Tritonia

Tritoria lineata:sta kyseltiin, ja päädyin avaamaan sille oman ketjun koska tietoja siitä löysin eikä niitä kannata hukkaankaan heittää.  Löytämäni tieto on englanninkielistä ja löytyy tämän Tritonia -linkin takaa.

Tritonia on kotoisin Etelä-Afrikasta, niitä on 28 lajiketta. Se on hyvin samanlainen kuin Crocosmia (ruostekukka) ja Ixia (Iksia).  Molemmille noille on täällä olemassa  omat lajikohtaiset ketjunsa

Tritonia lineata on nimetty uudelleen v. 2006. Uusi nimi: Tritonia gladiolaris

"Tritonia gladiolaris syn. Tritonia lineata grows in grassland in the southeastern Cape. It has creamy white or pale yellow or orange funnel shaped flowers with dark veins. This plants copes with a Mediterranean growing cycle even though it is a summer rainfall species, but I wouldn’'t say it thrives. When grown with regular summer water it expands rapidly. When grown with a dry summer it merely survives"

Moi Herneenverso ja kaikki muut!Onko Tritonia Lineata:si lähtenyt kasvamaan?Kävin tänään puutarha kaupassa ja ostin samoja sipuleita.En ollut ennen vastaavia nähnyt ja uteliaana ne täytyi ostaa…Pussin mukaan kylvö huhti-toukokuussa ja kukinta heinä-,elo-, ja syyskuussa.Nyt aloin etsimään tietoa netistä ja tämä teksti oli ainut suomenkielinen minkä löysin!Eikö muilla siis kokemuksia?Herneenverso kerrothan miten sinulla on mennyt?

Kiitos Nuu!Löysin myös jotain englanninkielisiä tekstejä,mutta en sen syvemmin niihin perehtynyt.Olin vain todella hämmentynyt,kun en löytänyt täältä enkä muualta suomalaisia kokemuksia.Olen tottunut täältä apua/vinkkejä hakemaan lueskelemalla keskusteluja.Täytyykin tutkia noita Ruostekukka ja Iksia ketjuja!
Istutin eilen kaikki sipulit samaan ruukkuun ja laitoin sähkölämpöpatterin viereen,että saisivat hieman lämpöä täällä koleassa kellarissa.Minä raportoin saanko noihin sipuleihin mitään eloa.
Pitkää lämmintä kesää ja valkoisia Tritonian kukkia odotellen…

Olin jo varma etten saa koko sipuleita henkiin kun ruodasin niitä sisällä eri paikkoihin,ilmojen lämmetessä ulos ja yöksi sisään.Nyt ne ovat kivasti kasvaneet noin 30 cm korkeiksi(paketti lupasi 25-30cm).Sipuleita oli kymmenen ja kaikki ovat itäneet.Mietityttää vain kun jokaista sipulia kohden kasvaa kaksi-kolme "lehtivartta" mahtavatkohan ne kukkia?Ainakin gladiolus jos tekee monta lehtivartta ei meinaa oikein kukkia vaan tekee pikkusipuleita??