Miten tunnistaa espanjansiruetanan? Olen kerännyt vihanneslaatikostani lähes 200 etanaa, joista suurin osa oli sentin tai puolentoista mittaisia ''pentuja''. Löysin kuitenkin myös neljä noin viisisenttistä mötkälettä, joilla ei ollut kotiloa. Ei kai vaan kyseesä ole tuo pahamaineinen ''tappajaetana''?
Olisiko Suomessakin syytä ryhtyä varotoimiin uusien etanalajikkeiden torjumiseksi, samaan tapaan kuin Norjassa? Ainakin voisimme täällä antaa varoituksen heti, jos epidemia omalla pihalla näyttää riistäytyvän käsistä.
Tuossa HS:n uutisessa onkin mainio tunnistuskuva.
Eläimet-palstalla on oma ketjunsa kotiloille ja etanoille. Totesin siellä jo aiemmin, että ne eivät taida olla kaikkialla Suomessa niin valtava ongelma, kun ketju on muiden söpöjen luonnonilmiöiden joukossa eikä tuholaisissa. Hyviksiäkin on siinä ketjussa.
Voi juukeli sentään, kun ovat etanat vallanneet minunkin pihani! Viikon verran ihmettelin suu pyöreänä että mikä syö lähes kaikkien kukkieni lehdet. Muunmuassa lupiinin kukat ovat ylhäältä alaspäin puoleenväliin saakka pelkkää rankaa… Kovaa kyytiä rei´ittymässä ovat myös syysleimujen lehdet.
Kunnes eilen löysin vihulaiset, kymmenittäin etanoita vaelteli tihkusateessa pitkin kukkiani! En saanut kerätyksi niitä pois kuin 50, mutta tänään taidan hävittää lupiinipuskan, jos sen mukana häviäisi osa etanoistakin. Mur!
Juuri putsasin karpaattienkellojen alustan kotiloista, niitähän piisaa:(
Vuorokauden etanasaldo 117, argh! Ja 10 niistä kasvihuoneesta, eih! No onneksi vain 10. Olut näyttää tosiaan toimivan, sinne ne ryömivät henkensä edestä -kirjaimellisesti. Viritin “superansan” yöksi, saa nähdä mitä sieltä aamulla löytyy
Muutama peltoetana löytynyt kesän aikana ja aika paljon kotiloita. Eli ovat löytäneet tiensä näin pohjoiseenkin. Ferramol on kyllä hillinnyt kiitollisesti kantaa, on vaan julmetun kallista.
Voihan, sanonko mikä? Nyt niitä siis on täälläkin, nim. etanoita. Eilen menin kasvaria kastelemaan ja polulla pelästyin n. 20 senttistä, pitkää, tummaa lieroa. Luulin sitä ensin käärmeen pennuksi, mutta kun vähän sohin sitä, se veti itsensä kasaan isoksi möykyksi. Lähdin hakemaan saappaat jalkaani, mutta sillä aikaa se oli kadonnut. Käärmeitä täälläpäin ei ole koskaan ollut, joten etana se kai oli! Ja saappaat jalassa kävelen tästä lähtien puutarhassani..
On muuten tänä kesänä aivan julmetun paljon etanoita. Siis ihan joka paikassa! Märkä kesä = “hyvä” etana vuosi. Sammakoita olen nähnyt myös ennätysmäärän. Minkälaisiin purkkeihin laitatte sen oluen?
Eevastiina, jos se oli liki 20-senttinen etana, se oli ukkoetana eikä aiheuta vahinkoa puutarhassasi.
Kiitos tiedosta Paulastiina. Lohduttavaa kuulla, ettei ole espanjansiruetana. Kumpiakaan en ole aikaisemmin tavannut , enkä käärmeitäkään, vaikka syksyisin metsiä koluan.
Näin muuten yhtenä päivänä pari tuollaista, mutta ne oli ihan vaan parin sentin luokkaa. Ainakin väritys oli just sama.
Luulin itsekin löytäneeni espanjansiruetanan mutta se olikin vain vanha metsäetana. Huh. Syö kuulemma sieniä (?!). 5 päivässä olen noukkinut 260 etanaa kolmen metrin matkalta kukkapenkistäni. Älytöntä! Olutta on ollut matalissa pakasterasioissa, ja nyt ostin kaupasta juuri etananpyyntiä varten tarkoitetun rasian. Avomallit houkuttelivat enemmän etanoita kuin tämä rasia, mutta toisaalta, mistä hiivatista voi tietää KUINKA kaukaa ne etanat sen oluen tuoksun aistivat??!! Avoastiat kun varppina haisevat paljon pitemmälle.
Mutta ehdottomasti eniten olen niitä kerännyt käsin, iltakasteen noustua illalla ja aamuisin ennenkuin nurmi kuivaa.
Melkosta taistelua on tänä kesänä.
300 etanan raja meni rikki ja samalla astui ratkaiseva pelaaja “kentälle” . Nimittäin siili! Tervetuloa vaan syömään vaikka kaikki mun etanat!
Tuli ostettua espanjansiruetana klematiksen mukana puutarhaliikkeestä. Takakontista se löytyi. Kuvioton, keltaruskea, n. 15cm pitkä liikkuessaan. Jos sen löytää piilosta, se on “oranssi läjä”, tikkuaskin kokoinen, ja siitä erottaa päästä kaksi pientä painaumaa jotka näyttävät silmiltä, mutta eivät ole, ja tummat sarvet. Linkki:
http://www.fmnh.helsinki.fi/elainmuseo/
selkarangattomat/tietoa/espanjansiruetana/
Kirjoitin juuri siruetanasta ja piti mainita myös, että tontilla on nähty 11 siiliä yhtaikaa syömässä koiranmakkaraa ja maapähkinöitä. Etanoita ei juuri ole.
Etanat ja olut on kyllä outo pari. Pihassa oli kerran yön yli olutkori täynnä tyhjiä pulloja. Aamulla yhden pullon suussa oli pikkuetana menossa sisään. Se siis haistoi sen tipan sieltä pohjalta, ja kova työ sillä on ollut kiivetä ensin siihen koriin ja sitten pullon kylki ylös.
tais olla menossa loiventaville
Paulastiina, kiitos etanalinkistä. Ansiostasi moni komea ukkoetana saanee pitää henkensä. Metsäisessä puutarhassani olen niitä nähnyt ensikertaa tänä kesänä, varuillani olen ollut mutta vaikuttavat varsin sympaattisilta ja tyytyvät metsän antimiin. Eivät taida lisääntyäkkään, ovathan ne ukkoja .....
Mikäs se puhuttu peltoetana on? Onko se sellainen pieni ruskeanharmaa, jolla ei koti (kotilo) kulje mukana?
Juuri sellainen on peltoetana. Meillä oli viime vuonna mahdottoman paljon pikkuisia takkukotiloita, ja melkein jo pelästyin, että tuleeko niistä suurempikin riesa. Mutta tänä vuonna niitä on ollut taas ihan normaali määrä. Oli vain joku huippuvuosi. Söivät puolimetrisen kultasateenkin ihan lehdettömäksi.