Tuberoosa, Polianthes tuberosa

Polianthus tuberosa (Tuberosa) kukkii. Jo on mahtava tuoksu ja kauniit kukat!

Kerrotko lisää tästä kasvista? Ja mistä niitä oikein saa? Olen kovasti tykästynyt tuoksuviin kukkiin ja haluan kokeilla monenlaisia erikoisuuksia. Ensi vuosi odottaa uusia ihanuuksia.

On mukulakasvi, käytetään Suomessa ruukkukasvina eli ei talvehdi ulkona.

Tilasin Verbergheniltä keväällä.

Kiitokset tiedoista. Taidan minäkin tilata tuota ensi keväänä. Googlesta löytyi lähinnä tietoa sen aromaattisista ominaisuuksista. Tulin kyllä vakuuttuneeksi sen upeasta tuoksusta sitäkin kautta.

En tiedä mistä syystä useat suomalaiset hieman vierastavat noita tuoksuvia kukkia pihoillaan? Minulla itselläni on sellainen ylikehittynyt hajuaisti ja pidän kovasti sellaisista aidoista tuoksuista. Useista synteettisistä tuoksuista saan pääni kipeäksi, kun haistan ne kemikaalit, joista se keinotekoinen tuoksu on kasattu. Meillä alkaa kukkien tuoksu jo keväästä, kun ensin tuoksuvat sateenkaariatsaleat ja sitten runoilijan narsissit...etc. Tällä hetkellä tuoksuvat pasuunankukat ja valkoiset orientalis-liljat. Nuo voimakkaimmin tuoksuvat kukat ovat sijoitettu takapihalle, ettei ohikulkijat kuitenkaan pyörrynaurua.

sorruin pariin pussukkaan ja kerron paikan mistä löysin ku olin niin iloinen: Myllymäki Raahessa

( ei mainostus mielesä ku tiedotus periaatteella vaan ) oli muute sinistä kruunuvuokkoaki ja sorruin siihenki

Tuopa on ollut iloinen yllätys. Että oikein kotimaasta löytyy. Minullekin on tulossa noita mukuloita Eurobulbilta kuun lopulla. Minua kiinnostaa kovasti kokea kukkien kehttu tuoksu. Kerrotko, Jäkälä miten menestyvät siellä pohjoisempana sitten kesällä. Kiva verrata eri kasvuvyöhykkeitä. Itse asuatan täällä II:lla.

Polianthus tuberosa löytyi Joensuusta suuresta hyvästä puutarhaliikkeestä, ei siis rautakaupan tai marketin puutarhaosastolta eikä halpakaupasta samalla hankin Elefantinkorvan/ Colocasian sekä tädädäää: punakukkaisen kukkanenjättipassion juurakon /10 cm pitkä juurakko 5 € ja sain hyvät kasvatusohjeet kaupanpäälle. häkellyin niin saaliistani, etten hoksannut ostaa kukkamultaa.naurua

Ostin tänään Polianthes tuberosa Narda- nimisiä sipuleita Halpa-Hallista. Ihan outo kasvi minulle.

Ostin myös Agapanthus umbellatum- nimisen juurakon, se lie sinisarja?

Sain tänään tilaamani polianthus tuberosan mukulat. En arvannut, että ne ovat niin kookkaita. Onneksi minulla on isokokoinen ruukku niille. Olisitte ainakin varoittaneet... niitä on nimittäin kuusi kappaletta.

Laitan kuvan polianthuksistani ennen kukintaa. Ne ovat kasvattaneet valtanat pehkot lehtiä. Kuvasta näkyy ainakin yhden tulevan kukka-aiheen. Tietääkö kukaan mikä on tuo kummallinen röyhy, jonka se kasvatti tässä taannoin?

Minun 3 polianthustani eivät ole kovin menestyneet. Yksi kasvatti kukkavanan aika pikaisesti, mutta se ei avautunut koskaan. 2 muuta eivät ole saaneet ainakaan vielä kukkavanaa aikaan. Samaan aikaan ostamani Sinisarjan juurakko ei ole noussut maasta ollenkaan :(.

Tuohan on ikävä kuulla, esikko. Mistä hankit mukalat ja milloin laitoit ne maahan? Olivatko ne sinun mukulasi sellaisia valtavia möhkäleitä kun omani, jotka tilasin Eurobulbilta keväällä? Olin itsekin aluksi hieman ymmälläni niiden koosta ja lehtien ilmestyminen kesti mielestäni melko kauan. Sitten yhtäkkiä ne röyhöhtivät tuollaiseksi pehkoksi, kuten kuvasta näkyy. Istutusruukku ei ole kovin pieni. Nyt, kun ilmat ovat lämmenneet kasvu on ollut todella kiivasta.

Kovasti kasvoivat kun oli hieman lämpimämpää, olisinpa laittanut heidät pienempään ruukkuun. Nyt täällä päin Suomea on sellainen kesä. että kasvihuonetta tarvitaan kesäkukkien kasvatukseen heinäkuussa. ah ja voiviha Pelkään, että kukat jäävät tältä kesältä näkemättä.

Minä ostin Halpa-Hallista sellaisen valmispussin :). Ehkäpä se ei ollut viisaan puutarhurin osotospaikka!

Ei noissa halpa-halleissa muuten mitään vikaa ole. Joskus vaan pakkaa olemaan sellainen huono tuuri, että sipulit ja mukulat ovat päässeet kuivettumaan vääränlaisen kuljetuksen ja varastoinnin takia. Eihän siellä kukaan noista elävistä ole mitenkään vastuussa toisin kuin oikeissa puutarhakaupoissa, joihin tilataan tuoretta tavaraa.

Olen itse utelias kokeilemaan kaikkea utta ja ihmeellistä ja haluan yllyttää muitakin siihen. Toivon teille edelleenkin rohkeutta kokeilla kaikkia erikoisuuksia silmän isku.

hmm… kylläs uskaltaisin olla erimieltä noista halpa-hallien sipuleista! Joskus aurinko saattaa paistaa sinne risukasan pohjalle… mutta yleensä noiden myymälöiden sipulit ovat tuon väärän käsittelyn (kuljetus+säilytys) lisäksi sipulikasvattajien ‘lajittelu jätettä’, II-luokkaista tai huonompaa… saattavat jopa olla tautien saastuttamia!! HYVÄ & HALPA… ei kulje käsi kädessä… valitettavasti! Jos me kaikki alkaisimme ostaa noita laadulla pilattuja kookkaita sipuleita niin pian alkaisi löytyä laadukkaita myyntipisteitä… ja tämä on kyllä yksinkertainen tosi.

Suurta nuppua pukkaa nyt ruukussa, pitää äkkiä kiikuttaa kasvariin, kytkeä lämmöt ja aurinkolamppu.... kovasti oli lupaavan kokoinen oikea, laatupaikasta hankittu sipuli - ehkä halpisversio olisi jo heittänyt lehtensä... Aurinkoisen paikan kasvuin elo ei ole kevyttä 2008.vihasade

Nyt yksi Halpahallin polianthus on avaamaisillaan nuppunsa. Sääli, että säät tosiaan on jo tällaiset. Hallaa luvataan vähän väliä. Saa nähdä miten käy.

Päätin jo, etten osta halpapaikoista enää sipuleita -vaan kuinkas kävikään… eilen Lidlissä oli niin erikoisia ja kauniita tulppaanin sipuleita… Muutaman pussin ostin.

Katsastelin keväällä puutarhamessuilla polianthus tuberosan mukuloita. Ne kaikki olivat sellaisia pieniä tai sanoisinko normaaleja. Vieläkin ihmetyttää ne omani. Talvetin ruukun autotallissa ja olen jo alkanut kastelemaan ruukkua. Joissakin jo näkyy uutta kasvua. Mielestäni kasvuun lähtö oli kovin hidasta edellisenä kesänä ja kukkia alkoi kehittymään vasta syyspakkasten aikana. Katsotaan miten tänä kesänä sujuu.

Aiemmissa viesteissä luki, ettei säilyisi pihalla talvea. Minä istutin omani viime syksynä, sen kummemmin tutkimatta asiaa. Ja tänä vuonna nousivat maasta. Ikävä kyllä fasaanit olivat taas asialla ja sipulia löytyi pitkin nurmikkoa kesällä.

Istutin ne siis uudelleen, kesällä, jonka vuoksi eivät nuput ehtineet aueta.

Eli kyllä ne ainakin yhden talven säilyy maassa. :slight_smile: