Tönönvahdin pihanäkymiä (V)

Tästä alkaa pikkuhiljaa tämän 2014v. ‘‘kukkaishöpsötykset’’. Kävin hakemassa kellarista viisi vuotta vanhat pelakuiden juurakot. Hyvin olivat talvehtineet (4kk). Annan myöhemmin lisää uutta multaa kun toipuvat rauhassa hämmästyksestä päästyään valoon. Voin ottaa pistokkaitakin noista vähän liian pitkistä aluista.

Oikealla alakulmassa saamani jouluruusu. Luulin että ei halua minulla kasvaakkaan kesään saakka mutta nyt näyttäis olevan uutta kasvua tulossa joten toiveita näyttäis olevan saada siirrettyä myöhemmin kukkapenkkiin.

Tässä viimeviikolla ostamani lumihiutaletriot. Menin agriin muissa asioissa käymään. Tottakai piti alkaa hypistelemään siellä pistokkaita ja nämä vain tarttui mukaan.

Saimme siivottua tämän lammelle menevän polun ympärykset. Eipä siellä paljon uutta kasvua vielä näy.
Lammessakin on vielä paksu jää. Alppiruusuille vein jo vettä kun en kehdannut tänätalvena varjostaa niitä ollenkaan.

Savusaunalle menevän polun ympäristö saatiin siivottua risuista ja kukan raasuista. Ne ihanat ja ilkeät koivut järjestävät jatkuvan risusavotan. Koivujen alla pilkotti jo narssissien alkuja merkkinä kevään tulosta.
Polulla oleva portti on seuraavana työn alla kun isäntä vain kerkeäis. Sittä joskus.

Krookukset kukkivat vasta. Kevät keikkuen tulevi.kuva

kuva

Lintupiiriin uusi tulokas Imatran raja-marketin tuliaisia. Isäntä tykkäsi laittaa tuohon kevättalvella sahatun koivunkannon nokkaan pihan uuden vahdin.

kuva

Isäntä laittoi suihkulähteen äitienpäivän kunniaksi

kuva

Eipä siinä ympärillä vielä paljon kasvit viherrä

kuva

Narsissia alkaa olla jo kerätä maljakkoonkin

kuva

Vasta alkukukintaa

kuva

Idänsinililjat ovat saaneet kylväjiä sillä niitä näyttää olevan vähän siellä täällä ja hyvä niin. Tässä on kuitenkin paikka johon niitä joskus istutin.

kuva

Tämä seljan uusi kasvusto on keväällä ihan kivannäköistä tässä vanhan kivinavetan nurkalla.Monet vieroksuu sitä mutta ihan kivasti se kukkiikin ja linnut tykkäävät sen marjoista. Marjat tosin olisivat kauniita koristeinakin jos ne sais olla pensaassa.

kuva

kuva

Haikara kuivalla maalla

kuva

Kolme päivää sitten lähti lammestamme jäät. Eilen siivosimme rannat ja lintuystävämme pääsivät heti uiskentelemaan.

Tällaiselta näytti aamulla yöllisen vesisateen jälkeen pihamaalla

kuva

Ja myöhemmin tällaiselta kun alkoi satamaan lunta/räntää maan valkoiseksi.Oli+0,5 vain lämmintä. Teki mieli viedä takki tuolle 'tyttöpatsaallekin'.

kuva

Aivan ihana pihapiiri sinulla! Tämän päivän aikaan olen katsellut ja huokaillut koko ketjun läpi. Tekijällä on selvästi ollut paljon työtä ja paljon silmää kauneudelle :slight_smile: Saanko kysyä istutusaluiden rajauksistasi? Miten olet rajannut esimerkiksi sen pyöreän alueen, jossa on kuolanpioneja ja pupupatsas?

Kiitos Puna. Noissa minun istutusalueissa on ihan vaan kaivettu ojat (n. 15x15)jotka on täytetty sementtivalulla. Leveämpiäkin voisivat olla niin ei olis niin tarkkaa hommaa kiertää ruohonleikkurin kanssa. Vielä pitäis tehdä lisääkin noita reunoja kun kukka-alueitakin näyttää kokoajan tulevan uusia.

Työlästä kylläkin mutta ovat myös pitkäikäisiä joten palkitsevat sillä.

Meillä ei ole tasamaata joten tuon valun saa myötäilemään maanpinnan mukaan. Sain aikoinaan isännän puhuttua ympäri ja nyt hänkin on ollut tyytyväinen vaikka vähän minua kahjona aikoinaan pitikin.

Kiitos tönönvahti vinkistä, kuulostaa todella toimivalta ratkaisulta ja minun silmääni myös kaunis. Oletko tehnyt kuivabetonista käsipelillä vai ihan myllyn kanssa?

Meillä on betonimylly nykyään. Teemme sekoituksen itse sementistä ja hiekasta(murskeesta). Ensimmäiset reunukset isäntä sotki kottikärryissä käsipelillä joskus 15 vuotta sitten.

Valun pintaan voi laittaa hiekkaa märkänä ollessa jos haluaa muuttaa harmaata näkyä tai värjätä, olikohan se nyt rautaoksidia jota käytetään.

Meillä ne on kyllä ihan perusvalun värisiä. Ekakesänä ovat vähän vaaleita mutta muuttuvat kyllä myöhemmin kun sopivasti likaantuvat.

Meillä on paljon luonnon kiviä joihin sopivat paremmin minusta tuollaisina.

kuva

Tänään pystytimme vaununteltan joka on meillä vähän sellainen kesäkahvila ja ruokailupaikka.Minä tykkään siellä myös joskus istua kiikkumassa tai olla pitkällään tuossa puutarhakeinussa kun aika antaa myöten.

Näin keväisin se palvelee vähän kasvihuoneenakin.

kuva