Traakkipuun juurrutus

Pätkäisin mullanvaihdon yhteydessä reunustraakkipuuni, tynkään odottelen uutta latvakasvua, ja vanhan komean latvan laitoin lasipulloon juurtumaan. Muutamassa viikossa puuhun on tullut koko veden alla olevalle matkalle nystyröitä, joista oletan juurien lähtevän kasvamaan. Kysymykseni on, miten pitkäksi nuo juuret kannattaa kasvattaa ennen kuin puun laittaa multaan? Katkaistusta latvasta lähtee nimittäin aika kovaa vauhtia alempia lehtiä ja se on kokonaisuudessaan varsin väsähtäneen näköinen; mietinkin, piristyisikö jos sen laittaisi multaan, vai kuoleeko pois, jolleivät juuret vielä ole riittävän vahvat?

Voiko vastajuurrutetun muuten istuttaa samaan ruukkuun vanhan kasvin kanssa (ruukku on uusi ja sikäli siellä kyllä olisi kai tilaa toisellekin)? Pärjäävätkö siis latvan uudet juuret ison vahvajuurisen emokasvin rinnalla?

Alkuperäinen kirjoittaja: paakku

Laita vaan multaan jo jos siltä tuntuu. Pärjäisihän se vedessäkin vielä varmaan, mutta parempi ajoissa kun liian myöhään jos lehdet kerta jo protestoi. Itse annan kasvattaa ihan vaan pari juurenalkua niiden nystyröiden lisäksi ja sitten törkkään multaan. Jos sen emokasvin juuristo ei vie koko ruukkua niin mahtuuhan sinne toki toinenkin varsi.. jos ruukku vaan on tarpeeksi iso. Kovin isoa ruukkuahan traakkipuut ei vaadi selvitäkseen, mutta toki niistäkin komeampia tulee kun multatilaa on pikkuisen enemmän.

Itsellänikin on kohta taas edessä reunustraakin juurutus kun alkaa katto tulla vastaan...tai voisihan sen laskea lattiallekin jos luottaisi siihen ettei koira sitä teilaisi samantien. Ruokotraakin (onnenbambu) oksan menin tänäkeväänä ostamaan vaikkei sille ole edes pöydällä tilaa :D Siinäkin on nyt nystyröitä ja yksi juurenalku törröttää. Annan sen kököttää tuossa maljakossa vielä pääsäisloman kun näyttää hengissä pysyvän ja sitten laitan sen multaan.

Sitä paremmat juurethan kasviin tulee, mitä paremmassa maassa ne kasvaa. Vedessä niistä kehittyy paljon heikompia.

Näin tehdään, multaan siis, ettei heitä kaikkia lehtiä. Kiitos avusta. :slight_smile: Minulla on ollut jo puolisentoista vuotta onnenbambu “koeputkessa”. Juuriakin on vallan kauheasti, putki täynnä. Kaveri sanoi että lehtikasvun voi nyppäistä varresta irti ja tökätä suoraan multaan, näin tein ja vielä on tuon käsittelyn jälkeen molemmat osat näyttävästi hengissä. Jännityksellä odotan, lähtevätkö vielä kasvamaan.

Minun pitäis tässä keväällä pätkiä miehelle rakas reunustraakkipuu. Onko jotain jota voin tehdä väärin? Enkä suinkaan tarkoita että istutan sen pistokkaat ruukkuun väärinpäin, toivottavasti…

Kuitenkin… Olisiko nyt oikea aika toimia? Mieskään ei olisi kotona hyssyttelemässä.

Alkuperäinen kirjoittaja: -henttuliisa-

Mä olen aiempina vuosina pätkinyt noita omia jukkapalmuja, traakkipuita ja muita kasveja aikalailla villisti.

• Mihin vuodenaikaan tahansa
  • Katkaistu pätkä samantien multaan katkaistun rungon viereen
  • Ei minkäänlaista “tulppaa” katkaistuun runkoon

Yksikään pistokkaista ei ole heittänyt henkeänsä. Ilmeisesti aika hyvä turi mulla käynyt. Nyt olen tosin ruvennut jo tekemään katkomiset kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Itse olen pätkinyt mm. onnenbambua ja hyvin joka kerta uudet alut syntyneet ja vanhat hyvin juurtuneet. Nyt on taas pätkitty koko kasvi, ja muuten on pari sellaistakin “oksaa”, joita olen ajan kanssa pätkinyt jo joka vuosi ja aina uutta pukkaa toisesta tai viereisestä kohdasta. Eli eipä nuo traakit pienestä säikähsä.

Edelleen harmittaa kun vuosia sitten koira söi reunustraakkipuusta kaikki juuret etten älynnyt laittaa puuta veteen jne. Olisi sekin komistus pelastunut.

Minä pätkin ja juurrutin nyt jo historiaan siirtyneen ison traakkipuun latvuksia “maailman yksinkertaisimmalla tavalla”: latvus poikki ja sen tien pystyyn emokasvin viereen samaan ruukkuun. Ja jokainen pätkistäni juurtui siihen ilman mitään sen kummoisempia tekemisiä.

Katkaisin tässä muutama viikko sitten tuoksutraakkipuuni rohkeasti poikki ja varren palasiksi. Varrenpätkät laitoin vesilasiin ja pian olikin ilmestynyt juurenalkuja..sitten laitoin multaan ja ei mennyt kauaa kun alkoi vihreitä lehtienalkuja näkyä. Ja hieman myöhemmin vanhan katkaistun runkoon tuli myös 3 uutta vihreää alkua..joten kyllä tämä näyttäisi onnistuvan!

En ehkä olisi vielä katkaissut koko kasvia mutta se alkoi olla jo liian iso tähän kämppääni joten oli pakko tehdä leikkaus...silläkin riskillä että koko kasvi kuolisi. Mutta eipä kuollut:)

Kestääkö noilla anopinkielen ja hampaan lehdenpätkillä kauan juurtua tähän aikaan vuodesta tuossa mullassa?

Mistä voisin mahdollisesti nähdä alkavatko ne ollenkaan juurtua?

Minulla on kymmenen vuotta vanha traakkipuu, jota olen varmaa tyhmyyttäni pätkässyt aina niistä latvuksista, joten tuloksena on yhä enemmän harventunut traakki. Pisimmät latvukset kiemurtelevat sikinsokin ohuina soikuloina sinne tänne.

Katkaisin yhden latvuksen ja uskoin, että se vesilasiin laitettuna alkaisi kasvatta uusia juuria. Mutta ei! Nyt en ole uskaltautunut moiseen. Mielessä itää kuitenkin radikaali ajatus, että pätkäisisin koko traakin kaikkien näiden haaroittumien ALAPUOLELTA! Mitä luulette. Tuntuu, että se on kohta ainoa järkevä ajatus, kun lehvistö on niin hentoista.

Vai, pitäiskö noista haaroista katkaista vesilasiin? Mutta kun minun kokemukseni ovat niin huonoja. MItä tein väärin?!

Useimpia traakkipita voi muotoilla mieleisekseen. Vanhan karahkon voi pätkäistä haluamalleen korkeudelle, 20-50cm, esim. Ja runkotapista kasvaa melko varmasti yksi tai useampiakin haaroja. Ja uskon edelleen että katkaisemasi latvus kasvattaa juuria jos vain on vesilasissa ja tyvi vedessä tai sitten multaruukussa ja reitetty muovipussi päällä.

Eiköhän lehdettömätkin varrenpalat juurru…

Mulla on hyvinvoiva supputraakki ja tahtoisin nyt pätkästä sen. Koko kasvi on n. 50cm korkea, mutta kaljua runkoa on vain hädintuskin kuutta senttiä! Riittääkö noin pieni runkotappi, lähteekö se siitä vielä kasvuun? Vai kuinka isoina näitä yleensä pätkitään?

Alkuperäinen kirjoittaja: Keiju:)

Sen voi pätkäistä lehdellisestäkin kohdasta ihan hyvin :slight_smile: Vähintään kymmenen senttiä kannattaa vartta jättää kuitenkin.

Okei, kiitos :slight_smile:

Alkuperäinen kirjoittaja: Keiju:)

mitä tehtä kun traakkipuun lehtien kärjet menee ruskeiksi

lehet kuihtuvat auttakaaa

Minulla uhkaa koko kasvi kuolla pystyyn. Mikä ihme sitä vaivaa. Ihan kuin kuivuisi kokoon koko kasvi… on tosi surkean näköinen. Mitä ihmettä teen sille, että saan sen pelastettua. On sellainen tumman ruskea lajike. Niin hankalan värinen, etten oikein tiedä onko se nyt oikeasti hengissä vai kuollut jo nyt.

Onko kasvualusta kunnossa? Mihin sijoitettu asunnossa, auringonpaisteeseen, patterin läheisyyteen tms?

Näin kevätauringon poltteessa voi helposti hermostua äkillisestä muutoksesta, tai sitten on multa pidetty liian märkänä ja jokin virustauti on päässyt iskemään. Traakeilla kannattaa antaa mullan kuivahtaa ennen kastelua. Eivät myöskään tykkää liian kuivasta huoneilmasta joten suihkuttelua (vallankin jos kevätaurinko nyt helottaa ja patterit pauhaavat silti täysillä vieressä.)

täytyykö olla siis pois patterin luota ja varjossa

ja kiitos