Tuholainen: Myyrä

Vesimyyriä varten on olemassa ihan omansalaisia loukkuja. On eräänlainen muovinen kouru, jossa toinen pääty on kiinni. Raudat viritetään ulkopuolelta. Sisällä on koukku, johon lykätään esim. porkkananpalanen ja loukku laitetaan maahan kaivettuun kuoppaan ylösalaisin niin, että kourupuoli on alaspäin. Kuoppa kaivetaan käytävän reitille. Tämmösellä loukulla sain vuosi sitten keväällä kaikki kukkasipulit ja monet perennan/ruusunjuuret tuhonneen vesimyyrän nalkkiin. Se oli valtava yksilö, ei missään tapauksessa olisi mahtunut mihinkään normaaliin loukkuun. Tämä on vuosien aikana ollut ainoa vesimyyrä, joka on eksynyt pihallemme. Tuli maamyyrän käytäviä pitkin eli ei tehnyt omia kasojaan.

Maamyyriä meillä on valtavasti ja nytkin lumien sulettua on kasoja paljastunut ihan kiitettävästi. Lisäksi yksi kivikkopenkki on aurattu nurinniskoin. Niihin ainakaan ei tehoa mitkään täristimet, vikistimet tai hajukarkoitteet. Valkosipulit, liljat ym. niitä vaan naurattaa. Ne eivät onneksi popsi kasveja, mutta ei se nyt niin kivaa ole kun tippuu keskellä nurtsiä yykaa puolen metrin monttuun. Eikä niitä savikasoja pitkin poikin ole kiva siivota. Myös se, että tekevät käytäviä ristiin rastiin kukkapenkkeihin ei tee kasveille hyvää - kuka sitä nyt viitsisi kasvaa jos juuren alusta on tyhjää täynnä.

Meillä oli aikoinaan, tähän taloon muuttaessamme, hillittömästi myyriä, ainakin kasoista päätellen. Meillä on kissa, ja vähitellen meillä on alkanut majailla muitakin kissoja. Täällähän on hyviä paikkoja vanhojen rakennusten alla, ja ruokaa riittämiin… Ihan pelkkänä riesana ole noita vieraita kissoja pitänyt, mutta nyt tajusin, että myyräongelmaa ei ole ollut enää muutamaan vuoteen. Ei siis mitään niin pahaa, ettei jotain hyvääkin!

Sain viime kesänä muutaman (vesi?)myyrän satimeen pistämällä myyräpyydyksen tai hiirenloukun vesimyyrän reiän päälle niin, että myyrä laukaisee sen reiästä tullessaan. Ja iso taimiruukku + paino päälle suojaksi niin etteivät kissat tai muut elukat pyydystä laukaise.

Pyyntitapa ei luultavasti ole niin tehokas kun Anttipan kuvaama mutta en halunnut kaivaa kovaa savimaata.

Tämän vuoden reiistä en vielä tiedä mutta eiköhän niitä kohta taas tule…

voi välke…harmi:(

Voi ei… =(

Palstalla oli ojan toisella puolella, missä ei ole mitään istutettuna, koko maa aivan myyrän mylläämä. Itse palsta oli sen sijaan melkein koskematon :0 En tiedä, olivatko viime vuonna istuttamani pikkunarsissit palstan reunamille auttaneet asiaa vai mikä oli, mutta hyvä näin.

Minulla oli 30 senttinen itte siemenestä kasvatettu omenapuu johon olin varttanut purppuraomenapuun, kahdesta talvesta selvinnyt.

Tänään piti sitä kastella, niin siinä kohdalla oli pelkkä myyrän kolo, ihan kuin Aku Ankassa.Muovinen viemärinputkenpala oli ristiturpasuojana paikallaan, ei ollut edes kaatunut kun 2 haaranen puu oli vedetty reikään.Kyllä vähän raivostutti >:(

Mikäpä muukaan, se pahalainen. Tutkipas käytäviä, siellä on siisteissä pinoissa heinien ja raunioyrtin juuria…

Kyllä sai Perintökissa runsaasti kehuja ja silityksiä, kun toi eilen saaliinsa näytille. Olin huomannut talven jäljiltä ojan reunalla vesimyyrän koloja ja tässä taitaa olla niiden tekijä.

Meidänkin pihassa elelee jonkun sorttinen myyrä, en vain ole onnistunut näkemään siitä kuin hyvin syöneen elukan takamuksen häntineen, se oli vaaleanruskea. Kuitenkin se on syönyt tulppaanin sipulit lehtineenja nyt se on iskenyt silmänsä kuunliljoihinkin, kyllä ketuttaa. Laitan hiirenloukun kokeeksi jos vaikka siihen menisi…Se on raahannut kukkapenkin reunuskiveyksen alle tulppaanien lehtiä, lieneekö pesä rakenteilla…

Loukkuun meni ainakin jo yksi.

Ja taas huomaan kuinka kiitollinen olen naapurin Viiru-kissalle, ei ole myyrän tuhoja ollut.

Jaahas, minulla on pieni viljelypalsta ja alueelle on nyt ilmestynyt reilusti vesimyyrän koloja ja kahden kolon suulla on ollut pipanoita, eli asukkaat ovat lähistöllä. Tuhoja en vielä ole huomannut palstallani mutta luulen, että talvi tuo ne tullessaan . Koska en käy palstalla joka päivä, en ajattele hankkivani sinne loukkuja (ja pelkkä ajatuskin loukkuun koskemisesta raadon kera saa puistatusia aikaiseksi) mutta pitäisi kai sitten joitain haisevia kasveja istutella ympäri palstaa . Mitäs niitä nyt olikaan ? Narsisseja ja laukkoja ainakin, näinkö jossain tekstin että karttaisivat myös liperiä eli pitääkö palsta aidata liperillä ? Työnnänkö koloihin valkosipulia vai kiittävätkö maukkaasta välipalasta ? Olen työntänyt koloihin haravanvartta ja käytävät kulkevat sivusuuntaisesti eli vesimyyriä ovat .

Mä meinasin saada torstaina slaagin kun avasin puutarhavajan oven ja iso lihava myyrä pinkasi kynnykseltä nurkkaan romujen taa piiloon! Yöök!

Pistin rotanmyrkkyä isoon lasipurkkiin lattialle ja varoitin lapsia, että siinä on sitten kuolema. Näkyi yön aikana kaikki syödyn.  Tässä asiassa en tunne hellämielisyyttä..

Lueskelin jo kaupoilla noita rotanmyrkkyjä mutta niissä on sellaiset varoitukset että en (vielä) uskaltanut ostaa. Jos päädyn myrkkyyn, kuolevatko koloihinsa vai alkaako raatoja löytymään “naapureiden” palstoilta ?

Meillä naapuri kehuu sellaista ääntä pitävää vehjettä, että on karkoittanut elikot. Vaan sellainen taitaa aika nopeasti lähteä pitkäkyntisten matkaan :frowning:

Eikös ne satu kupsahtamaan vähän minne sattuu sitten? Mitenkähän ne muut palstalaiset ovat myyriä torjuneet?

Paria olen haastatellut asiasta eivätkä ole asiaan kiinnittäneet huomiota ennenkuin mainitsin. Saattaahan olla, että vauhkoan turhaan asiasta mutta koska minulla on palstalla enimmäkseen perennoja, suurella osalla ehkä syötävää niin olen kauhean huolissani pikkupikkukukkasistani. Ehkä odottelen ja katson miten tilanne etenee ja jos tuhoja tulee, olen iloinen uudesta mahdollisuudesta :frowning:

Ei meillä myyrät välitä pätkääkään mistään ääniä pitävistä vehkeistä tai haisevista kasveista. Ainoa mikä tehoaa on loukku ja myrkky. Valitettavasti.

Mä olen myrkkyä ja loukkua suosinut, en usko noihin ekokonsteihin tässä asiassa.

Viime talvena ei ollut yhtään myyrää sisätiloissa. Kaikki joilla on joskus ollut siimahäntiä lemmikkeinä, tietää että ne rakastaa tutkia koloja. Lasipurkkiin vaan myrkkyä tai loukku ja saalista tulee. Kokeilisin varmaan myyränkoloihinkin myrkkyä. Huolellinen vaan pitää olla, ettei aineeseen pääse käsiksi lapset tai muut eläimet. Laitan myrkyn niin, että astiassa on just hiirenmentävä kolo.

Samanlaisia kokemuksia kuin Tomskulla. Meillä on hiiret pysyneet poissa äänikarkoittimella mutta toissa vuonna myyrät tulivat sisään.

Loukku vesimyyrän reiän suulla toimii hyvin. Viimeksi tosin loukku ei ollut ottanut. Uusi reikä oli parin metrin päässä. Siitä sen sitten sai hengiltä.