Eikös täällä kukaan ole kasvattanut torvikukkia? En löytänyt aiheesta aikaisempaa otsikkoa. Tänä kesänä minulla kasvaa erittäin tummansinistä torvikukkaa. Luonnossa kukka on erittäin tummansininen, mutta auringonpaisteessa vivahtaa kuvassa enemmän violettiin. Nimeltään tämä on Salpiglossis sinuata Kew Blue. Muita värejä on ollut aikaisempina kesinä. Nämä tarvitsevat lyhyen taimikasvatuksen.
Torvikukat on tosi symppiksiä, innostuin niitä kovasti kun näin ensimmäiset torvikukat kasvimaapalstalla enkä kerrassaan voinut käsittää miten voi olla !pensselillä maalattuja! kukkia olemassa. Siemensekoituksessa seuraavana keväänä oli tummia, vaaleita ja kellertäviä.
Laitoin tänään torvikukkia itämään, mutta ei ole vielä mitään ideaa siitä mihin ne sitten kesällä istuttaisin. Voiko ne laittaa amppeliin vai onko niiten kasvutapa liian pysty?
Täytyykö torvikukat koulia tuppaina vai miten ? Olen kylvänyt 13.4., itivät hyvin, mutta sen jälkeen on tullut stoppi. Eivät kasva, eivät kuole, mutta niin hentoisia ettei uskalla alkaa erottelemaankaan.
Torvikukan siemenöitä ostin eilen vahingossa, saas nähdä mitä niistä tulee ja minne laitan kasvamaan, jos jotain tulee. Jossain vanhassa ketjussa sanottiin, että sade piiskaa kukat littuun, johonkin suojaiseen paikkaan siis ainakin osa…
Tänä kylmänä kesänä laitoin gladioluksia ja torvikukkaa ja jotain muutakin isoihin ruukkuihin. Gladiolukset ei kuki, torvikukka sentään yli kuukauden myöhemmin kuin viime kesänä.
Toisessa ruukussa enemmän miekkaliljoja, kummallisen värinen torvikukka jäi ihan pieneksi, ei voima riittänyt hälle.
Minulle myös oli tullut ihan kuin ohuet heinät. En jaksanut odottaa, että ne vahvistuu.
Olin ihan unohtanut ne siemenet ja löysinkn ne kaapista ja googlella hain Salpiglossis nimeä ja samalla löysin tämänkin sivun. Kylvin äsken niitä siemeniä ja onneksi nyt on oikeat kasvilamput käytössä.
on koisokasvien heimoon kuuluva laji. Se on kotoisin Chilestä. Kasvi on 50–70 cm korkea. Varressa on paljon haaroja. Lehdet ovat väriltään vaaleanvihreitä. Kukkien värisävyjä ovat valkoisen, keltaisen, punaisen, liilan ja sinisen sävyt. Kukat ovat muodoltaan torvimaiset, ja niiden terälehdissä suonet ovat hyvin nähtävissä. Torvikukka kukkii heinäkuulta elokuulle. Kasvi menestyy tuulensuojaisella, lämpimällä, aurinkoisella, multavalla ja ravinteikkaalla kasvupaikalla. Saattaa tarvita tukemista.
Kuihtuneiden kukkien ja siemenkotien poistaminen varmistaa kukinnan jatkumisen. Kastellaan kohtuudella, pintamulta saa kuivahtaa kastelujen välillä. Ei siedä seisovaa vettä.