Trumpettiköynnös, Campsis radicans

Exotic Gardenin luettelosta osui silmiini tuollainen köynnös. Näyttää todella upealta.
Onko jollain kokemusta kyseisestä kasvista? Menestyykö suomessa?

Eikö kukaan tiedä tästä mitään?

LM-H, omakohtaista kokemusta ei ole minulla, mutta tarkoititko menestymisellä sitä, että ulkona mielisit tätä kasvattaa? Trumpettiköynnös on huonekasvi eli ei menesty pihalla eikä varsinkaan talvehdi siellä. Yhden olen nähnyt Oulun kasvitieteellisessä puutarhassa ja oli tosi mahtava niin kauneudeltaan kuin kooltaankin. Isossa kasvi- tai viherhuoneessa varmaan olisi upea. Tässä Oulusta ottamani kuva:

Itseasiassa en tiedä mitä tarkoitin, yleistä menestymistä kaihymy

Olisikohan Ruissalon kasvitieteellisessäkin tuota kasvia? En osannut viimeksi katsoa, kun en tiennyt tällaisen olemassaolostakaan. Pitääpi mennä joku päivä käymään Ruissalossa.

Jostain olen kuullut, että tätä voisi kasvattaa yksivuotisena lämpimällä ja suojaisalla paikalla ulkona. Voi olla että olen aivan väärässä.

Ostin kauan haaveilemani trumpetin. Nyt mietin, että istutanko maahan ja suojaan hyvin syksyllä ja toivon parasta.

Keväällä heitin jo toivon, että olisi hengissä, mutta ihme ja kumma! Sieltä se punkesi ihan maan rajasta. Täytyy tänä syksynä suojata kunnolla, ettei paleltuis koko matkalta.
Viime syksynä unohtus suojata.

Mun trumpettini oli eka talven kellarissa.
Tokana paleltui styroxlaatikoon istutettuna (ja moninkertainen harso ympärillään) mökillä, jossa min.-6°.
Lähti vasta juuri ennen jussia kasvamaan hyvin laiskasti siitä osasta, joka oli kannen alla. Tän talven saa taas olla kellarissa, jotta voimistuu.

Tervehdys,

Oma trumpettiköynnös selvisi viime talvesta ulkona ilman lumipeitettä ja ilman mitään turvesuojausta ( unohtui kokonaan suojata kun unohdin sen sumakin versojen sekaan). Keväällä ihmettelin, että onkos tämäkin hengissä kun rupesi työntämään uutta kasvua noin 5cm korkeudelta maanpinnasta. Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan talvenkestoa ulkona koska, jos se säilyy hengissä ilman lumipeitteen suojaa ja ilman mitään muuta suojausta niin ennuste tulevaisuudesta näyttää vähintääkin kohtalaiselta. Näinhän näihin kokeiluihin pitää suhtautua että "tämä arka kasvi saattaa kuolla, mutta aina se on iloinen yllätys jos se osittaa sitkeytensä ja selviää hengissä" :) 

kuva

Minun kituva yksilöni palelutti lehtensä kesäkuun yöpakkasissa - taidan antaa sille vielä yhden kellaritalven, jotta voimistuisi 

kuva

Vuosia olen yrittänyt löytää trumpettiköynnöksen siemeniä, kun olen jossain sitä nähnyt. Turhaan.

Ja sitten mies tuli sanomaan, että kato, tuossa roikkuu tollasia niinku papuja. Googletin siementen kuvaa, ja ihan ne taitaa olla nyt oikeita. Yhden aukaisin, ja näin paljon siitä sain. (ei ole kenenkään pihamaalta, vaan ihan joutomaalta kiviröykkiön seasta)

En siis ole turhaan miestä raahannut siemen- ja pistokaspussukoiden kanssa ympäriinsä. On jo vissiin pienen tartunnan saanut sekin.

kuva

Huitukka hei! Onko trumpettiköynnöksesi ulkona? Ilmoittelehan kuinka talvehti jos oli! Itselläni kylmäkäsittelyssä siemeniä, ja haaveissa saada oma köynnös lämpimälle paikalle kuistin viereen… :smiling_face: Oliko muuten vaikea saada itämään?

Tuo ylhäällä ollut kuva on reissutuliainen, samoin kuin siemenetkin, joten omakohtaisia kokemuksia talvehtimisesta ei ole. Kyllä - jos niin onnekas olen, että saan kylmäkäsittelyssä itsellänikin olevat siemenet itämään, aion köynnökseni ulkoeteisessä talvettaa. On se sellainen aarre, että en uskaltaisi riskeerata sen kanssa. Voi kun nyt vain itäminen onnistuisi. Onnea vaan sinullekin trumpettiköynnöksen kasvatukseen. Se on kyllä tosi kaunis. Rikkaruohon tavoin levinneenä kasvaa monin paikoin esim. Kreikassa, josta omani on lähtöisin ihan vaan jätemaalle levinneestä kasvista.

Mulla on nyt keltakukkaista Flavaa itämässä, minkä pitäisi juuri ja juuri kestää talvemme.
Punakukkaisen kanssa olen taistellut vuosia vuorotellen kellaritalvi/ulkona. Viime keväänä jo luulin kun kesti ulkona olon hyvin että voin istuttaa kasvupaikalleen, mutta kesäkuun hallat veivät lehdet (kitutti siis loppukesän lehdetönnä) -> vuorossa kellaritalvi

(trumpettiköynnösten siemenille pitää antaa 1-2 kk:n kylmäkäsittely alussa = itävät paremmin - idätetään valossa) 

Voisko tälle tehä hankikylvöä?

Ajattelin kokeilla muutaman siemenen kanssa hankikylvöä, kun pitäisi vielä pari muutakin saada hangen alle, joten laitan mukana myös tuon trumpettiköynnöksen.

Taidanpa minäkä jakaa ja osan pistän hankeen ja osalle kylmäkäsittely.

Eikö se ole suunnilleen sama asia?

Hankikylvössä voi mennä pakkasen puolelle, kylmäkäsittely noille +1-+4°

Hyvin onnistui trumpettiköynnösten itäminen

kuva

Ja ei todellakaan ollut sama asia kylmäsitellä siemenet esim. jääkaapissa tai ulkona hankikyvönä. Hankikylvöistä ei ole noussut yhtäkään alkua, Näiden siemenet oli jääkaapissa ja lähtivät hienosti kasvuun. Yksi taimi aloitti kasvunsa jopa ihan vaan huoneen lämpöön kylvettynä.