Laitan omenan seuraksi ja katson mitkä kypsyy. Jos ei kypsy, kompostoin.
Jo “alkuaikoina” tein havaintoja, että mitkä lajikkeet kestää kypsytellä. Sen mukaan niitä sitten olen valikoinut. Oli aika masentavaa alkuun kun meni kompostiin aika paljon isoja tomaatteja. Kun niitä vihreitä tomaatteja kuitenkin jää enemmemmän tai vähemmän.
Useimmat lajikkeet kuitenkin kestää kypsytellä, onneksi.
Mulla kävi hyvin tänä vuonna tomaattien kypsymisen kanssa. Ei kovinkaan paljoa tarvinnut vihreinä kypsytellä sisällä, ja nekin vähä silleen pitkän ajan sisällä kun niitä irtoili eri lajikkeista eri aikoihin. Vain ihan vähän jäi kypsytettäväksi siitä kun korjasin kasvustot pois.
Joskus on ollut vihreitä tomskuja hirveet määrät kauden lopussa.
Sama mulla,oikiastaan viime vuosina jääny vähän vihireitä.
Niitten käyttö jokka sisällä kypsyy,oikiastaan vaan ruuan laittoon.
Ovat mauttomia,niinku kaupan tomaatit.
Mie en koskaan latvo. Taitaa liki 8kk olla omaa tomaattia tarjolla. Kaupasta en osta talvellakaan.
Ei taida haaskiin mennä yhtään.
Tosi vauhdilla kypsyy.
Pistokkaat jotka syksyllä otin juurtumaan, on hyvässä kasvussa.
Upeessa kunnossa ! Mulla on ohut pieni ruipula, mut se onkin ikkunan edessä luonnonvalon varassa. En oo siihen oikeestaan huomiota kiinnittänyt. Kukkia teki mutta ne kuivui pois. Pitäis ehkä vähän ryhdistäytyä sen suhteen. Vaihtaa multa vaikka, se on vanhaa käytettyä multaa jossa ei ravinteita ole enää.
Ei tuokaan latvaa lukuunottamatta kovin kaksinen ole.
Pitäisi varmaan hakea kellarista multaa.
Harmi, että minun etelä parveke on niin paahtava kesäisin, etten voi kasvattaa tomaatteja.
Testattu on.
Mulla otetut pistokkaat ei juurtuneet,mätänivät kaikki.
Harkitsevaa ja säästeliästä tomaatin kasvatusta. Kirsikkatomaatteja, Red Cherry? ja toinen korkeaa mallia.
Ansnaskirsikka venähtänyt, pistokkaaksi lyhennän. Chili on Fatalii, tulinen ja hifasladvuinen.
Valtsullahan on jo hyvällä mallilla ekat ennakoidut. Onko noi aikaisia siemenkasvatuksia vai viime kauden sadosta juurrutettuja latvoja ?
On mullakin täällä tomaatin siemenet olleet 2 päivää hyppysissä. Irrottelen talouspaperista loppuja viime kauden kerätyistä ja keräilen siemenpusseja sieltä, täältä ja tottakai tuoltakin jos vaikka onnistuisin kaikki lopuksi saamaan yhteen laatikkoon. Miten se onkin tää homma aina niin levällään .
Mun tapauksessa ei voi oikeestaan kylvövaiheessa sanoa et homma karkaa lapasesta, kun sillon sinä hetkenä mulla se kerrankin on lapasessa Toivottavasti
Pistokkaita otin ja pidin alussa maljakossa kunnes tuli juuret. Kaikki ei selvinneet. Kypsyttelinkin chilit ja tomaatit oksineen vedessä.
Tänään kesän viimeiset tomaateista päätyi salaattiin.
Pitkälle pääsit omilla
Mä sain just äsken vihdoin tomaatin siemeneni laatikkoon nipuittain järjestettynä.
-ruukku ja amppeli /vast.
-pensas / vast.
-kirsikka (runko)
-pihvi /vast.
-muut
Suunnilleen tiiän nyt mistä pinosta voi mitäkin etsiä. Paitsi tossa järkätessä niitä lajijkeita kummasti ei kuitenkaan löytynyt siitä pinosta mistä niitä etsin.
Huomaan että mulla on iso määrä vast-tomaatteja
Epäilen, että minulta löytyy n. 50 lajiketta tomaatteja. Kaikki ovat sujuvasti omissa pusseissaan ja pussit ei missään järjestyksessä, toki samassa nipussa. Joskus jaksoin vielä pitää kirjaa noista excelissä, mutta on myöhemmin jäänyt.
Siemeniä olen tilaillut Impectalta, seemned.ee kaupasta ja jokin aika sitten oli vielä jokin puolalainen sivusto, josta sai myös siemeniä. Viime syksynä tilasin kertaalleen myös Merakilta mielenkiintoisia lajikkeita.
Nea, sun täytyy ehdottomasti osallistua seuraavaan siemenkirjeeseen
!
Ajattelin just samaa!