Onko kenelläkään muulla ongelmia muurahaisista ulkoruukuissa. Minulla olisi yllinkyllin isoja ruukkuja ja tykkään ruukkupuutarhasta, mutta riesanani on niihin pesiytyvät muurahaiset. Muurahaismyrkky tehoaa hetken, mutta uusia tulijoita vaan riittää. Onko konsteja koeteltuja ja hyväksi havaittuja?
On niissä aluslautaset, mutta murkut löytävät tiensä jopa portaalla oleviin ruukkuihin. Mulla on siitä ongelmallinen piha, että niitä pikkumustia on jokapaikassa. Samoin keltiäisenkekoja nousee sinne tänne.
Ilmeisesti trekoolin ruukut ovat osuvan kuivia murkkujen mielestä. Jos kastelisi reilummasti, muuttaisivatkohan muualle...?
paulastiina tyo pätee kompostiini, muttei kukkaruukkuihini
Mun vanhaan kukkapataan pesiytyi muurahaisia, pääsin eroon laittamalla pohjalle muutaman savukkeen tumpin.
Just niin ja mulla vielä niin, että missä vain on jokin raskaampi esine maassa pidempään, niin taatusti alla on kohta muurahaisia
Meillä myös murkkuongelmaa. Löytyy kaiken kokoisia ja värisiä. Ruukkujen kanssa ainut toimiva ratkaisu tuntuu meillä olevan umpiruukut. Kastelun kanssa sitten vain pitää olla tarkkana, mutta muurahaiset ovat sen jälkeen jättäneet ne rauhaan.
Eipä kai niitä muurahaisia millään ilveellä saa kokonaan pois. Niiden kanssa vain pitää oppia tulemaan toimeen. Aikani minäkin niitä myrkyttelin ja hävitin pesiä, sitten totesin touhun täysin turhaksi. Itse asiassa nyt, kun en enää niitä millään lailla ole häätänyt, niitä tuntuu olevan jopa vähemmän. Ehkä siinä kävi niin, että jäljelle jääneet perustivat tuhoutumisen pelossa enemmän uusia pesiä, kuin jos saavat pesiä rauhassa muutamassa kohdassa. Tai sitten en vain enää kiinnitä niihin niin paljoa huomiota.
Meilläkin on murkkuja mökillä tosi paljon. Ja sitten tyhmä kysymys perään: mikä niistä ongelman tekee?
Varsinkin ruukussa niistä ongelman tekee se, että ne syövät/kuskaavat pois kaiken mullan. Juuret ovat ruukun pohjalla täysin ilmassa, ja tietysti sitten kituu koko kasvi. Sellaiset mustat, ei ihan pienet, kasaavat taas multaa kasvien päälle. Pienet taimet/havut eivät sitä kestä, vaan tukehtuvat kuoliaiksi. Sitten tietysti keltiäiset, jotka purevat ihan älyttömän kipeästi. Se jää polttelemaan pitkäksi aikaa toisin, kuin vaikkapa kekomuurahaisen purema. Mukavia puutarhurin pikku apulaisia siis
Pieniä mustia muurahaisia meillä vilistää kaikkialla pihamaalla, yksi valtava kekomuurahaisten virkeä pesäkeko muutti taannoin naapurin silloin tyhjälle ulkovarastolle, mutta naapuriin muuttanut uusi asukas tietysti lapioi pesän pois viime syksynä liiterinsä oviaukolta, joten meillä lie odotettavissa uusi invaasio tulevana kesänä jollain kohdalla.
Olen huomannut, että muurahaisia vähän hidastaa, kun laitan harvan puulaatan kukkaruukun aluslautasen alle. Lautasella pyrin pitämään aina vettä, koska murkuthan inhoavat vedessä uimista, vaikka tykkäävätkin yli kaiken kaikesta lämpimänkosteasta mullasta tai hiekasta.
Kuistityömaan alta kun nostin ison määrän sementtilaattoja pois, sain samalla mullistella suuria muurahaiskaupunkeja ja vielä kahdessa kesässä pikkumurkut eivät ehtineet palata muiden laattojen alle samassa mittakaavassa.
Keltiäisiä meillä onneksi on hyvin vähän, vain yhdessä kasvualustassa tontin pohjoisella laidalla.
Myrkkyjä en halua käyttää, mutta joka kevät toistuva talon kivijalkojen vierillä majailevien murkkujen tupaan (ja kukkaruukkuihin) pyrkiminen tekee jo niin suurta haittaa asumiselle, että silloin käytän imuria ja isäntä heittelee laimeaa murkkumyrkkyvettä vesikipolla kivijalkoihin.
Meille tulee myös niitä mustia murkkuja aina keväällä sisälle ja änkeävät itsensä astianpesukoneen katkaisiaan ja sen siivoaminen ei olekaan ihan kohta tehty homma kun katkaisia ei ole suunniteltu edes avattavaksi. Tänävuonna ei ole näkynyt vielä murkkuja, syksyllä kaivoin savukkeen tumppeja kivijalan viereen ja toivon niiden todella tepsivän.
Laittakaa hämähäkkejä paljon Luonnonmukainen pikkumurkkujen hävittäjä. Mutta saako ne myös Pysymään siellä kukkapenkin tietämillä on sitten ihan toinen juttu.
Pari vuotta sitten asuin vielä maantasokämpässä ja mukavasti sain sijoitettua hämähäkin takaoven kynnysnurkkaan. Sitä kautta ei meinaan yksikään murkku tullut läpi.
Muurahaisiahan voi myös koittaa hukuttaa, eli tosi laimealla saippuavedellä pesät täyteen vettä aina kun kynnelle kykenee(tai niin paljon kun kasvit kestää). Nehän tykkää kuivasta ja hiekkaisesta asumuksesta. On ne kyllä silti sellasia riesoja että hyvää päivää.
Muurahaiset ei tykkää suolasta, eikä kuulemma kanelistakaan. Terassikiveyksen alta hiekkaa poiskantaneet pikkumurkut lähtivät kun kaadoin muutaman kerran suolavettä niskaan. Kekomuurahaisten pesä mökillä taas siirrettiin kottikärryillä varhain keväällä kun kaverit olivat vielä kohmeessa. Tekivät uuden pesän siihen mihin pesä kärrynkokoisissa erissä vietiin, vanhaa pesänpohjaa huuhtelin suolavedellä ja se paikka rauhoittui.
Voi olla että elelisin mieluummin murkkujen kuin hämähäkkien kanssa, mutta se on niin tarhurikohtaista..
Kanelia olen käyttänyt edellisessä asunnossa muurahaisiin ja se oikeasti toimii. Tuli kiva tuoksukin ulos mennessä, kun pesä oli heti takaoven kynnyksen kohdalla ja kissan takia ei myrkyt tulleet kysymykseen.
Onpas meillä hömppiksen kanssa samanoloiset kukkelit tuolla <--
Onko muurahaisista jotain haittaa kasvimaalla? Nostin porkkanoiden päällä olevan harson tänään ja siellähän niitä vilisi...
Pienistä muurahaisista on kyllä haittaa, koska niiden pesät ja käytävät kuivattavat maata kasvimaalla tehokkaasti. Mustat pikkumuurahaiset myös taistelevat kukilla leppäkerttuja pois omista kirvoistaan. Luin juuri Unelmien puutarha -kirjaa ja siinä vinkattiin 50-asteisella vedellä kastelemaan noiden pikkumurkkujen pesiä. Siinä ovat kyllä myös kasvien juuret vaarassa varmaan tuolla vedellä.
Minun oli pakko ottaa mansikoista muovit ja "kankaat" pois, kun niiden alle muuttivat varmaan kaikki tontin mustat murkut.
Kekomuurahaiset kuskaavat pesiinsä valtavasti erilaisia hyönteisiä, joten niitä pitäisi pitää hyötyhyönteisinä, mutta en minä oikein tykkää, kun kekomurkkuja karisee puista päähän.
Onkohan niistä muurahaisloukuista mitään apua? Meillä ne kun kulkevat samaa polkua pitkin kasvimaalle, jos laittaisin loukun välille. Ne olivat kyllä aika kalliita; ainakin Plantagenissa.
En uskalla niin kuumalla vedellä kastella; kun kylvin just siihen kohtaan porkkanaa. Ehkä tuo suola tai kaneli tehoisi.
Älä kasvatusmultiin suolaa laita, sillä vain harvat kasvit kestävät suolaa ja kanelikin on ulkona siitä huono, että se sateessa liukenee.
Voi, olisi varmaan tullut suolalla tapettua ne porkkanan taimet