Eiks etana oo se tyyppi ilman sitä mukana raahattavaa kotia ja kotilo taas se jolla on se. (Olipas taas selkeästi sanottu =D!)
Noin olen sen ajatellut, etana se harmaa normisuomalainen ja kotilo tämä meidän uusi ilo kotokoppansa kanssa.
No siis joillain alueilla ovat etanat samanmoisina riesoina kun kotilot?
Eri lajejahan ne kuitenkin ovat, vaikka sukua toisilleen. Minua muuten ärsyttää suuresti, kun jopa aapiskirjassa lukee “etana” ja kuvassa onkin kotilo. Vähän kuin kutsuisi sutta koiraksi, noin suunnilleen, nähdäkseni.
Samoihin syötteihin käyvät.
Soon sitte käynyt huonosti sille yhdelle ainoalle ukkoetanalle, jonka olen täällä nähnyt
Etanat ja kotilot ovat molemmat nilviäisiä,etanoilla ei ole kuorta kotiloilla (yleensä)on siinä kait se lyhykäisyydessään on
etanoitakin on usempaa sorttia kuten kotiloitakin, luonnonvaraisia paitsi viinimäen kotilo, se syötävä “etana” ja espanjan siruetana, “tappajaetana”
Etana expertit valveilla
jotain asiantynkää
Viinimäkikotilo onkin etana? :o
eikun etana on kotiloton kotilo, viinmäkikotilo on tietysti kotilo, paitsi jos se syödään niin sitten sen on etana
Oho tää meinaa mennä chatiksi…viinimäkikotilosta siis ehkä tulee “sittemmin” etana. Tämä selvä.
Hyvin selitetty Kibu… Täytyykin kopsata toi ja kertoa mein mummulle et katos suomiversio D’escargots à l’ail. Tai no, se valkosipuli ny puuttui mut muuten oli melkein runollinen selvitys.
Kotilo kokee muutoksen etanaksi ihan samoin kuin broileri kukoksi tai lehmä häräksi (ja härkähän olis vielä kuohittu sonni).
Eilen löysin 20kpl isoja kotiloita parin neliön alueelta, samasta paikast mistä kuukausi sitten 6kpl pieniä. Muualla pihalla ei näkynyt yhtään. Menin samantien ostamaan myrkkyrakeita ja ripottelin pihalle. Syytän kasvinvaihtoa, mutta on se niin kivaa kuitenkin…
älä syytä, saa niitä pihaansa ilman vaihtojakin, ovat luonnonvaraisia elukoita
Ja sitä paitsi, kaikkihan me tiedämme ottavamme tietoisen riskin kasvinvaihdoissa
Minusta riski taimenvaihdossa on suht pieni, niitä kuitenkin pestään.
Toisin kuin esim. autolla ajelussa, yhdellä tutulla oli työpaikalla melkoinen kotiloarmeija ja kerran sitten kun ajeli kotiin tuli kurkanneeksi auton renkaita kotopihassa. Lokasuojat sieltä renkaiden ympäriltä olivat täpötäynnä kotiloita
Eiköhän espanjansiruetana ole luonnonvarainen myös (ei kai sitä nyt sentään kukaan tarhaa? ), muttei Suomessa kuitenkaan kotoperäinen?
Syötäväksi tarhattavia kotiloita saatetaan ruokalajina kutsua etanoiksi, mutta kyllä ne edelleen lajina ovat kotiloita.
(Anteeksi, olen hirveä tosikko kun on kyse näistä elikoista )
olet aivan oikeassa, teillä siellä etelämpänä tappajaetanat ovat arkisempaa, tulokas se meillä on vasta
jälkimmäistä yritin selittää jo yöllä
Joo, kyllä nuo kotilot löytävät tiensä ilman kasvinvaihtojakin. Viimemmäksi tällaisille syrjäisille pihoille niin kuin meidänkin, mutta täälläkin ne jo ovat. Pihan vähiten aurinkoa saavalla paikalla ovat.