Tuholainen: Muurahainen

Puutolua ja vettä 1:10

Tämmöisiä löysin tänään puna-kanelin lehdistä Minä en tykkää näistä!! Siivekkäitä muurahaisia?? Vai mitä nuo ovat?

Kaverit on häälennolla!

Nämä siivekkäät muurahaiset ovat "häälennolla" ja etsimässä uutta pesäpaikkaa. Kun uusi kuningatar on hedelmöitetty ja pesäpaikka löytynyt käyvät nämä muurahaiset taloksi ja leikkaavat siipensä pois. Jos ja kun niitä on omenapuussasi noinkin paljon on todennäköistä, että ne alkavat rakentamaan pesäänsä jonnelin lähistölle.

On sulla Kurppa siinä muna poikineen kuinka ne nyt tollaiseen paikkaan ovat munassa vieneet

Lentomuurahaisia. Eivät tee vahinkoa, ovat vaan pesästä nousseita ja lähtevät etsimään omaa kotikoloaan johon perustaa yhdyskunta. Eli siis huisan sanoin vastanaineet häälennolla ;))

Oi, kiitos tiedosta-häälennolla omenapuussa ja nyt niitä on minun pipossakin…

Mietipä ite omalle kohalles: häälento omenapuuhun kuulostaa mun mielestä ihan hyvältä, jos olis tuon mittakaavan omenapuita.

Lentäen olisit jo perillä ja omena ei kauan puusta putoa. Hauska kuva.

Elokuun alkupuolella mustia lentomuurahaisia laskeutui kalliolle sextriljoonatsiljoonaa. ja niitä syömään ilmestyi ainakin sata sudenkorentoa. Oli komea katsoa "ilmataistelua", eli sudenkorentojen ruokailua. Siitä olisi kuva jossakin muistikortilla…

Avasin valtsun ylläolevan viestin toiveissa kuva ilmataistelusta - pettymys :frowning:

Pettymys täälläkin, sudenkorentojakaan ei näy kuvassa kuin pari kussakin, lentomuurahaisia en osannut lainkaan kuvata. Paljon niitä kihisi kalliolla. Saunasta uimaan mennessä piti tehdä kunniakierros siipimurkkujen vuoksi, ahnaasti tarttuivat siivistään kosteaan ihoon. Yjak. -ilmestyvät elokuussa tyynenä aina samaan kohtaan lämpimälle kalliolle, sankkoina parvina järven yli saapuen.

Törnrosan tietoja korjaan sen verran, että nuo pienemmät ovat koiraita. Hommansa hoidettuaan ne kuolevat ja hedelmöitetty naaras katkaisee siipensä ja lähtee etsimään paikkaa uudelle yhdyskunnalle. Sen tuottamista jälkeläisistä tulee uuden yhdyskunnan työläisiä.

Kenelläkään kokemusta löytyykö oikeasti toimivaa konstia keltiästen (tai mitä ne kellertävät, kipeästi purevat muurahaiset viralliselta nimeltään ovatkaan) hävittämiseen? Meillä kun on niitä pihassa todella paljon, eilenkin löysin maasta viisi pesää. Kolmen marjapensaan juurelta löytyi pesät kun niitä kitkin, olenkin ihmetellyt parivuotiaiden pensaiden kitukasvuisuutta, johtuuko muurahaisista? Lisäksi kaikissa kolmessa lavankauluksista tehdyssä penkissä kasvimaalla oli pesät.

Muutama pesä ei haittaisi, mutta kun niitä on ihan joka puolella, mistä vain kiven kääntää tai nyppii rikkaruohoja…Ja kun pistävät niin kipeästi! Myrkkyjä en viitsisi käyttää ellei ole ihan pakko.

Kiehuva vesi? Kaneli ja chili?

BlueGirl, sama ongelma täällä :frowning: Mitään muuta konstia näille en oo löytänyt kuin myrkyn vaikka sen käyttämisestä minäkään en tykkää ollenkaan… Aina kun pesän löydän niin laitan sinne Baygonia/ Baitionia jauheena. Meillä on näitä pesiä kymmeniä pihassa.

Eikö FunLight tehoa muurahaisiin?

Keltakusiaisiin ei auta kuin kumisaappaan pohja (tallaa sillä), kärpäslätkä (läiskitään kaverin takamuksesta yksi kerrallaan) tulitikku (polta maaperä) tai myrkky: muurahaismyrkkyä liotetaan veteen ja sitä myrkkyvettä valutetaanpesäonkaloiden kohtalle maahan. Olisiko armeliaampi tapa muulle luonnolle, kuin suihkutettavat mömmöt jotka "tappavat sisällä ja puutarhassa" . rauta- tai puutarhakaupasta löytyy, lukitusta häkistä!

Valtsu, hyvä vastaus:D Mä olen käyttänyt tota jauhetta “raakana”, en oo liotellut veteen vaan sirotellut suoraan pesän päälle…

Niissä jauheissa on jauheena laitettavaa ja veteen sekoitettavaa minä olen huomannut tehon olevan parempi veteen sekoitettavalla aineella tänään juuri osti sillä muutama keltiäis pesä täytyy hävittää

Mä oon hankkinut noita siroteltavina ja/tai veteen liotettavina. Yleensä oon ottanut käyttöön tuon jauheen sirottelun.