Olen tässä katsellut omia kesäkuviani pihastamme ja samalla suunnitellut jo ensikesän puuhasteluja.Ajattelin myös lykätä joitakin näkymiä tännekin.
Olen vain aika tumpelo tuossa valokuvaushommassa. Kamerassa ei ole vikaa mutta ottajassa sitäkin enemmän.
Piha-alueemme on sellaista että jos kaivaa puolen kuution kolon niin saa varautua että siitä lähtee vähintään yksi kuutio kiviä.
Yleensä kukka-alueet on pohjustettu sanomalehdillä ja roskilla.
Minun työvälineenä on pikkulapio ja vanhan mallin voikukkarauta istutuksissa. Jos jotain täytyy kaivaa isolla lapiolla vaihtuu meillä töihin isäntä ja ottaa avukseen myös rautakangen koska muuten ei onnistu.
Haaveena on ollut jo nuorena saada joskus omalaiseni piha. Silloin vain lueskelin kukkajuttuja kun ei ollut maata eikä multaa.
Nyt on jonkun verran molempia ja jotakin olen saanut laiteltua kasvamaankin.
JA olenhan minä kerännyt romujakin esille.
Kevään ensi-istutus
Tönömme takana oli hetteikkö johon kaivoimme lammen kukankasteluvettä varten. No pitihän sen ympärille alkaa istutella pikkuhiljaa kaiken sorttisia kasveja ja nykyään se onkin enemmän kukkaislampi. Kevätnäkymä sieltä lammelta.
Suihkuallas keväällä
Raita. Kukinnan aikaan kimalaisten suosiossa.
Idän sinililjaa ja valkovuokkoja taempana
…ja alla ketunleipää seuralaisena
Kevättä pihatien varrelta
Ihan vaan muutama narsissi
Tarhakylmänkukka
Sinivuokko
No juu, nyt ei kyllä kuvat oikeen käy yksiin tuon aloitusviestin lauseen “Nyt on jonkun verran molempia ja jotakin olen saanut laiteltua kasvamaankin.” kanssa
Kerrassaan hurmaava lampi ja hengästyttävä narsissirivistö!
2010 syksyllä jaoin narsissituppaita ja keräsin kaikki kynnenkokoiset sivusipulit talteen. Kaksi paperikassiahan niitä oli ja pähkäilimme isännän kanssa mihinkä ne laitetaan. Sitten istutin siemenistä kasvatetut heisiangervon taimet aidanteeksi tuohon tien varteen. Ehdotin isännälle josko vedettäis akkauatralla vako ja kylvettäis kuin perunaa ne kahtapuolta tulevaa pensasaidannetta ja siitä ne ovat saaneet alkunsa.
Kevät etenee lammella. Rentukat kukassa.
Tarhapitkäpalkoa ja kevätkaihonkukkaa
Ketunleipäpuska. Ovat kylläkin siirtyneet ihan itsestään kukkapenkkeihin mutta ovat minusta kauniita joten annan niitten olla.
Lammenrannan polun varrella valkoista narsissia.
Suihkualtaan ympärys on herännyt eloon.
Tuttua keväänkeltaista
Lissää kuvia! Voi tuota narsissimerta aivan mahtava näky! Mitähän muuta sinun pihastasi löytyykään…
Ihanan keväisiä kuvia
Kiven edessä varret kalliokieloa, valkoista pikkusydäntä ja helmililjoja
Kulleroa, pikkusydäntä ja rönsyansikkaa
Kuusten alla ketunleipää.
Kirsikkapuu
Talviota
Alppiruusu Elviira
Vähän isompaa kokonaisuutta.
Mykistävän hienot nuo narsissirivistöt. Lisää kuvia minäkin toivon.
Ihan tulee kaipuu kesään…
Kesää kaivatessa minäkin olen kuviani katsellut. Odotan innolla jotta pääsis puuhastelemaan jos ei muuta niin juoksuttamaan taimia paikasta toiseen. Puutarhahan ei ole koskaan valmis ja onneksi ei muuten loppuis mielenkiinto.
Vuohenjuurta ja helmililjaa
Alppikärhöjä ja siperiankärhöjä.Taitaapi osa olla niitten lapsiakin (siementaimia).