Meille kanssa kaikki leppikset todella tervetulleita.
Olikos se mikä puutarhaohjelma, jossa käskettiin laittaan niille juomapaikka? Matala lautanen johon vettä, ja sitten kiviä sillain, etteivät huku, vaan pääsevät kiviltä juomaan tai pelastautumaan niille kiville!!
Ekana kesänä näin meillä tasan yhden leppiksen, mutta ovat onneksi löytäneet nyt meille. Odotan hyvää leppiskesää, oon jo luvannut kaverillekin!
Siksikään en laita mitään myrkkyjä, ettei nämä kaverit vaan kuolisi.
Meillä on vaahterat täynnä mustia kirvoja ja puiden ympäristö tahmeaa kuin liimapaperia. Vaan eivät ole säästyneet muutkaan kirvainvaasiolta. Ruusuissa ja tuhkapensaissa on kirvojen väri vain toinen. Minäkään en myrkyttele mitään, kunhan laitan vesisuihkua perään.
Todellinen ongelma on puistosyreenin lehtien alla olevat vaaleanhailakat (melkein valkoiset) sivuttain liikkuvat kirvat. Viime vuonna ne imivät lehtivihreän pensaasta aivan totaalisesti. Niihin olisin (melkein) valmis jo käyttämään jotain ytympää ainetta kuin vesisuihkua. Vaan mitä - pensashan on suuri ja pikkulintuja niin etteivät ne mitään hitusiinsa saisi.
Tänä kesänä kirvoja taatusti riittää monissa kasveissa ja linnut pihapiirissä ovat korvaamattomia niiden torjunnassa. Meilläkin on vaahteran lehdet mustina kirvoista, mutta en kyllä edes ajattele mitään myrkkyjen käyttöä.
Samoin lehtoängelmässä on villakirvan näköisiä öttiäisiä vaikka kuinka paljon.
Samoin ukonhatuissa:(
Minä en taida tänne pihalleni huolia lainkaan ukonhattuja, kun entisen elämän ukonhatut oli aina täynnä noita mustia kirvoja, eivät näyttäneet kivoilta.
Jostain syystä meillä ei vielä ole ukonhatuissa kirvoja näkynyt, mutta todennäköisesti kyllä tulee. :(
Mitä kuivempaa on, sitä enemmän niitä yleensä on ollut. Joskus olen niitä vähän kurittanut mäntysuopaliuoksella.
En minäkään ole varma, että ovatko ne mustat öttiäiset ukonhatuissa kirvoja, mutta samalla tavoin kuitenkin kaveeraavat muurahaisten kanssa.
Koppiaiset ja hämähäkit myös noita hävittävät. Myrkkyä aion käyttää tänään ensimmäistä kertaa vattukärsäkkään takia Juhannusruususta poimittu pois noin 10 nuppua per päivä
Mäntysuopaliuosta suihkuttelen kirvoille joskus, etteivät riehaannu täysin. Mitenkäs tuo mäntysuopa vaikuttaa esim. juuri hämiksiin ja koppiaisiin??
Enpä kyllä osaa tuohon sanoa mitään, mutta juuri siksi hyvin vähän mitään käytän ja silloinkin paikallisesti, ettei muille otuksille tulisi haittaa.
Kirvat on kyllä tosi inhottavia! Jotenkin ne ällöttää tosi paljon.
Jos johonkin perennapenkkini perennaan iskee oikein tosissaan, niin saa kyllä lähteä koko perenna. En kestä katsella noita kirvakerrostumia, YÖKS!
Niinpä Raakki
Tässä olis aika hyvä linkki ötököihin jotka vaivaavat aika usein…
http://jleskinen.net/index.php?p=otomap
Yäk - mitä kirvamassoja Raakki onkin saanut kuvaansa. Noin suurennoksissa ne näkyvät ihan liian hyvin. Mut … mut… miten käy minun syreenin jos toisena vuonna peräkkäin lehdet imuroidaan vaaleiksi läpysköiksi?
Tänä aamuna olen myrkyttänyt ukonhatut, karmeita mustia kirvoja kaikki täynnä .
Olen innokas ruusuihminen. Ötököiden karkoittamiseen suosittelen aitoa tolua sekä kunnon vesiruiskutusta. Tuleehan nuo ötökät takaisin mutta taas samat häätösysteemit.
Apua apua!!! Millä saan Juhannusruususta KIRVAT pois??? Help!!
Kaivataan todella hyviä vinkkejä niiden häätämiseen/tappamiseen...
Laimennetulla mäntysuovalla pariin kertaan sumuttelet.
Usein mukanani on kukkasuihkupullo tuolla pihakierroksilla. Siellä on laimennettua toluliuosta. Näppärä apu kirvoja vastaan.
Valtaisa kilpikirva joukko oli hyökännyt yhteen lumipalloheiteen. Keräilin roskiin kaikki oksanpäät joissa ei ollut kukkia ja suihkuttelin litran laimennettua mäntysuopaa loppujen niskaan. Taivaalta on tullut huuhteluainetta koko viikon ja lisäksi olen kaatanut vettä kastelukannulla päälle ja suihkutellut mäntysuopaa pitkin viikkoa. Tänään tilanne näyttää jo melko hyvältä...
Tänään katselin kun kaksi pienenpientä lapsellisen näköistä lintua poimi kuola valuen kirvoja Kuntalan punaluumusta. Veikkaan että olivat niitä vihervarpusen pentuja, joista yhden näin jalkamiehenä pari päivää aikaisemmin. Huikkasin niille sydämelliset kiitokseni ja lupasin olla ruiskimatta kirvoihin mitään pahanmakuista ainetta.
Nuo heisit (vai heidet?) on peijakkaanmoisia kirvapyydyksiä. Mullakin amerikanheisi on aivan rei'illä joka kesä.