En tiedä onko pihalla vesimyyrä vai kontiainen. Kasan päällä tai sivulla ei ole reikää, vain suoraan kasan alta lähtee käytävä. Osa käytävistä menee syvemmälle, osa kulkee ihan nurmikon alapuolella noin 5cm syvyydessä. Vieressä kulkee isohko oja (jonka penkalla on jo vuosia ollut "rotan"reikiä, joita koirat laajentaa…). Pihalla kekoja ei ole ennen ollut, tänä keväänä ensimmäiset kasat siis ilmestyneet.
Vesimyyrä on miun veikkaus
Siitä vain ostamaan piisamin raudat (rotan loukko on halvempi, mutta vähän epävarmempi. Kolo käytävän kohdalle, siihen raudat, päälle vaikka pahvi ja multaa. Myyrä on raudoissa luultavasti tunnin kuluessa.
Meidän naapuri karkotti omalta pihaltaan myyrät tuolla pärisevällä vehkellä viimekesänä. Koska ne siirtyivät sitten talven vaikana meidän pihalle, teen vastahyökkäyksen. Laitoin 3kpl päriseviä maahan ja lisäksi 6kpl hiirenloukkuja. Ainakin yhden myyrän olen jo giljotiinimallisella loukulla saanut hengiltä. Loput toivottavasti siirtyvät metsään eikä seuraavan naapurin pihaan…
Mikä tämä suuri saalis on? Onko vesimyyrä, ei sunkaan vaan rotta...?

Eikös rotalla ole pitkä, paksu häntä!
samaa mietin, ne rotat jotka olen nähnyt, niillä on semmoinen aika kalju, pitkä ja paksu häntä. Tuo häntä ei näytä rotan hännältä. Voisi hyvinkin olla vesimyyrä kun nuin roteva otus on.
Vesimyyrä jos on; Poppius, onnittelut kissallesi ja itsellesi,jos olisin kissaihmisiä, heti “Missesi” ottaisin!
Vesimyyräksi minä tuota vahvasti epäilen, ei mikään muu noin suuri voi olla, ja rotalla tosiaan taitaa olla paksumpi ja pidempi häntä. Ei ole tullut rottia juuri nähtyä…
Vesimyyrä lienee, rotta ei ainakaan. (rotalla on paljon kauniimpi häntä -nimimerkillä joskus kesyrottia omistanut)

Meillä jäi loukkuun metsähiiri, eikä myyrä. Aika söpöjähän ne on, mutta parempi niiden on metsässä kun puutarhassa…ja jos ei suostu olemaan metsässä niin giljotiini iskee.
Porkkana ja palsternakka hiirenloukuissa auttaa myyriin, se on nyt testattu. Saaliiksi jo 2kpl viikon sisällä!
Kuvasin eilen kaksi tuoreinta kasaa:
kasan alla oleva kolo, varjo vähän suurentaa sitä, halkaisija oli reilut 5cm varmaankin, reilusti isompi kuin tuo voikukka joka on olevinaan "mittana"
Ja myyrävahti ottaa hajua. Hyvin sopii noutajan nenä (vesi)myyrän käytävään.
Syökö nuo vesimyyrät myrkkyä? Jos tonne käytäviin sitä pistäs?
Paljon tehokkaampi ja vaarattomampi ovat piisaminraudat tai niiden puuttuessa rotanloukku. Tuohon käytävä kohdalle vain sopiva syvennys, siihen loukun viritys, kolon päälle pahvi ja multaa vielä päälle. Siinä näkee myös työnsä tuloksen.
Meidän pikkumyyrille taitaa piisaminraudat olla kaliiberia liian suuret. Ne mitä meille on hiirenloukkuihin jääny, on pienempiä kuin laittamani metsähiiren kuva loukussa.
Ei myyrä voi olla kyllä paljon pienempi kuin tuo metsähiiri loukussa. Silloin ollaan kyllä jo päästäisissä tai kotihiirissä.
Se metsähiiri olikin tosi pulskassa kunnossa, luulen että oli poikaset mahassa. Sitäpaitsi se on koko talven syönyt hyvin lintulaudalta pudonneita lihottavia siemeniä. Lintulauta on nääs sen pesäkolon vieressä metrin päässä…
Niin no, se myyrä oli suurinpiirtein saman kokoinen kuin loukkuun jäänyt hiiri, oli vaan puolet laihempi. Ehkä vähän lyhyempi ruumis ja häntä, tummempi turkki ja suu näytti erilaiselta kuin hiirellä. Olisin ottanut kuvan, mutta kun sen kimpussa oli paljon kusiaisia ja ne oli syöneet jo silmät päästä.
Eikös päästäisellä ole vähän pidempi nenä/kuono?
Tässä kuva taas yhdestä loukkuun jääneestä. Mielestäni tämä on myyrä eikä hiiri, vai mitä mieltä muut?
peltomyyrälsi mä tota veikkaisin
Sanoisin, että metsämyyrä. Häntä on suhteellisen pitkä ja siinä on jyrkkä tummuusero ylä- ja alapuolen välillä. Tästä suunnasta ei korvista saa oikein selvää. Ne erottuvat selvemmin karvoituksesta kuin peltomyyrällä.
Tämä on juuri se myyrä, joka levittää myyräkuumetta joten kannattaa olla varovainen sen kanssa.