Leikkasin pari viikkoa sitten omenapuuta ja otin muutaman oksan sisälle vesilasiin. Nyt on lehdet aukemassa, mutta sisällä odottikin ikävä yllätys. Jostain sinne on siunaantunut valtava määrä kirvoja. Onko nyt odotettavissa että sama tapahtuu omenapuun kanssa? Olen kuullut jostain kevätruiskutuksista, mutta en pidä myrkkyjen käytöstä. Mitä voisin tehdä? Viime keväänä kukinta-aikaan oli kirvaongelma jota hoidin aika reilulla mäntysuopa-liuoksella, mikä kyllä vahingoitti jo kukkiakin. Omenasato jäi aika kehnoksi... Nyt olisi mukava varautua kirvoihin oikein ottein.
Eihän ne kevätruiskutteet niin kamalia myrkkyjä ole. Yleensä parafiinipohjaisia. Tärkeintä lienee valita ruiskutusajankohta siten, ettei seuraavana yönä ole pakkasta.
meillä kirvat valtaa ukonhatun joka vuosi. tolutellut olen parina kesänä vaan ei siitä ole sanottavaa hyötyä ollut. maanantaina käyn ostamassa järeämmät aineet. kuva kallellaan kun pentti sen niin kääntää...
Voiko kirvat olla syynä siihen, että mulla on rucolan lehdet täynnä reikiä?
Kirvat imevät kasvin nesteitä. Kirpat taas syövät reikiä lehtiin.
Kirpat on niitä mustia pieniä kovakuoriaisia, jotka lentävät kesällä keltaisiin vaatteisiin.
Puutarharadiossa neuvottiin noiden kirvojen poistoksi kastelua malationilla. Muistaakseni 20ml/10l vettä, tällaista liuosta annetaan kasville kasteluvedeksi. Leviää juuren kautta ihan kasvin lehden alapinnalle asti. Tietenkin täytyy seurailla kasvin kukinta-aikaa, ettei pölyttäjät saa myrkkyä itseensä, varoaika ainakin pari viikkoa. Minä nyppäsin ensimmäisen ukonhatun kirvaoksan pois ja mokomat ötökät muuttivat kirsikkapuuhun.
Parasta aikaa meillä pensaat tärisevät, kun linnunpoikaset opettelevat emonsa esimerkin mukaan syömään kirvoja ja toukkia pois kuleksimasta
Nyt on memuli hyvin hyvin vihainen! Ruusuissa on kirvoja, ukonhatussa on kirvoja, humalassa, marjapensaissa, pihlajassa, värimintussa.
Olen laittanut mäntysuopaliuosta, mutta hetken kuluttua niitä on taas. Ruusuja on helppo pumppupullon kanssa suihkia, mutta tahmuskainen humala on kiertynyt niin korkealle, että samalla saa itsekin saippuasuihkun, pihlajasta puhumattakaan. En viitsisi käyttää voimakkaita myrkkyjä, kun pikkulintujen touhuja on niin mukava seurata..
Memuli, oletko kokeillut suihkuttaa puutarhaletkusta suoraan kylmää vettä? Kun valitsee vielä suuttimesta sellaisen ‘terävän’ suihkun pitäisi kirvojen lähteä.
Olen kokeillut, pihlajaan. Siihen ei auttanut, mutta pitääpä ottaa tuo suihkuhomma käytöön. Humalaan se luonnistuu hyvin, mutta ruusut taitaa kärsiä, jos kovasti päästelee?
Meilläkin kirvat ovat ottaneet parvekkeen tietyt kasvit "omikseen". Pari vkoa sitten huomasin piparmintun lehtien jotenkin menevän suppuun ja lähempi tarkastus olikin kirvainvaasio. Samoin kävi kauniisti kasvavalle orvokille ja kuukausimansikalle. Pahimmat latvat nypin pois molemmista ja suihkutin vihoissani jollain kunnon myrkyllä. Kaikki ovat "ei moksiskaan" ja kirvat näistä poissa. Tänään taas huomasin, että ovatkin sitten muuttaneet sitruunamelissaan sekä niin ihanasti levinneeseen mirriminttuun sekä pikkuruusuihin. Pääsi oikein parkaisu, inhoan kaikkea pientä elävää ja varsinkin sen tuhoamista. Toivottavasti suihkuttelu tehoaa näihinkin.
Mietin vain sitä, että miten nuo mölliäiset valitsevat uuden kotinsa, kun vierekkäin on vaikka kaksi tai kolme ruukkua samaa kasvia, niin eivät mene kaikkiin asustamaan vaan vain yhteen. Osaako joku viisas neuvoa?
Aiemmin oli markkinoilla pirimikarbi-valmiste (Pirimor), joka oli spesifinen kirvantappaja, mutta jätti leppäkertut ym henkiin. Joku vuosi sitten lienee ollut vielä Ruotsissa markkinoilla.
Onko teillä toisilla pihoissanne leppäkerttuja?
Minä olen aivan peloissani, sillä en ole huomannut ainuttakaan leppäkerttua tänä keväänä!
On sekä 2- että 7-pistepirkkoja. :-)
Yhden olen nähnyt ja senkin vasta viime viikonloppuna.
Ikäväkseni en ole nähnyt kuin pari keväällä haravointijätteen seassa kottikärryissä, nyt kesällä en ensimmäistäkään.
Ei ole leppäkerttuja näkynyt meilläkään, täällä länsirannikolla. Monelta olen kysellyt, eikä havaintoja yksinkertaisesti ole.
Tappaako kirvat lopulta ruusun? Vaikka kuinka kaataa Tolua niskaan niin ei mene kauaa kun taas ällötykset ilmestyvät.
Kastele ja lannoittele ohjeen mukkaan huolella, että vahvistuvat. Ei kai ne kasvit siihen kuole, -nuput vaan tippuu jos poikki purraan... alkukesän kuivuus nyt ruusuja heikensi ja kirvolle tuli onnenpäivät. Liiskaa kumihanskoilla litsläts pois hengiltä varoen versoja...
Ekaa kertaa näen punertavia kirvoja. Maastoutuu hienosti ruusun tuoreen kasvun kanssa...