Tuholainen: Etana, kotilo

Hyvää ruokahalua
Tallasin yhden muhkean kokoisen yksilön rikki ja voi helkutti,yök se aivan kihisi jotain loismatoja, en edes ravintolassa suostuisi syömäänhyviä tai ei , ei käy.

4-vuotiaan lapsenlapsen uudet kotieläimet. hehee…

Ne ei vaan pysyny mökissä vaan lähtivät tärkeimpiin hommiin!

Kiurunkannus: en minäkään noita syödä aio - lähetin vain yhden löytämäni vinkin ;)…

Niille lehtokotiloille mitä aikoo syödä täytys pari päivää ensin syöttää leseitä vaikuttaa makuun ja puhdistuu

Ensimmäiset lehtikotilot poimittu.

Kuinka kauan kestää kotiloitten ryöminen meille naapurista,josta on 50 metriä matkaa peltoja pitkin.
Olin lauantaina naapuris ja yhdessä löydettiin 17 kotiloa heidän penkeistäään.
Nyt pelkään samaa kohta meillä  ja koko eilisen päivän luurailin itellä.

Mä olen just tänä keväänä iloinnut, kun on niin vähnä lehtokotiloita. Parikymmentä kerätty vasta. Mä koen lehtokotilot ongelmana siinä vaiheessa kun kasteisena aamuna nurmella kävellessä niitä ritsahtelee joka askeleella rikki. Tai silloin kun niitä saa kerätä sadoittain ja sankkokaupalla perennoista. Mut Ferromolia ostan tänä vuonna, jos tuo toistuu. Tosin poika sai 5 snt /kpl viime kesänä ja tienasi 40 euroa keräämällä pihasta kaikki mahdolliset kotilot pois. Oli muuten ahne kerääjä, kun poika rahankiiltosilmissä niitä keräsi. Voi olla, että tuo pojan ahkeruuskin on osasyy tän vuoden vähälehtokotiloiseen kevääseen.

hyvä tietää,mutta ei niitten tartte meille asti tulla kumminkaan.

Meillä Pohjanmaalla lehtokotiloita on perinteiseen tapaan ehditty kerätä jo sangollinen :frowning: Isän sisko tuossa junanradan toisella puolella on saanut nuo ystävät vasta tänä keväänä ilokseen. On ihan tuskissaan kun kotilot on vetäneet naamariinsa kaikki tulppaanit…ei ehtineet ku työntää lehteä joku 15 cm niin pian olivat hävinneet parempiin suihin.

Pitää varmaan mennä sanomaan kun yhdet naapurit (ei ihan tonttinaapureita, mutta tuossa lähellä) kantaa kaiken puutarhajätteensä meidän tontin vieressä olevalle niitylle (kaupungin aluetta). Niillä on siellä joku epävirallinen komposti, joka alkaa olla iso ja laaja kasa…useana vuotena rehaavat sinne ohikukkineet kausikukat ja naatit. Ja etanoilla on niissä kasoissa semmoset bileet ja lisääntymisolot että oksat pois! Sieltä sitten siirtyvät meidän pihaan…eihän matkaa tuosta “kompostikasasta” ole kuin 5m. Siitä kasasta pelkästään keräsin viime keväänä n. 15 minuutissa sangolliset etskuja, että vähän verottaisi kantaa.

Sanoitko sangollinen,lisääntyykö ne niin nopiaa.
Hyi helekatti,meille ei saa tulla.

Muutaman tavallisen etanan eilen löysin,onneksi ei vielä kotiloita.

Yksi lehtokotilo kai tekee kerralla 40 munaa, ja jos kesä ja olosuhteet ovat suotuisat, niin kolme kertaa kesässä vääntää tuon satsin yksi otus. MUOKS. Wikipedian mukaan töräyttää tuon satsin kahden viikon välein, jos ei ole hellejaksoja, jotka keskeyttää tauottoman muninnan.

PikkuPioni: Ilmoita kaupungille, ei sen maalle saa kasata jätteitään. Luulisi kaupungin tekevän lopun moisesta touhusta.

Tupsukki, jos näät yhdenkin kotilon, niin kerää se pois heti!! Tämä on mun neuvo. Meillä oli pihassa noin viisi vuotta sitten pari ensimmäistä lehtokotiloa, jotka minun ja siskon lapsien mielestä näyttivät ihanilta ‘etana etana näytä sarves’-etanoilta. Sen näköiseltä, millaiseksi ne aina piirretään satukirjassa. Näiden viiden vuoden aikana kotilosta on tullut valtava ongelma, joka tuhoaa niin hyöty kuin koristekasvit - nopeasti ja tehokkaasti. Eikä ne vaan rei’itä lehtiä vaan ne oikeasti voi syödä ihan koko kasvin. Mulla on esim. jumaltenkukat (4 tainta!) hävinneet, sillä kotilot söivät ne täysin tappiinsa ja jumaltenkukat kuolivat täysin - ei ole nousseet enää pariin kevääseen, eli hävinneet ovat.

Lehtokotilo on kaksineuvoinen, joten se ei tarvitse toista yksilöä lisääntyäkseen. Yksi lehtokotilo munii 40munaa/2vko (toki vain lämpimänä vuodenaikana) joten siitä voitte laskea miten nopeasti ongelma syntyy. Meillä ekan kotilohavainto-kesän jälkeen seuraavana vuonna kotiloita oli jo niin, että harmiteltiin niiden syövän salaatinlehdet, iirikset ja vuohenjuuret. Mutta ajateltiin, että se nyt vain oli “hyvä kotilokesä” tms. Kolmantena vuotena oli jo ryhdyttävä tositoimiin ja hävitettävä niitä jos halusi, että puutarhassa olisi jotain vihreääkin. Eli joku 3v ollaan nyt kerätty niitä pylly pystyssä - pari viime kevättä/kesää ihan sankokaupalla. Veikkaisin, että n. 15-20 l. Viime keväänä keräsin niitä niin tarkkaan (2,5 x 5 l sankoa), että kesällä löytyi enää ihan yksittäisiä sieltä täältä puutarhasta. Isän kanssa kerättiin kesän aikana muutamana iltana semmonen pieni lasten sangollinen. Ja yksittäiset löydösetanat on ollut tapana nakata heti leikkimökin luona olevaan etikkakippoon. Nyt on taas vauvakotiloitakin ilmeisesti kasvanut isommiksi, ja pitäisi tehdä kunnon kansanmurha niille. Keväällä kun kasvillisuus ei ole vielä rehevää noita on hyvä poimia kuin marjoja.

Jos murskaat kengällä etanan niin se houkuttelee sille 10 frendiä hautajaisiin/ruumiin valvojaisiin. Tai peijaiset ne oikeastaan on kun syövät sen kaverinsa.

Pitää lisätä vielä, että noi etanat tosiaan haittaa tätä puutarhailua silläkin tavalla, että ois ollut tosi kiva osallistua penttiläisten taimenvaihtoihin ja sen semmosiin, mutta enhän mä viitsi tehdä kenellekään semmosia källejä, että vaihtariksi jotakin tästä pihasta veisin…saisi vastaanottaja enemmän kuin tilasikaan :smiley: Toki vois liottaa ja hangata juurakot pipo vinossa puti puhtaiksi, mutta siltikään ei vois olla varma, ettei munan munaa ole kulkeutunut.

Hommatkaa sitä Ferramolia, se on tosiaan tehokas aine.

Jos se ois vähänkään halvempaa ostaisin useamman säkin ja kylväisin tuonne meidän tien päähän (parinsadan metrin päässä) siellä on joutomaaniitty. Täynnään kotiloita :frowning:

Ilmeisesti olen ainoa puutarhuri tällä kadulla-olenkin-muilla on pelkkää nurmikkoa. Joten heitä ei lie kotilot haittaa.

Vastapäätä on kyllä pihaa laitettu mutta tontti on kallioinen ja siten kotiloille vissiin epämieluisampi, kun vaihtoehtona on meidän savinen kostea unelmapiha :wink:

Sammakotkin meillä kyllä viihtyy-eikös niiden pitäis syödä kotiloitakin?

Itse kylvän joka kevät Ferramolia pihan ympäriinsä että saan pidettyä ne aisoissa.

Tuhkaämpäri on pitkin kesää siellä ja täällä kannellisena että sinne nakataan hukkumaan jokainen löytynyt yksilö.

Pikkupioni. Kyllä kotiloita voi saada ihan mistä vaan ja niistä on turha ketään syyttää.

Kävelkää huviksenne taimistolla silmät auki-kotiloita vilisee.

Eli eihän sitten voisi mitään kasveja ostaakaan, jos elukoita pelkäisi.

Tärkeintä on se, että jokainen osaltaan koittaa hävittää niitä minkä pystyy-etteivät sikiä hallitsemattomasti.

Ja kyllä jos juuret pesee, niin kotilon munat häviää. Ne on kuitenkin sen kokoisia, että kyllä sen näkee onko ne juuret puhtaat.

Joo meni meilläkin viime kesänä paketillinen ferramolia. Mä olen jotenkin skeptinen vaikka sanotaankin, että se vaikuttaisi vaan etskuihin. Tuntuu että se keräily vähentää niitä tosi tehokkaasti ja nopeasti. Sitten parit ferramolikasat niiden lempparimestoille ja “kylvörivi” tontinrajaan, että hidastuu niiden invaasio tuolta niityltä.

Juu ehkä olisi ihan ok vaihdella. Ei ole vain riittänyt viitseliäisyyttä luvata mennä jonnekin vaihtotapahtumaan, jos sitten ois tullut kauhee kiirus niiden juuristojen putsaamisien kanssa.

Meidän isä epäilee että noita etanoita saa multapusseista…kun tuota multaa tuotetaan semmosilla vielä lehtoisemmilla alueilla kuten Viro. Tässä vaiheessa on kuitenkin sama tilaako sen multansa Marsista vai mistä, sillä tää kaupunki alkaa olla etanoiden valtaama kokonaan. Naapureilla on jutunjuuret valmiina “Onko teillä siinä paljon etanoita…paljonko oot kerännyt? Mä keräsin eilen 2 litraa…”

Ei muuta kuin tehdään niistä vientituote Ranskaan -kotiloista siis :wink:
(itseasiassa Suomessakin on joku joka kasvattaa kotiloita ihan ruoaksi, muistan jonkun ohjelman joskus nähneeni.)

Jännä muuten miksen ikinä muista kuulleeni että kotilot olisivat riesa vaikkapa Italiassa. Siellä muistan aikanaan vuosia sitten asuessani miten "isoisä" kasvatti etanoita puutarhassa.
Siis tosi pieni kaupunkitalo pienessä kaupungissa jossa muurit puutarhan joka sivulla-neljännellä talo. Siellä niitä kotiloita eleli pitkin puutarhaa. Miekkonen vain keräsi niitä sopivan määrän kivimuureilta ja pisti ruoaksi.
Hämärästi muistan että niille tosiaan piti tehdä jotain ennen syömistä-oisko ne tosiaan pistetty syömään leseitä tms.En tosiaan muista-kun ruokalajina eivät ole minua koskaan kiehtoneet.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=24533
 on hyvä juttu lehtokotilosta.