Tuholainen: Myyrä

Vielä täällä ruoka suussa jankkaan, että mistä erottaa vesi- ja peltomyyrän, jos ei näköhavaintoja ole (jos asialla nyt mitään väliä on)? Kaivavatko molemmat samanlaisia tunneleita? Multakekoja en ole maan päällä nähnyt, vain tuo uppoamisilmiö.

Peltomyyrä ei tee niitä onkaloita, vaan maanpäällisiä heinäpesiä. Peltomyyrä kaluaa puista ja pensaista kuorta maanpinnan yläpuolelta.

Vesimyyrä tekee niitä onkaloita, kekoja taas kontiainen. Vesimyyrä syö juuria ja pikkutaimia, keväällä se söi krookusten alkuja, en tiedä vaikka kaluaisi kuoriakin sekin, mutta ei ainakaan meillä, ainakaan vielä (tässä kohtaa kuuluu koputtaa puuta8]).

Minulta se ei suinkaan ole syönyt kaikkien kasvien juuria, kukkapenkissä suurin haitta on se, että kasvit jäävät ilmaan niiden onkaloiden päällä. Onkaloista olen löytänyt juolavehnän, voikukan ja raunioyrtin juuria siististi pätkittyinä ja pinottuina.

Kiitos Inki! Tuo oli todella selventävä ja kaikki tiedot kerralla. Eli minulla on vesimyyriä vaikka lähin ‘vesipiste’ suht etäällä mäen alla. Paikka jossa ne mylläävät, on kyllä muuten kaikkein kostein koko kallioisella tontilla, maanalaiset valumavedet kai kulkevat sitä kautta.

Vesimyyräkantaa lihotetaan…

No voi itku minkä ryöjä teki

Pitää oikaista, että en peukuttanut Kaisaliisalta tuhottuja herkkuja vaan viesti oli muuten niin osuva, etten voinut olla hymyilemättä.

Meillä on varmaankin ihan turha noita loukuttaa, kun piha rajautuu puroihin kolmelta suunnalta… Vesimyyriä siellä varmasti aina tulee asumaan. Toivon vaan, että pysyisivät siellä rannassa. Yksi omenapuu, joka on kasvimaan vieressä, alkaa olla tosi vinossa ja pian kaatuu. Luulen, että myyrät ovat siinäkin asialla.

Luin täs yks päivä lehdestä, et joku oli onnistunut häätämään myyrät tupakkavedellä. Sitä ennen oli kokeillu kaikkea mahdollista, ilman tulosta.

Helpoin tapa sen keräämiseen lienee mehukatti tms. pullo, puolilleen vettä ja tumpit aina sinne. Kun on lillua kehittyny tarpeeksi, niin lirutetaan se haiseva vesi onkaloihin ja muihin myyrän suosimiin paikkoihin. Ja eiku vettä lissää pulloon jne. kunnes koko pullo on piukassa tupakantumppeja ja sitten sen voikin heittää roskiin.

Mutta iso huom. Se vesi sitten kyllä haisee ko vanhan kapakan tuhkis. Ja nikotiinivesi tappaa myös kastematoja (tai siis madotkin kaikkoavat siitä läheltä) eli ei kannata laajoja alueita suihkutella kapakkahajuja täyteen tai käyttää ainetta niin, että se jää jotenkin liian pinalle esim. lasten leikkialueen vieressä.

Muuten se kyllä haihtuu ja maatuu melko nopsaan, eikä jätä mainitaavia myrkkyjäämiä ympäristöön (onhan tupakka itsessään kasvi alunperin). Ja jos sattuu kessua kasvattaan, niin siitähän saa samaa mömmöä liottamalla tarpeeksi kauan. Tosin en tiedä perustuuko teho (?) nikotiiniin vai vain ihmistupakin eltaantuneeseen tumppihajuun.

No just ja taas löytyi lisätuote vaihtotapahtumiin - ne toisen käden hanskat ja nyt vielä tupakintumpit, muutenhan myö savuttomat saadaan kaikki myyrät riesoiksemme;) Ei vais, eilen just löysin pöydän alta tuhkiksen, jossa on koko kesän ‘vierastumpit’, onneksi en tyhjännyt saman tien, täytyy ottaa talteen:)

LiisiA:n kannattaa kyllä loukuttaa jatkuvasti vesimyyrää. Onpahan mielenkiintoinen metsästysharrastus siihen puutarhaharrastuksen ohelle.
Vesimyyrä ei liiku kovinkaan paljoa paljaalla maalla. Kun myyrät pyytää pois yhtenä kesänä, menee siihen vuosi ennen kuin uusia tulee paikalle. Pyynti taas käyntiin, kun kasa taas ilmestyy puutarhaan.

Hittolainen, kenet saan vetämään ne tupakat, jos ostan askin, kun ette tiedä auttaako purutkin!!! Minä en moiseen kykene!  Kaupungilla kyllä saan katseita, jos alan siellä jahtaamaan tupakantumppeja ja tupruttelijoita!  Vesimyyrä ei tee kasaa, vain onkaloita! Mystistä onkin, että mihin se vie kaivamansa maan? Meillä keväisin pettää maa jalkojen alla ja niitä ei ole kymmeniä reikiä, niitä on satoja. Sitä bensaa ja paperia me olemme harrastaneet, kun killeröön ei mennyt mitään ja naapurin kissoja pelkään, että ovat pian ne siellä killerössä.

Siis tekeehän se keon? Semmoisen, jossa kolo on keon sivulla, kontiaisella keon päällä?

Mä en ole kertaakaan nähnyt multakasaa maan pinnalla vesimyyrän jäljiltä, ihan samaa olen miettinyt kuin Sinix, että minne se jemmaa kaiken sen mullan. Vai onko käytävät niin pitkiä, että jossain katseenkantaman ulkopuolella metsässä on valtava keko parasta puutarhamultaa

Virosta saa ostaa jauhettua tupakkaa puutarhamyymälöistä torjuntatarkoitukseen

Sinix, kyllä auttaa ne purutkin. Mää tarkotin vaan et auttaako samalla tavalla se kasvi, kessu, jota mullakin tuolla yhdessä kukkapenkissä parast’'aikaa kasvaa.

Eli jos ei itse polta, eikä välttämättä viitsi juosta tupakoitsijoiden perässä pitkin kaupunkia, , niin ostakaas presupussi, esim Smart tai Bonus, punainen sellanen ( =vahvempaa). Sitte vaan pantittomaan pulloon (1 1/2 litran) puolet topasta ja vettä mukkaan täyteen ja muutaman päivän odotus.

Kun väri on tumman ruskeaa, jonkun vanhan siivilän kautta esim. kastelukannuun ja myyrille.

Ja purut takas pulloon ja lissää vettä taas. Nii kauan voi samoja puruja liotella, kunhan väri pysyy tumman ruskeana ja haju sen mukasena.

Mulla tullee tota kakkavettä "ittestään" ko pidän siellä sun täällä niitä mehukatteja vedellä ja korkilla. Sinne sit tumppaan. Ei jää natsoja sinne tänne, ei oo tulipalovaaraa, ei heittele harakat tumppeja jne. Ja tosiaan on helppo hävittää, ku on niin taynnä, ettei enää saa yhtään tumppia sinne tungettua. Suosittelen. Vierastuhkikseksikin…mitäs sitä ei pihansa eteen tekis .

Heksu, ei ihan totta  ole minkäänlaista maata nostettuna maan pintaan, vain kolo! Näitä on tullut esim. tuvepaakkujen alle, kukkamaan keskelle, tyrnien alle… maa vajosi, kun perkasin ja keväällä kun eivät heinät yms. näy, niin koloja on todella paljon. Olisiko kuitenkin eri myyrärodut asialla? Meillä on todistettavasti tunnistettu vesimyyräksi; - katti kantaa onneksi (liian harvoin) niitä nähtäville ja keväinen rannan kulotus sai naapurirannan kuhisemaan. Silloin säikähdin itsekin, pelkään niitä, niistä osa oli tosi suuria!
Siis tupakkaa… tässä sen näkee tupakoitsijat: se on myrkkyä, jos myyrätkin sillä kaikkoavat! 

Juu, kyl minä uskon ja pitikin sitten alkaa kyselemään, että mikäs sortti sitten vielä on, joka tekee kekoja mutta ei ole kontiainen kumminkaan? :slight_smile:

Ei meilläkään oo minkäänsortin kekoja tms. mut niitä reikiä on kyllä siellä täällä (saakurin nököhammas söi viimesyksynä yli 100 krookuksen sipulit, eipä noussu ku kaks keväällä…).

Niitä töpöhäntäsiä myyriähän ne on, Mimmi niitä pyydystää, ne kolon omistajat. Oliskos n. 5-6 senttiä halkasijaltaan.

Vesirotan kolot on isompia, mein äiteellä on niitä ja sit muutama myyrä.

Mun tädillä, tossa 6 kilsan päässä, on (asutusalue) niitä myyriä oikein riesaksi asti. Vaikka mitä oli taas viime talvena syöty ja niitä onkaloja oli jokaisessa kukkapenkissä. Tyhjää vaan oli jalan alla.

Wikipedian mukaan vesimyyräkin tekisi kekoja, mutta en minä ainakaan ole sellaisia selviä kekoja nähnyt kuin kontiaisen tekemät ovat. Vesimyyrällähän on melkoinen verkosto siellä maan alla ja minusta se jotenkin nousee koko alueeltaan - mahtaako se vaan jotenkin muurata ja tiivistää sitä maata ainakin kukkapenkin möyheässä maassa? Samoilla paikoilla kai voi siellä etelän mailla asustella molempiakin, mistäs ne sitten toisistaan erottaa ne käytävät?

Mun mielestä vesirottien “keot” on pikemminkin multamöykkyjä nurmikolla. Tai siinä ne näkyy parhaiten. Sehän on lähinnä sinne tänne työnnettyä ylimääräistä maata sieltä käytävästä.

Vesirotilla on tosi syvälläkin niitä käytäviä ja ne ovat isompia kuin myyrän, siis halkasijaltaan. Myyrän käytävät maan alla, ovat tosi pinalla, olisko meillä ollu sellaset 2-3 senttiä vaan maata siinä päällä (ja siksi ne huomaa ku esim. kasvimaalla voi olla keväällä todellinen upotusverkosta).