Kirpat ne olivat heti talven jäljiltä valmiuksissa hyökkäämään vasta itäneiden nauriiden ja rucolan kimppuun. Kylvösten päällä on hallaharso, mutta se ei näytä kirppoja haittaavan. Viime kesänä niitä oli ihan tolkuttomasti, eikä tuleva näytä tuovan helpotusta tässä suhteessa. Mikä avuksi?
Osta vaikka iso annos malationia ja ruiskuta (aina tarpeen mukaan) ja pane sitten harso takaisin. Varoaika lienee malationilla vain 7 vuorokautta.
Hmm... kuulostaa kyllä meikäläisen korvaan turhan ronskilta lähestymistavalta. Pelottaa kaikenlaiset myrkyt.
Olen jostain lukenut, että kiinankaali toimisi houkutuskasvina kirpoille. Mahtaisiko toimia, jos ostaisi kaupasta kiinankaalin ja asettaisi sen kasvimaalle? Vai saakohan sen taimia jostain? Voikohan sitä kasvattaa avomaalla suomessa???
Hei,A.i.ka! Ajattelin kokeilleilla kiinankaalia tänä kesänä avomaalla. Ostin siemenet jo valmiiksi. Pussissa on hyvä ohje: voidaan esikasvattaa pikkutaimet n. 2-3 viikkoa ennen ulos istutusta. Kasvihuoneessa ajattelin taimet kasvattaa. Avomaalla pitää kuulemma olla kasvuharso päällä jottei hyönteiset syö niitä. Kastella pitää aika paljon,ainakin meillä:( Suurta herkkua se kuitenkin on minun mielestäni Satoa saa n.2 kuukauden kuluttua kylvöstä.
Kiinankaalikos on niitä, jotka kylvetään vasta heinäkuussa - kukkimaan vaan alkaa jos aikaisin kylvää ja päivä on pitkä.
Kerrohan Kuutamo, sitten syksyllä, miten kiinankaalin kasvatus avomaalla onnistui! Suurta herkkua se on minunkin mielestäni. Tiedä, vaikka vielä itsekin innostuisin kokeilemaan. Mutta hurjan myöhäiselle tuntuu tuo heinäkuussa kylväminen. Ei taitaisi meillä onnistua. Heinäkuu on niin kuiva ja paahteinen kuukausi, että pienet taimet läkähtyisivät. Toisaalta, se harso ehkä vähän tasaa kasvuolojakin.
Minäkin ilmoittaudun kirppavihaajajoukkueeseen.
Viime kesänä onnistuin esikasvatuksessa todella kiitettävästi broccolin, eli parsakaalin kanssa. Laitoin kaalit harsokäytävään ja uuteen multaan, jonka eristin voimapaperilla altakin päin. Kaalit kasvoivat kohisten ja ilman kirppoja koska pidin harsoa heinäkuulle asti. Vain piparjuuren saivat syötyä, mutta sekin elää vielä.
Virhe tuli sitten siinä että otin harson pois heinäkuulle tultaessa - sitten hyökkäsivät kaaliperhosen toukat ja se oli siinä. Kaali pitää olla alta ja päältä suojattuna koko kesän jos aikoo saada satoa koko kesän.
NO, sain minä broccolia runsaasti pakkaseen, mutta tänä keväänä en viitsinyt kasvattaa edes taimia ja en usko että niitä on myynnissä kenelläkään...ainakaan meillä päin.
A.i.k.a,kyllä kerron sitten syksyllä miten kävi? Saapa nähdä mitä kirpoilta jää mulle jäljelle. Taimet tosiaan laitetaan vasta heinäkuulla maahan,on ns. lyhyenpäivän kasvi?
Minulla on nyt jo aivan onneton tilanne kirppojen suhteen! Ne ovat syöneet muutoin hyvin lähteneet nauriit ja rucolankin kasvaminen on niin ja näin. Ja nyt on vasta toukokuu! Seuraavaksi saan vissiin sanoa hei hei krasseille. Kyllä pännii.
Faktaa kirpoista:
Aaltojuovakirppa (Phyllotreta undulata) sekä mutkajuovakirppa (Phyllotreta striolata) vioittavat öljykasveja ja ristikukkaisia pahimmin taimivaiheessa.
Merkitys:
Kirpat syövät lehtiin reikiä, jolloin yhteyttävä lehtipinta-ala vähenee, sekä haihdutus lisääntyy. Sirkkataimivaiheessa kasvit voivat kuolla, jos haihdunta on tarpeeksi voimakasta ja ilma lämmin. Myöhemmässä kasvuvaiheessa kirppojen aiheuttamien vioitusten merkitys vähenee.
Leviäminen:
Kirpat talvehtivat pientareilla, ja lähtevät lentoon kun lämpötila kohoaa yli +15 ºC. Kirpoilla on vain yksi sukupolvi vuodessa.
Eli pientareilla talvehtivat. Tarkoittanee talvenkin kasvipeitteisinä olevat alueita.
Ekologisista torjuntamenetelmistä mainittakoon suojakaista, jossa on kiinankaalia (pysäyttää kirpat siihen) tai puutarhassa harso.
Ettekö ole koskaan kuulleet kirppalaudoista? Gardena varmaan alkaa kohta markkinoida sellaista kertakäyttöistä kirppaLIINAA. Se on vähän saman mallinen kuin nämät sinipiian parkettisiistimet. Mutta. Idea on se, että tervalla kyllästetyllä siistimellä käydään läpi kirppojen valtaama rivi. Kirpat hyppäävät ilmaan ja takertuvat tervapaperiin. En ole ihan varma vielä, että kuuluuko pakettiin tervapurkki ja liinat ja pensseli, vai saadaanko aikaan ihan vastaava tuote kuin ikkunaan kiinnitettävä kärpäspaperi. Toivoa sopii. Jos tämän tuotteen konseptointi viivästyy, niin tehkää itse kirppalauta: höyläämättömään lautaan vain tervaa ja sen kanssa häälymään kasvimaan ylle.
Kirppaliina kuulostaa vakuuttavalta . Voishan tuota kokeilla. Eilen löysin puutarhakirjasta neuvon, että tuhkan ripottelemisen pitäisi häätää kirppoja. Sitä voisin ainakin kokeilla heti tänään.
Tuhkaa minä laitan aina automaattisesti kasvualueille...ehkäpä se tuhka pitäisi olla jotenkin pinnassa ja kirpat uppoavat siihen kun yrittävät marssia kasvien kimppuun maata pitkin? Ihmeen vähän on tietoa oikeasti kirppojen elämänkaaresta ja tavoista. Käveleekö ne syömään vai pomppavat? Miten ne lentää?
En tiedä, mihin tuhkan teho perustuu. Itse ajattelin, että sitä pitäisi käydä pöläyttelemässä niiden päälle, jonka seurauksena ne vetävät sitä henkeensä ja kuolevat. Tai jotain. Teoriani perustuu lähinnä mielikuvitukseen . Kirpat näyttäisivät sekä lentävän, että kävelevän kohteisiin. Kovasti ovat liukasliikkeisiä otuksia.
Luonnonmukaisista hoito-ohjeista luin joskus, että kastele kasvit ja pöllyytä sitten tuhkaa päälle - kirpat ei mene tuhkaisiin kasvustoihin. Luulisi niitten sitten kyllä siitä maastakin karkottuvan, joka on tuhkalla katettu. Ei vaan auttanut minulla - taisi olla vielä kirppoja varastossa siellä pientareella...
Kirpasta ON harmittavan vähän tietoa. Mikä se on latinaksi? Englanniksi? Maataloussivuilla on vain lista myrkyistä ja luomusivuilla käsketään laittaa kiinankaalivyöhyke. Eh.
Hirmuisella kaivamisella löysin että on luomua torjua kirppoja luonnon pyretriinillä, joskin se on varsin hinnakas torjunta-aine ainakin maatalouskäyttöön. Luonnon pyretriiniä on ainakin torjunta-aineessa, jonka nimi on Bioruiskute S. Sen pakkauskoosta ja saatavuudesta en vielä löynnyt tietoa, muuta kuin sen mielenkiintoisen mahdollisuuden että se tehoaa ehkä myös liljakukkoihinkin. Luonnon pyretriinin vaikutus on hyvin lyhytaikainen, se saattaa haihtua jo kymmenessä minuutissa kun aurinko paistaa. Ruiskutuksessa pitää kasvi ruiskuttaa kokonaan märäksi.
Mutusteleekohan kirpat sisäkukkia, kuka tietää??
Niitä tulee väkisinkin sisälle vaatteissa ja koiriin turkeissa
Pitänee hyökätä malasiinikannun kanssa kirppojen kimppuun.
http://www.elisanet.fi/puutteenpera/kumppanit.html
Tuossa piparmintun kohilla lukee, jotta se karkottaisi kirppoja. Taijan seuraavan kerran ruokakaupassa käyvessäni ostaa ruukullisen piparminttua ja kokeilla. Miulla on nyt toinen kylvö naurista tulollaan kun edelliset kirpat söi ihan totaalisesti. Nyt olen hädissäni viritellyt minikasvihuoneita kylvösten päälle, eli puolikas muovipullo ja korkin tilalla on harsoa kumilenksulla kiinni. Hauskan näköisiä ukkeleita siellä kasvimaalla nyt seisoo rivissä...
Täällä Turun ja Salon seudulla on uutisoitu siitä, että nyt on pahin kirppavuosi miesmuistiin. Torjunnoista huolimatta ammattiviljelijät ovat joutuneet tekemään jopa uusintakylvöjä. Minulla ei onneksi ole kuin pienenpieni hyötytarha omiin tarpeisiin ja kirppaongelmassa päädyin luovuttamaan suosiolla. Kasvattelen nyt vain kasveja, jotka eivät kirpoille maistu. Niille näyttää muuten maistuvan myös ristikki, jota istutin viime kesänä kivikkoryhmään.
TuikiTähtönen,
Muistathan, että minttu on sitten tosi kova leviämään. Minulla se on levinnyt nopeammin kuin mikään muu (pitää sisällään mm. maahumalan).