Torvikukka, Salpiglossis

Eikös täällä kukaan ole kasvattanut torvikukkia? En löytänyt aiheesta aikaisempaa otsikkoa. Tänä kesänä minulla kasvaa erittäin tummansinistä torvikukkaa. Luonnossa kukka on erittäin tummansininen, mutta auringonpaisteessa vivahtaa kuvassa enemmän violettiin. Nimeltään tämä on Salpiglossis sinuata Kew Blue. Muita värejä on ollut aikaisempina kesinä. Nämä tarvitsevat lyhyen taimikasvatuksen.

Minulla on tänä vuonna ensimmäistä kertaa torvikukkia. Jonkun siemensekoituksen ostin, tällaisia vaaleita on tähän mennessä tullut:

Kauniita ovat molemmat torvikukat! (taas tuli lisäys siemenhankintalistaan)

tilasin torvikukan siemeniä,lopultakin:)

Torvikukat on tosi symppiksiä, innostuin niitä kovasti kun näin ensimmäiset torvikukat kasvimaapalstalla enkä kerrassaan voinut käsittää miten voi olla !pensselillä maalattuja! kukkia olemassa. Siemensekoituksessa seuraavana keväänä oli tummia, vaaleita ja kellertäviä.

Laitoin eilen torvikukkaa itämään. Onko kasvutapa samanlainen kuin petunialla?

Laitoin tänään torvikukkia itämään, mutta ei ole vielä mitään ideaa siitä mihin ne sitten kesällä istuttaisin. Voiko ne laittaa amppeliin vai onko niiten kasvutapa liian pysty?

Täytyykö torvikukat koulia tuppaina vai miten ? Olen kylvänyt 13.4., itivät hyvin, mutta sen jälkeen on tullut stoppi. Eivät kasva, eivät kuole, mutta niin hentoisia ettei uskalla alkaa erottelemaankaan.

Sain kuin sainkin torvikukan kukkimaan ja kyllä kannatti !

Torvikukan siemenöitä ostin eilen vahingossa, saas nähdä mitä niistä tulee ja minne laitan kasvamaan, jos jotain tulee. Jossain vanhassa ketjussa sanottiin, että sade piiskaa kukat littuun, johonkin suojaiseen paikkaan siis ainakin osa…

Kaunis kukka, vaan lehtensä lurpottaa alati.kuva

Tässä kaverinsa toisessa ruukussa, liekö huonompi multa vai kuumeneekohan musta ruukku liikaa. Lehdet lurpottaa vaaleina ja kukkakin on pienempi.kuva

Tänä kylmänä kesänä laitoin gladioluksia ja torvikukkaa ja jotain muutakin isoihin ruukkuihin. Gladiolukset ei kuki, torvikukka sentään yli kuukauden myöhemmin kuin viime kesänä.kuva

Toisessa ruukussa enemmän miekkaliljoja, kummallisen värinen torvikukka jäi ihan pieneksi, ei voima riittänyt hälle.kuva

Äsken kylvin Torvikukan “Painted tongue” siemenet multiin.  En tiedä pitikö ne mullalla peittää, mutta en peittänyt. 

Minullakin ne iti hyvin ja odotan milloin tekevät normaalit lehdet.

Minulle myös oli tullut ihan kuin ohuet heinät. En jaksanut odottaa, että ne vahvistuu.

Olin ihan unohtanut ne siemenet ja löysinkn ne kaapista  ja googlella hain Salpiglossis nimeä ja samalla löysin tämänkin sivun.  
Kylvin äsken niitä siemeniä ja onneksi nyt on oikeat kasvilamput käytössä.