(Taudit ja tuholaiset, puutarha)
Olisikohan jollakin kokemuksia tietoa mikä hyönteinen (olettaisin) vei kuuselta hengen.
Kuusi on aikuinen ja vielä keväällä se oli mielestäni ihan hyvävointinen. Nyt se on muutamassa kuukaudessa muuttunut aivan ruskeaksi. Kaikki vihreä on kuollut.
Olen aiemmin kiinnittänyt huomiota että kuusi on vuodattanut kyllä pihkaa, mutta olen luullut sen olevan normaalia.
Nyt puun runko on aivan “valkoisenaan” ja kiiltelee valunutta pihkaa. Tarkemmin puuta tarkistaessani, huomasin rungossa useita reikiä, joita oli ainakin 1,5-2 metrin korkeuteen asti. Reiät ovat aivan pyöreitä. Ne ovat erikokoisia. Suurimmat noin 4-5 mm ja pienimmät milli-pari. Mielestäni isommat reiät olivat muutamien senttejä (3-4) syviä.
Näky on kuin joku olisi käynyt poraamassa. Aivan sileitä ja pyöreitä aukkoja.
Kysyin sedältäni mikähän olisi voinut olla kyseessä ja hän sanoi, että yhden puun he joutuivat aikoinaan pihasta tämän puun lähistöltä kaatamaan muurahaisten takia. Hevosmuurahainenhan tuhoaa puita mutten tiedä millaiset sen tuhojäljet ovat…
Olisin kiitollinen jos jollain asiasta tietoutta. Huoli muista lähipuista (muutama tosi komea kuusiyksilö lähellä…) Kaataahan tämä pitää, mutta voisiko näille tuholaisille tehdä jotain. Mistä tietoa? Ja onko jotain suosituksia puun kaatoajaksi? En ole tämän alan asiantuntija…
Suurkiitokset
Villikko
Hevosmuurahainen ei tietääkseni iske terveeseen puuhun, vaan lahoa pitää olla. Vaikka kuusi näyttää ulkoisesti hyvältä, saattaa siinä olla esim. tyvilahoa.
Itse onnistuin saattamaan kaatokuntoon ison kuusen ajamalla n.10-15 cm savipitoista peltomultaa sen juuristoalueen päälle, monttujen tasoitteeksi, alkoi voimakkaasti pihkomaan ja varisti puolet neulasista. Katsoin parhaaksi kaataa pois. Ilmeisesti savinen multa oli liian tiivistä
.
Kyllä hevosmuurahainen kaivaa ihan tervettäkin puuta, pehmeää sellaista, eli kevätpuuta. Alkukesästä kaivautuu vastakasvaneeseen tuoreeseen puuhun. Tekee puun kasvusuuntaan pitkiä tunneleita. Murkkujen tuhot saattavat yltää monen metrin korkeuteen. Sitä en tiedä sanoa, että kuinka syvänä se kolo näkyy ulospäin. Tuhottu puu on poikkileikkaukseltaan semmoinen reikäkasa, jossa on ohuita seinämiä. Vähän niin kuin olisi sanomalehteä pyöritelty rullalle. Äh, en minä osaa selittää
Puuntuhoajia on kyllä muitakin kuin muurahainen, parhaiten taitaa selkoa saada, kun kaataa sen puun ja katsoo mitä sieltä vastaan kävelee. Sitten kun tiedät mikä tuholainen tai saat semmoisen kiinni, niin torjuntakeinoja ja neuvontapaikkoja on monia: kunnat on yksi niistä.
En ole puunkaatoasiantuntija, mutta ei kai kuolleelle puulle ole mitään väliä, koska sen kaataa? Jos alla tai lähellä on herkästi vaurioituvaa kasvustoa, niin sitten varmaankin talvipakkasilla mieluummin, että on talviuni suojaamassa muuta kasvustoa.
Hevosmuurahainen ei iskeydy terveeseen kuuseen. Tämän hyönteisen syömän puun kennoinen rakenne johtuu siitä, että kesäpuu lahoaa huonommin kuin kevätpuu ja hyönteiset järsivät vähemmän kesäpuuta. Tavallisimmin kuusen lahon saa aikaan juurikääpä (ent. maannousema) , joka puolestaan iskeytyy rungon ja juurten rikkoutumiskohdista. Vaara aiheutuu silloin, kun juuria vahingoitetaan metriä lähempänä runkoa ja tietenkin rungon vaurioista. Hevosmuurahainen tunnistaa lahon puun luultavasti hajun perusteella jo silloin kun laho ei vielä näy ulospäin. Juurikääpä ei aiheuta pihkavuotoa, vaan etenee rungon keskellä.
Terveen kuusen tappaa ukkoniluri (Dendroctonus micans), joka syö vain elävän puun nilaa. Se aiheuttaa runsasta pihkan muodostusta. Puu kuolee, kun nilaa on tuhoutunut riittävästi ja toukat koteloituvat kuoriutuvat, ja syntyvät hyönteiset lähtevät etsimään uuttaa tervettä puuta.
Terve puu on vissiin sitten käsite, jonka minä ymmärrän eri tavalla kuin anttipa. Kaikki lähteet, joista minä olen hevosmuurahaisesta lukenut, väittävät, että hevosmuurahainen elää sekä elävässä että kuolleessa puussa. Muut puutuholaiset pitävät kosteusvaurioista kärsineestä puusta. Minä vielä uskon siihen, mitä muu maailma väittää, eli että hevosmuurahainen syö ehjääkin puuta.
Enkä siis todellakaan väitä tietäväni, mikä sen kuusen on tuhonnut. Kommentoin vain tuota väitettä hevosmuurahaisten iskukyvystä ehjään puuhun.
"sekä elävässä että kuolleessa puussa" tarkoittaa tuossa minun nähdäkseni, että vaikka puu on elossa, sitä voivat jyrsiä hevosmuurahaiset. Ne kuitenkin iskevät vain puuhun, joka on alkanut lahoa sisältä. Hevosmuurahaisia asuu myös kuolleissa puissa, jopa maan alla olevissa kannoissa.
Lainaanpa tesktiä minäkin:
<Aitohevosmuurahainen on suuri tumma vahvaleukainen muurahainen, jolla on punertavaa sävyä raajoissa ja tuntosarvissa. Se kaivertaa yleensä pesänsä eläviin ja terveisiin pystypuihin, mutta myös hirsiin sekä lahoaviin puihin. Hevosmuurahaisten suuret, pystypuissa sijaitsevat, pesät aiheuttavat huomattavaa teknistä vahinkoa puutavaraan. Puut, joihin hevosmuurahainen on tehnyt pesänsä, ovat alttiita myrskytuhoille. Ravinnokseen hevosmuurahaiset käyttävät mm. mesikastetta ja hyönteisiä. Aitohevosmuurahaista esiintyy koko maassa. Lisäksi Etelä-Suomessa esiintyy harvinaisena punahevosmuurahainen (C. ligniperda) ja aivan lounaisimmassa ja kaakkoisimmassa kulmassa on tavattu C. vagus. >
Kokeilin googlella, hakusanana hevosmuurahainen. Sieltähän noita kyseisiä tekstejä löytyi.
Jokaisessa niistä on lähde. Metlan sivun tietoihin kannattaa yleensä luottaa.
Metlan sivulla :
http://www.metla.fi/metinfo/metsienterveys/opas/index.htm on tosiaan
sanottu noin. Sanoisin tuohon kyllä, että johonkin pehmeään kuten
leppään saattaisi onnistua. En ole vielä tavannut tervettä kuusta,
jossa olisi hevosmuurahaisten yhdyskunta. Joku tietysti väittää, että
puu on lahonnut hevosmuurahaisten kaivertelun alettua.
Juu, tuo minun lainaus (luvatta sekin) on kopioitu suoraan Metlan sivuilta. Se nyt tuli ekana eteen. Samaa tarinaa löytyy melkein paikasta kuin paikasta.