kun ei löydy vielä haulla niin kokeiles tätä.
Olen aina kaltannut isot ja ottanut niistä kannat pois.
Nyt kun palellutin pihvitomaattini kesällä, olen pienet vetänyt ensin monitoimikoneella möhjöksi ja ilman kantta pitkään kokoon keittämisen jälkeen vielä käynyt sauvasekottimella läpi. Jos on vielä basilikaa niin lisännyt sitä keittämisen jälkeen. Itse nykyisin pakastan kerta-annos pakkauksiin. Herkkua kastikkeiden pohjiin, makaroniruokiin. Valmis keitonpohjaksi, siihen vaan sulatejuustoa, tuorejuurtua tai kermaa lisäksi.