Toukka

Jonkun perhosen toukka ilmeisesti, mutta nyt en malta kirjoja alkaa kaivelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja: Raakki

Veikkaan että se on jonkin yökkösen toukka. Niillä on tuommoisia raitoja ruumiissaan.

Niin se onkin, löysin vanhoista kuvistani sille nimenkin: Mamestra_brassicae_kaaliyökkösen_toukka.

Ei ole kovin yleinen ja vaikka olen noita toukkia nähnyt paljon tontilla, niin yhtään perhosta en vielä ole onnistunut kuvaamaan.

Herneessä pikkuruinen matonen vaiko toukka? Tätä hernettä ei olisi kiva vetää nenäänsä.

Toukka tuo taitaa olla, mutta en kyllä tiedä mikä siitä isona tulee. Aika hyvä loppukommentti! ;)

No nyt on niitä ritariperhosen toukkia mun mooseksen palavissapensaissani! Alkukesästähän me ihasteltiin yhtä ritaria, joka lenteli perennapenkin yllä ja kävi tuikkaamassa muniaan sinne... Laskin äsken kymmenen toukkaa moosespuskasta. Ja kummallista kyllä yhdeksän valkeassa ja vain yksi vaaleanpunaisessa! Siellä rouskuttivat kukkaperiä onnellisena. Onneksi on jo kukinta melkein ohitse, saavat syödä kaikessa rauhassa koko puskan jos niin haluavat... vai mahtaako siitä olla kasville enemmälti haittaa? Haluan nimittäin nähdä monta ritariperhosta meidän pihassa ensi kesänä :) Toivottavasti mahdollisimman moni noista selviää aikuiseksi asti!

Onkos kaikki perhosen toukat tuon kaltaisia oho. Itse näin puutarhassa en ihan identtistä mutta tuonne päin ja säästin kanssa, kun ajattelin, että ehkä on perhonen... Taisin osua oikeaan. hymy

Tänne asti se rouske kuuluu! Onpa makoisat moosekset. Mihinkähän lie mun ritarini munansa lykännyt - täytyykin kuljeskella silmät auki.

Joo, viereen ainakin rouskutus melkein kuului hehheh. Hauskaa noita on seurata... mutta tuli mieleen, että pitäisiköhän hommata karhunputki- tai väinönputkikasvustoa tuonne tontin laidalle, eikös ne ritarit niistä erikoisesti tykkää? Jos menisivät sinne mielummin kuin perennoihin naurua Jokunen putkikasvi tuolla rannassa kyllä on, (en noita niin hyvin tunne, muttei ainakaan koiran-eikä vuohenputki...) mutta en ole vielä käynyt katsomassa onko siellä toukkia.

Mulla on onneksi väinönputki tontilla ja sitä aionkin pitää silmällä. Vuohenputkea myös löytyy omiksi tarpeiksi, niitä vaan on sen verran monta, ettei ehdi silmäilemään kaikkia :)

Onpa Poppius saanut hienon kuvan toukasta! Kyllä noiden tosiaankin kannattaa antaa ihan rauhassa popsia kukkiakin - ei ne niitä kummemmin pysty vahingoittamaan ja on ne sitten tosi hienoja katsella ensi kesänä lennossa.

Kaikista tällaisista isommista värikkäistä toukista tulee yleensä myös hienoja perhosiakin. Kaikkien kiitäjien toukat ovat myös tuon kaltaisia ja myös joidenkin yökkösten toukat ovat aika hienoja.

Kiitos Raakki hymy  Kaksi kuvaa näppäsin käsivaralta, ja tuo onnistui aika hienosti.

Kävin rannassa katselemassa niitä putkikasvia, ja ei siellä yhtään toukkaa näkynyt... kiikutinpa sitten yhden toukan sinne kukintoon, saapa nähdä alkaako se sitä syömään Vielä ei ainakaan alkanut, vaan asettui tiukasti sinne kukan varteen pötkölleen tassut tiukasti varren ympärillä. ( ne tarttuu muuten tosi tiukasti niillä jaloillaan!) Ajattelin, että jospa se kelpaisi ravinnoksi, ja siitä mahdollisesti kuoriutuva perhonen älyäisi munia munansa sinne naurua

Ja löysin mooseksista vielä muutaman toukan lisää :) tai siis tyttö löysi. Saavatpa loput majailla siellä, toivottavasti sille ainokaiselle ei tule ikävä kavereitaan...

Poppius tarjoa ritariperhosen toukalle porkkanan varsia, olen nähnyt niissä syömässä, tavallinen koiranputkikin kelpaa. Laita vaikka veteen pulloon mooseksen vierelle vaihtoehtoista kasvia niin näet ovatko nämä kronkeleita ruualle kuten lapset joskus. Olen vartavasten ritariperhosia varten kasvatellut erilaisia putkia (EN jättiputkia!) mökillä ja ritariperhosia näkyy entistä enemmän. Väinönputken siemeniä kerään maustepenkistäni ja kylvän mökille vielä syksyllä. Toukan kuva on mahtava!

No noista mun porkkanoistani ei paljon muuhun olekaan kuin ritarintoukkien syötäväksi, heehee. Niin ovat vähissä kun itivät huonosti. Mutta tulisi varmaan lapsilta noottia, he niin odottavat saavansa käydä napsimassa porkkanoita suoraan penkistä järven kautta suuhun... Joten ritarintoukat saavat nyt tyytyä putkikasveihin. Ja moosekseen.

kaupan nippuporkkananvarsia? kannattaa ehkä huuhtoa varret, ettei toukkaparka saa allergiaa jostakin jäämistä... meillä kasvaa ehkä 12 porkkanaa joten torilta ne syötävät pitää hakea...

Hieno kuva toukasta tosiaan. Varo sitä moosesta, kun niiden toukkien kanssa siellä ''riehut'', ettes polta itseäsi.

Juuh, varon kyllä, ja lapsetkin kävivät erittäin varovasti katsomassa toukkia... kielsin ehdottomasti menemästä liian lähelle ja koskemasta, selostin juurta jaksain miksi, että ymmärtäisivät... Minulle ei ole koskaan tullut auringonpolttamaa siitä, kun en ammoisina aikoina sen kotipihassa kasvaessa siitä tiennyt, mutta kertahan se on ensimmäinenkin...

Minäkin mietin noita kaupan porkkananvarsia, heehee... vaan eiköhän ne massunsa saa täyteen mooseksista.

Ritarinperhosen toukat syövät mieluiten vain kukinnat esim. porkkanoista ja tillistäkin. Koiranputken kukinnat harvemmin kelpaavat. Ne ovat tosiaankin vähän kranttuja.. Suosikkiputket ovat Suoputki, Väinönputki, Karhunputki, Pukinputki, Myrkkykieso jopa Kumina edellä mainittut mukaanlukien.

Raakki: ekassa viestissä oleva toukka ei ole Mamestra Brassicae vaan Noctua Pronuba.

Kiitos, Hebster52!

Korjasin toukan nimen tiedostoihin samantien.

Kaunis tuo ritariperhosen toukka, voi kun meillekin tulis!