Se on sellainen vihreä pienenpieni pahvipurkki jonka sisällä on pienen pieniä vaaleita sipuleita. Nyrkin kokoinen pakkaus. No, sellainen se ainakin oli pari vuotta sitten, olen tässä menossa ostamaan uutta viikon sisällä.
Myyränsyömistä mansikoista alkaa sittenkin nousta jotain vihreää. Ehkä 20% :sta on syötu kasvupiste, eli ei ole elon merkkiä, mutta muista syödyistä taitaa tulla sittenkin jotain. En tiedä tuleeko kukkaa tai marjaa tänä vuonna, mutta ainakin lehtiä tulee...
Pessipyry, mistä putiikista miinoja saa?
Loukkuja löysin, mutten myyrämyrkkyä enkä -miinaa.
Enkä usko myyrien itsestään katoavan syksyksi kun niitä näkyy keskellä päivää kukannuppua syömässä.
Pessipyry, ei ne narsissit auta mitään. Meidän narsissipenkki on täynnä reikiä. Sammalleimupenkki on tuhottu, siinä on ainakin 50 reikää. Meinas itku päästä kun lumet suli ja totuus paljastu.
Meinaan laittaa puutarhaletkulla pakokaasua reikiin…jos se auttais. Jostain kuulin, että se veisi myyrät vuosiksi pois. Lieneekö totta vai tarua, saa nähdä.
Onko kukaan kuullut että hiukset pensaiden juurella ja sipulipenkissä estäisi myyrätuhot? Tulee kuulema ihmisen tuoksu eikä ne siitä oikein välitä.
Hei J312------...jne. numerosarja tuossa yllä. Kävisitkö lisäämässä itsellesi kunnon nimimerkin, sellainen meillä kaikilla täällä on. Keskustelu ja viestittäminen on paljon helpompaa nimmareiden kesken. Lisääminen tapahtuu tuolla "oma profiili" -kohdassa. Samalla siellä ollessasi voisit laittaa esille paikkakuntasi, sekä kasvuvyöhykkeen jolla vaikutat. Sille ei ole omaa paikkaa siellä, mutta laita vaikka kohtaan "maa".
Olen laittanut myös hiuksia koloihin, ei auta mitään. Seuraavana päivänä joku on työntänyt hiukset ulos kolosta, eli myyrä ei niistä paljoo välitä.
Onko täällä ollut muuten jo kanankakkavinkki? Anoppi sanoi, että hän kuuli sen jostain, ja kokeili. Hänellä on pitkä rivi sammalleimua pengerryksen reunalla, ja puoleen penkkiä hän laittoi syksyllä maan jäädyttyä kanankakkaa, puoleen ei riittänyt. Arvatkaa kumman puolikkaan myyrät söivät suihinsa?
Joo, sen kakattoman puolen, toiseen puoleen ei ollut koskettu lainkaan.
Juu oon ton kans kuullut ja kuulemma toimii. Siinä täytyy vaan muistaa tuo et maa on jäässä jo, muuten alkaa lannoittava vaikutus. (siis syksyllä, keväällähän se on toivottavaakin et lumien sulaessa lannoitus hoituu samalla.)
Täällä on vissiin vähän tyhmiä myyriä,kun meillä oli talven avattu,jäätynyt kanankakkapussi kasvihuoneen nurkalla ja yks päivä huomasin että pussissa oli pyöreähkö reikä,samaten toisella puolella ja pussin alla samassa kohtaa oli maassa myyränreikä,eli on sitten käyttänyt kanankakkaa kulkureittinä:/ Ehkä ne kuvitteli ettei ketut syö niitä kun haisee niin pahalle!
Jos nälkä on riittävä, niin pelotteet eivät taida toimia. Kanankakkaa ja valkosipuliakin on kokeiltu. Reikien paikat vaihtuivat mutta eivät vähentyneet.
Rohkeuskin kasvaa: kukannuput syötiin silmien alla tällä viikolla. Mutta syöjä taisi jäädä loukkuun, kun lopulta sellaisen hankin.
Lähdin estsiskelemään myyrän torjunta vinkkejä ja löysin muitakin jolta myyrä on syönyt pihalta melkein kaiken.
Valkosipuli ei auta, auton pakokaasu ei auta, tekevät vain lisää koloja kun happi loppuu maan alta.
Ainoa paikka pihallani josta ei ole syöty mitään on perennapenkki jonka ympärille olen laittanut sellaisen puukapula aidanteen siksi etteivät pääse leviämään niin kovasti, siitä nousevat kaikki, muutoin on kaikki kaluttua.
Muutama hetki sitten katselin ikkunasta myyrän herkuttelua, jäljelle jäi tämän näköistä. Taisi olla herkullinen aamupala pirulaisella!
Ameriikassa on otettu järeät konstit käyttöön!
Rupattelin tuossa naapurin isännän kanssa,hän kun haluaa kaataa meidän puolella olevan kirsikka-aidanteen (tästä kohta jatkopaatosta kirsikka-osastolla..)
.. siitä kun sopuun päästiin niin ihmeteltiin sitä,ettei yhtään myyrätuhoja ole käyny. Paitti että multa on kaikki tetet kadonnu, liekö ne syöty? Muut sipulikukat pönkeää tulemaan kyllä. Meillä ja rajanaapureilla on yhteensä 8 vapaasti kulkevaa kissaa, joista ainakin meidän kissat raijaa lähes päivittäin saaliinsa ulko-oven eteen. Eiköhän niillä osuutensa, mutta naapurilla on kuulemma joku vehje,joka "hälyttää" Vempeleellä on kahdenkymmenen metrin toimintasäde,ja ensimmäistä kertaa vuosiin ei hänen tontilla ole yhtään myyränkasaa.
Mikähän se sellainen,yritin kysellä,että mistä se kone tietää milloin myyrä tulee,muttei osannut sanoa.. Onkohan se joku sellainen mikä jotain äänitärinöitä "säteilee" maahan?
Humuluksen linkissä käytiin sotaa kontiaista (mole) vastaan. Nähtävästi ei ole amerikoissa rauhoitettu. Aikamoista kiusaa ne tekevätkin, kun nurmikossa mylläävät.
Minulla oli aika isot kasvustot sammalleimua kivikkorinteessä, talven jälkeen ne olivat haketta. Olin kyllä meinannut vähän karsia kukkaa kun peitti melkeen kaikki kivet, mutta en ihan totaalista poistoa ajatellut. Onneksi muilta myyrätuhoilta vältyttiin.
Vallu-kissa istui ahkerasti kukkapenkin keskellä monta päivää, äsken sillä oli jotakin edessä, puisteli päätään eikä sitten uskaltanutkaan mennä. Menin sitten katsomaan: jumalattoman iso vesimyyrä, hännän kanssa lähemmäs 30 cm. Otin rautaharavan ja vihan vallassa löin myyrän hengiltä, Vallu meni heti ottamaan myyrän ja pää kenossa kantoi sen pihan keskelle. Onkohan tuolla niitä lisääkin, suurta tuhoa ovat tehneet, käsivarren mentäviä onkaloita kukkapenkit täynnä, kaikki sipulikukat syöty, paitsi narsissit.
Jaahas. Myyrät tekivät tällä kertaa oikeastaan palveluksen… Kasvimaan heinettyneellä puolikkaalla on ollut “valeistutuksessa” kirsikka… se piti siirtää hetimiten parempaan paikkaan, mutta jäipä sinne ainakin kuudeksi vuodeksi. Ja iso puskahan se jo on. Nyt olen pääni puhki miettinyt että mihin se laitetaan, ihan pakko siirtää kun sen vielä jotenkin saa sieltä pois. Noh, menin kirsikkaa äsken tiirailemaan niin paljaaksihan ne rungot oli kaikki kaluttu!! Joten taisinpa päästä vähällä. Katkon pois ja kaivan juurakkoa minkä saan, sitten mansikkakangas yli, koko heinettyneen alueen päälle. Se oli mikälie kirsikka, joltain anopin tutulta saatu.
Heksu, epäilisin että naapurisi vehje on samantyyppinen kuin minulla. Ostin ihan marketin puutarhaosastolta. En tosin tiedä vielä liekö toimii. Palsta-alueella jolla kulla toisellakin oli palstalla sellainen pärisijä. Omani pärähtää 25 sekunnin välein ja sen pitäisi myyriä karkoittaa (mutta saas nähdä…