Iik. Sehän vielä puuttuisi, että tunkisivat sisällekin. Onneksi ei ole ikinä näkynyt . Tarpeeksi tekevät tuhoa ulkonakin.
Sellainen vanha konsti, että maahan kaivetaan kuoppa ja siihen upotetaan reunaa myöten vaikka melassipönttö, (korkea kapea astia) ja vähän vettä.
Onko sinulla koiria/kissoja tms. lemmikkejä? Jos ei niin myrkkyä kolojen suulle
Sepä se, vihulaiset saavat aikaan hurjaa tuhoa.
Joskus koira voi olla avuksi ja etsiä/tappaa ne myyrät mutta jos myyrät temmeltää kukkamaassa ja koira kaivaa ne käytävät ylös, tuho vain moninkertaistuu
Kiinnostaako koiraa ne myyrät? Jos ei, niin loukkuja käytävien suulle ja ne kannattaa peittää, jotta myyrä uskaltautuu niihin…
Niitä tisleitä on markkinoitu että akrkottavat myyrät. Ei omakohtaista kokemusta mutta ainakin ovat myrkyttömiä lemmikeille.
Kerrataanpa kerran vielä:
Varmistetaan ensin kaivamalla käytävä auki, että käytävät ovat asuttuja. Otus tulee pian tukkimaan aukon. Myyrän käytävän kohdalle kaivetaan lapiolla kolo, johon sopii rotanloukku tai piisaminraudat. Viritetään siihen niin, että laukaisuläpyskä tulee käytävän kohdalle. Sitten kolon päälle vaikka pahvin pala ja multaa, että loukku tulee pimeään. Tehon lisäämiseksi voi aukaista myyrän käytävään pikkuinen ilmareikä, jota vetoa vihaava myyrä tulee tukkimaan. Puolen tunnin sisällä loukussa on myyrä.
Vesimyyrä ongelma on täälläkin! Toissakevät oli pahin… tuhoa tuli pensaille ja jalat upposivat maanalaisiin koloihin keväällä lähellä rantaa.
On kokeiltu myyräloukkua (ei ainuttakaan myyrää, vaikka paikkaakin vaihdeltiin). On laitettu kahvinporoja, silakka, myrkkyä reikiin, vaan ei auta. Laitettu savupommeja, räjäytelty onkaloita bensan avulla… Kissoja vilisee kuin vilikkilässä, mutta harvoin on VESImyyrä saaliiksi saatu. Kaivoin uutta kukkamaata ja hitonmoinen käytävä taas vastassa.
Onko kukaan kokeillut chili- tai valkopippuria tms. Eikö niille pirulaisille todellakaan voi mitään? Pääsin toissakeväänä näkemään määrän ja koon, kun poltimme rantaa, pakenivat naapuriin ja voi jummi että niitä oli ja isoja!
Varmaankaan et kokeillut myyräloukkua neuvomallani tavalla, koska konsti toimii 100-prosenttisesti. Loukuun ei tarvitse panna syöttiä, se päin vastoin häiritsee pyytämistä.
Ja rautakaupasta saa nimenomaan vesimyyrille tarkoitetun loukun. Muovikouru ylösalaisin, porkkana syötiksi laukaisumekanismiin ja koloon. Ei ole vaaraksi muille elukoille. Meillä ainakin toimi tosi hyvin. Kaikenlaiset tisleet ym. haisut ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Ne pirulaiset pitää saada hengiltä mekaanisella systeemillä. Luultavasti eivät kovasti väliltä myrkyistä jos ei sitten laittaisi myrkytettyjä porkkanan- tai perunanpalasia niiden käytäviin .
Pitänee ihan myyränloukun nimellä ostettu viedä vielä kerran ohjeesi mukaan Anttipa! Katotaan sanoi tohtori ja toivotaan kanssa. Minä muuten laitoin viime syksynä omenaan, omenahilloon, ja perunaan myrkkyä… ei apua. Toi bensalla räjäyttely voipi olla vaarallistakin, vaikka sitä on meidänkin ranta paukkunut… puolison työkaveri oli tehnyt mökkirannassa samoin ja oli poksahtanut mökin alla… ei isoa vahinkoa ehtinyt tulla… mutta tuli kuitenkin… joten varovaisuutta!
Myyrämietintää: olen ajatellut uusien isojen kukkapenkkien perustamista siten,että syksyllä kasaisin valtavat määrät lehtiä suoraan nurmikolle muhimaan talven yli. Keväästä lähtien (jos talvi ei ole lehtiä vienyt…) kasojen päälle ruohosilppua tai jotain katekangasta. Ja ongelma- tarjoavatko tällaiset isot katetut alueet paratiisin myyrille, paheneeko myyräongelma infernaalisiin mittoihin? Toinen aiotuista paikoista jo ennestään myyrien suosiossa (ja joku hoopo suunnittelee sinne istutuksia) ja toinen alue on säilynyt aivan "puhtaana" tähän asti. Teenkö karhunpalveluksen itselleni? Ajatuksianne kuulisin mieluusti.
Melko tehokas keino on johtaa letkun avulla auton (tai jonkin muun moottorin) pakokaasua myyrän käytäviin. Kaasu leviää yllättävän leveälle käytäviä pitkin. Siinä voi tukkia niitä reikiä joista kaasu pyrkii savuna ulos. Siinä mielessä huono menetelmä, ettei tulosta näe konkreettisesti, kun myyrä kuolee käytäväänsä.
Jos laitat sinne lehtien yms. syysharavoinnin alle ensin kanankakkarakeita tms. haisevaa paljon (aina sinne voi yhden myyräkarkotepullonkin levittää) ja lehtiä päälle, eivät vesimyyrät hajusta ainakaan pidä (peltomyyristä en tiedä). Tosin meillä vesimyyrä on riesa ja vain rannan tuntumassa ainakin toistaiseksi! Minusta vesimyyrä ei tule ns. lehti- tms. kasojen alle, vaan on nimenomaan siellä maan alla omissa onkaloissaan. Niitä meilläkin savustetaan. Nythän ovat myyräkannat nousussa taas.
Etanat kerääntyvät sinne lehtikasojen alle kyllä.
Äläkä vain hyvää kasvualustaa katekankaalla peitä: - keväällä, tai jo syksyllä sanomalehtiä kerros päälle ja siihen rikkaruohotonta multaa! Parempaa maata saat hakea, madot pitävät erityisesti ja silloin alusta tulee kuohkeaksi. Itse tein näin viime syksynä jo valmiiksi saakka. Osaan laitoin kylmäkäsittelyä vaativat siemenet syksyllä ja osan istutin taimista keväällä valmiiseen maahan. Hyvin ovat viihtyneet ja nurmikko ei tullut alta mistään kohdin.
Sinix, kiitos ehdotuksistasi. Kuulostaa tosi yvältä! Mulle ei itsellä käynyt mielessäkään, että lehtimassan päälle voisi jo seuraavana kesänä suoraan tehdä penkkiä. Olin päässyt vasta tuohon kasaamisvaiheeseen.
Myyristä en tiedä varmasti, mitä lajia ne edustavat. Ojia ei meillä ole missään lähellä kun koko tontti on ison mäen päällä, sulkeeko se vesimyyrät pois? Koskaan niitä ei näe mutta jalka uppoaa pitkiä matkoja nurmikkoon. Ja tietenkin kelmien suosikkireitti kulkee mun paljon tarvitseman polun alta. Siellä on nilkka tullut venäytettyä jonninkerran. Vastahyökkäykset suoritetaan karkealla sepelillä, täytän sillä käytävät. Ja kohta onkin uusi tunneli puolen metrin päässä. Jonakin päivänä koko polku on sepelöity…
Peijakkaan vesimyyrät on nyt keksineet mun kasvimaan Ennen oli reikiä täynnä vaan puron varret, tämä on eka kerta kun ovat tulleet ylemmäs pihalle. Laskin koloon vettä jo pariin kertaan, mutta vielä ovat sen putsanneet auki. Harmittaa, kun muutoin en ole niiden elosta piitannut ja ovat saaneetkin ihan rauhassa touhuta.
Itse odottelen kieli pitkällä vesimyyrien tuloa pihaan. Otus on niin helppo pyydettävä, että se saa metsästäjän vereni kuohumaan. Aivan turhaan kärsitte vesimyyrästä puutarhassanne. Pyytämään vain joka Ikka ja ( …). Mitähän pitäisi tuohon sulkujen väliin pistää, kun kyse on naisihmisistä.
Enää ei tarvitse odotella, Anttipa - tervetuloa meille myyräjahtiin. Piha on käytössäsi Minä voin keskittyä jahtaamaan eikun lahtaamaan hiiriä ja rottia, metsästysviettini pääasiallinen ulkoinen ilmentymä…
Minulla vesimyyrä onkelma viljelypalstalla jossa en kuitenkaan pääse joka päivä käymään. Raparperin mokoma söi suihinsa, ei jäänyt minkäänlaisia juuria jäljelle, vain piiiitkä käytävä. Reikien määrästä päätellen vesimyyriä on useita, tosin pienet ojatkin on alueeni kolmella sivulla
Paikallinen puutarhuri kertoi, että vesimyyriä ei ole, ellei lähellä ole pysyvää vettä, esim. iso puutarha-allas! Vesimyyrä tarvitsee kuulemma vettä viihtyäkseen. Siksi ovatkin itse puutarhallaan tyhjentäneet vesilammikon. Me asumme joen rannassa ja meillä niitä on. “Miehet” ovat niiden onkaloita paukutelleet… mutta kokonaan niistä ei eroon pääse. Nyt kanta on taas lisääntymään päin. Haukkoja/pöllöjä mielelläni ottaisin tontilleni myös! Niiden kantahan kulkee täysin hiiri/myyrien kantojen kanssa. Kun ruoka vähenee… vähenevät ne “luonnolliset” vihollisetkin. Minä INHOAN näitä myyriä. Ei ole kiva keväällä nostella kokonaisia puskia/puita, kun juuret on syöty. Näkemään niitä harvoin pääsee… minä pääsin kun rantaa kulotimme. Luoja että niitä oli paljon ja ISOJA! Silloin olisi pitänyt ase olla mukana…
Meillä niitä on myös palstalla, jota ympäröi oja kahdelta sivulta. Yksi talvi söivät melkein kaikki mansikat. Nyt näyttää jo kelpaavan maa-artisokka ja perunat. Loukuttaa en pysty, olen liian hellämielinen. Eilen käytiin ostamassa 99 sipulin säkki narsisseja. Eihän se nyt ongelmaa poista, mutta jos niillä narsisseilla edes jotenkin yrittäisi suojata myyrien suurimmat herkut.
Kyllä mein äitin tontin ympärillä on isoja vesimyyriä, vaikka matkaa lähimpään vesistöön on muutama kilsa. Onneks naapurin kissat pitävät edes jotenkin kannan pieninä ja onhan täällä paljon haukkoja ja huuhkajiakin.
Meillä taas on riesana peltomyyrät, eikä oo kissoja lähimainkaan. Tosin Mimmi on aika hyvä niitä pyytämään. Silti niitä on liikaa, prkl.
Toi kanankakkajuttu pitäis tehota, monet on niin sanoneet. Mullakin on tuolla pari säkkiä odottamassa, että maa pikkasen jäätyy, sitten levitys ja odotus.