Tuholainen: Liljakukko, Lilioceris lilii

Tänään oli muori jo ensimmäiset liljakukot löytänyt kukkapenkkejä siivotessaan. Piilottelevat kuulemma kuivien lehtien alla, joten tarkkana nyt. En päässyt noita tämänpäiväisiä kuvaamaan ja laitankin nyt varoitukseksi viime kesänä otetun kuvan noista murheenkryyneistä.

Kiitos Raakille muistutuksesta! Täytyykin olla tarkkana sitten.

Eilen löytyi täällä Oulun seutuvilla jo 3 liljakukkoa. Onneksi on tarkoitus hävittää koko penkki ja ajattelinkin viedä kaikki mullat lämpökompostoriin kukkoineen päivineen, mulle riittää jo taistelu...

Millä aseilla olette taistoa kukkoja vastaan käyneet, ihan käsipelillä keräämällä , myrkyillä ?

Sekä, että.. Hanskat käteen ja pois, sekä kivellä liiskannut sitten. Ovat muuten nopsia pudottautumaan maahan.. eikä meinaa sitten löytää.. Bio Kill suihketta olen laittanut, mutten tiedä paljonko on auttanut. Aina niitä muutama on näkynyt. Toivottavasti eivät onnistuneet poikasia saamaan aikaiseksi.. Raakilla on varmaan kuvia niistä, siis tuolla vanhalla puolen.

Meillä ei käytetä mitään myrkkyjä ja tietääkseni ne tehoavatkin aika huonosti noihin - ja hävittävät sitten muita hyödyllisiä otuksia. Eli käsin keräämällä niitä yritetään pitää kurissa.

Entisiä juttuja sekä kuvia liljakukoista täällä.

Sumuttelin viime kesänä purkillisen Bio Killiä kun liljakukkoja oli niin tuhottoman paljon, eipä näkynyt loppukesästä enää kukkoja. Jos turvautuu myrkkyihin niin kannattaa suihkutella iltasella niin ei pölyttävät hyönteiset kuole.

No voi hitsi, joko ne nyt tulevat , pitääpä avata silmät  ja alkaa liiskaus puuhiin  

Lisäilin tähänkin otsikkoon viestiä eilen touhukkaana ja olletikkin jättänyt pelin kesken tuohon esikatseluun koska viestiä ei nyt näy. Mutta.

Tein viime kesänä testin, laitoin tuhkaa liljoille siinä vaiheessa kun ne juuri nousivat pintaan. Toiseen paikkaan laitoin oikein kunnon kerroksen mutta toiseen paikkaan vähemmän kun tuhka loppui.

Kunnolla tuhkatulla alueella liljakukko-ongelma oli häviävän pieni mutta huonosti tuhkatulla liljat syötiin melkein lehdettömiksi, vaikka miten poimin liljakukkoja pois.

Joten tänä keväänä olin menossa laittamaan oikein kunnolla tuhkaa liljapenkkeihin, mutta arvatkaa mitä? Isäntä on levittänyt tuhkat pellolle. Pellolle?!?! puhetta

No, nyt ei sitten auta muu, kuin polttaa iso nuotio, tai lämmitellä saunaa ahkerasti! Meidän tuhkat on sitten kyysätty pitkin mantuja koivujen juurelle.( Isännyyden lempi puuha) Eli ei pääse sitten sitäkään kokeilemaan. Pitäisiköhän käydä katsomassa, oisko saunan pesässä mitään?

Yöks, tuo Raakin kuva muistutti muutama vuosi sitten koetusta painajaisesta. En itse käytä mielelläni myrkkyjä, mutta liljakukon kohdalla olen valmis harkitsemaan. Kitokset Temsukalle hyvästä ideasta tuhkan käytöstä. Meillä sitä riittää, kun lämmitämme pääasiassa puulla ja tuhkaa kyllä tulee. Samalla hoituu tuo lannoitus ja "kalkitus". Muistaakseni liljat tarvitsevat kalkitun maan. Meillä täällä Lahdessa ei vielä ole liljoissa mitään näkyvää, mutta hyvä olla ajoissa liikkeellä.

Taidanpa käydä levittelemässä tuhkat liljojen päälle, pääsee uusi omistaja sitten helpommalla ainakin alkukesän hymy

Hyviä vinkkejä kun vaan jotain tuhkan korvikkeeksi keksisi, eipä ole tuhkaa.

Miten tarkkoja liljakukot ovat tuon eineensä suhteen ? Tuhoavatko vain ns oikeita liljoja vai kelpaavatko esim päivänliljat ? Ainakin kirjavat pikarililjat näyttivät viime keväänä turhan hyvin maistuvan.

Onko torjunnasta paljoakaan hyötyä jos naapurin pihalla kukot mellastaa eikä niitä edes yritetä torjua surullinen

Minä en ole kyllä nähnyt noiden varsinaisesti syövän mitään muuta kuin Lilium-suvun (sipuli) liljoja - ei siis päivänliljoja. Myös nuo keisarinpikarililjat ovat niiden herkkua.

Enkä ole mitään muuta luotettavaa torjuntakeinoa kuullut, kuin mekaaninen torjunta. Tietysti riittävän voimakkaalla myrkyllä tappaa kaiiki, mutta tosiaankin sitten kaikki muutkin eliöt!

Tänään oli lämmin päivä ja heti niitä vaan ilmestyy, yksi varjoliljoissa ja tämä piilotteli keisarinpikarililjan kukkanupussa.

Varjoliljoista löytyi tänään näitä puolisen tusinaa. Kumma juttu, että vaikka kuinka yrittää vahtia ja kerätä noita pois, niin aina niitä jostain kuitenkin ilmestyy. :(

Ehkä siksi ettei kaikki vaivaudu niitä keräämään. Eilen tajusin ettei naapuri tunnistanut edes kyseistä otusta saatikka että olisi poistanut niitä omista liljoistaan ärtynyt

Tänään tapoin 7 liljakukkoa, niitä tuntuu olevan tänä keväänä oikein mukavasti.

Olen niin heikkoluontoinen, että minun tekee pahaa liistata kaikkia hyttystä lihavampia hyönteisiä.  Yäk.  Mieluummin myrkytän liljakukot tai hukutan ne  vaikka vesiämpäriin. En ole ehtinyt vielä tarkistaa liljapenkkejäni. Pitänee tehdä se lähipäivinä.

Sirpuli, kiva nähdä sinuakin pitkästä aikaa Kukkojahtiin kait on kohta ryhdyttävä - meillä on kyllä ollut niin tuulista ettei taida silläkään kynnet pitää...

Olen yrittänyt joka päivä listiä kukkoja ja tosiaan tuntuu että niitä on tänä keväänä aivan tolkuttomasti. Minulta hommaan tuhraantuu aivan liikaa aikaa kun en millään saa niitä kuin jalalla hengiltä ja se on temppu ottaa liljakukko ja saada se kiven päälle niin että ehtii litsata jalalla.

Mikähän olisi sopiva liljakukon tapporaha? Juniori varmaan niitä listisi vaikka kuinka jos vain saisin siihen motivaatiota...