Tönönvahdin pihanäkymiä (V)

Köynnösruusu ‘‘Sympathie’’

Kiitos kaikista kuvista. On sinulla ihania  näkymiä ja hyviä kukkaryhmiä, paljon monenlaisia kasveja. 

Mikä tuo ylin on? Eka vilkaisin ukonkelloksi mutta ei se ollutkaan. Nätti. :slight_smile:

Kesänlapsi. Tarkoitit varmaan noita kurjenkelloja, jossa on sinisiä ja valkoisia.

On mahtavat kukkijat…

Laventelia ja nolaanaa

Sormustinkukka

Joka kesä odotta aina näkevänsä sen ensimmäisen pääskysen. Tässä haarapääskyn pesä ihan rapunpielessä, räystään alla. Sisällä kun nukkui olohuoneen sohvalla, sai seurata suoraan lasin läpi pääskyperheen puuhastelua. Pihamaalla emolinnut ei kyllä oikein tupaan tulijoista tykänneet, suhahtelivat lentää ihan korvan juuresta ja kuului vain sellainen naksutus. En tiedä millä saivat sellaisen äänen aikaiseksi. Alkuun ne olivat minullekin vihaisia mutta siirsin puutarhatuolin 2m päähän pesästä ja juttelin niille jotta saatte olla vuokralla kun minäkin saan liikkua rauhassa ja annoin niitten tehdä lentohyökkäyksiä aikansa. Vissiin tulivat siihen tulokseen jotta minua ei tarte pelätä ja sain loppukesän olla rauhassa. Mutta voi sitä liverrystä ja varsinkin sittä kun koko perhe oli lennossa. Kyllä minä nuo kakatkin siitä hyvästä puhdistin.

Kukkahöperyyden lisäksi olen hurahtanut myös kaikkiin elikoihinkin mitä pihassamme liikkuu. Iso rupikonna kyyhötti keväällä suihkualtaan reunalla, ilmeisesti juuri horroksesta heränneenä. Harmitti kun ei ollut kamera mukana jotta olisin ikuistanut elävän patsaan. Juttelin sille että olet vähän kuin minä yhtä raihnaisen oloinen ja hidasliikkeinen. Mutta ei vissiin ollutkaan kun lähdin hakemaan kameraa oli se sillä aikaa hävinnyt.

Uskomaton pihapiiri! Kuule, sun täytyy ehdottomasti osallistua kesällä Avoimet pihat- tapahtumaan! Tuossa pihassa riittää ihmisille katseltavaa pitkäksi aikaa.

Kesän ensimmäiset puutarhavadelmat

Näitä kesäkurpitsoita sai kantaa kuin halkoja sylissään. Syötiin koko kesä niin että melkein korvista pursuivat ulos.  Hyviä olivat mutta liika on liikaa. Saivat niistä osansa vieraatkin mukaansa.

Oi mikä ihanuuksien ihmemaa! Tuo helpotuksen lehto on kaiken huippu! :slight_smile:

Maksaruoho. Omasta mielestäni pihapiirimme tulee näin paremmin esille kun etenen kuvina keväästä syksyyn. Vierailuaikana ei näe muuta kuin sen hetken kukinnan. Puutarhahan muuttaa näkymäänsä viikottain.

Elämänkuka ja päivänpuna

Sinkkisangossa senetti (sineraaria) ja edessä metsän antimia.

Päivänlilja ‘‘Romantic Rose’’

Tarhapunahattu *Evening Glow’'

Mustilan hortensia ym.

Kesäpäivänhattuja

Ja lisää päivänhattuja