Tuholainen: Myyrä

Avironin kuvassa noi näyttää tosiaan vesimyyrän multamakkaroilta.

Maa-artisokat ovat melkein kadonneet “parempiin” suihin talven aikan. Onneksi muutama jänyt niin saan syksyllä satoa.

Toissavuonna hävisivät kaikki maahan jääneet maa-artisokat, edellisenä vuonna kasasin ne rikkinäiseen ämpäriin ja jätin maahan, niitä eivät saaneet syötyä. Viime syksynä söin melkein kaikki, mutta vähän jätin maahan, luulisin ettei niistä näy hajuakaan kun menen kaivelemaan.

Meillä puolestaan maa-artisokat vaihtavat paikkaa

Mä olen käyttänyt myyräpyydysten suojana isoa taimiruukkua + painoa sen päällä. Joskus rakennelma on hajoitettu - epäilen syylliseksi koiraa tai ihmistä.

Vesimyyräkin tykkää meidän uudesta kennolevykasvarista…

Lapio humpsahti hauskasti myyrän koloon. Sieltä löytyi oikein pehmoiset pesävärkitkin (nostettu oikealle).

Tulin kanssa siihen tulokseen, että meidän pihalla on nyt ekaa kertaa ollut vesimyyriä. Toivottavasti eivät palaa ensi talvena. Yhtään kontiaisen kasaa en ole sitten nähnytkään. Yleensä kontiaisen kasoja on ollut keväisin paljon pitkin nurtsia. Oikein tuli ikävä kontiaisia, ovat kyllä paljon mukavampia kavereita.

Myyrät/kontiainen mellasti meidänkin kasvarin pohjalla. Lapion kunnolla kastellut pohjamaat pois ja päällystin lattian 10 cm paksulla sepelikerroksella ja sitten tiililaatoitus, eipä sen jälkeen mellastaneet. Meidän pihalla on enimmäkseen vain kontiaisia, selvästi liikkuu siellä, missä on kosteampaa ja eniten matoja. Käytäviään kaivelevat ja kasoja tekevät vaan olkoot rauhassa täällä on heille reservaatti. Vesimyyrille on porttikielto. 

Meidän leveysasteilla ei ole kontiaisia ollenkaan.

Masentaa, kun kiertelee kartanoa ja saapas uppoaa milloin missäkin vesimyyrien koloon. Eihän niile mitään mahda, mutta yritän loukuttaa niin paljon kuin ehdin.

Mietin just, että ei ole oikein mitään järkeä istuttaa viiniköynnöstä kasvariin :confused:

Valtsulla oli kyllä hyvä vinkki.

Entäs jos tekee ruostumattomasta verkosta ison ‘korin’ minkä upottaa maahan ja istuttaa viiniköynnöksen siihen?

Voi, kuinka harmi välkkeellä :frowning: Toivottavasti nyt jotain juuria olis jäänyt, josta jotain nousis vielä.

Voi voi välke, pahaa tekee. Pidän peukkuja, ettei tuholaiset olisi kaikkea syöneet. Voin lähettää sulle ainakin uusia belliksiä…

Ensimmäinen vuosi ilman Siru-kissaa (1994-2012) ja vesimyyrän reikiä paljon pihassa, tulppaanit syöty ja näköjään syysleimu.Naapurilta häipynyt kokonainen tulppaanimaa. Aion kasvattaa vastedes vain myrkyllisiä kasveja. Ritarikannus on säästynyt, samoin ukonhattu. Myöskään narsisseja ei ole syöty. Toisaalta tulppaaneja vois yrittää kasvattaa maahanupotetuissa ruukuissa, eikö vain

Oliko se niin, että narsissien piti suojella myyriltä? Ja ylösalaisin kepin nokkaan laitetut pullot samaten? Eilen palstalla maa petti yhtäkkiä jalan alta ihan suoraan narsissien vierestä, ylössuin käännettyyn pulloon n. 50 cm matkaa ;D

Välke, miten ne myyrät onnistuvatkin valitsemaan ne ei-niin-tavalliset kasvit, joita on varjellut ja joita on hankalampi saada tilalle? Suututtaa sinun puolestasi! Mehitähtiä ja (toivon mukaan) japaninakileijan siementaimia voin laittaa sinulle tulemaan.

Myyrätuhot on mulla absoluuttisesti pienet, mutta prosentuaalisesti suuret kas kun ei ole kovin paljon kasveja, mutta myyriäkin enemmän mua sapettaa koirat jotka pissivät kuusien alaoksille niin että ne ruskistuvat. Kuuset ovat aivan kävelytien reunassa, niin tuuheita, vielä nuoria metsäkuusia. Mietin kuumeisesti miten suojata kuusia virtsallta.

Apuva…Ketju on niin pitkä …olen selaillut sieltä täältä…Reikiä on tänä vuonna aivan kamalasti. Hedelmäpuiden alla ja perennapenkit pullollaan. Kasoja ei niinkään eli on ilmeisesti vesimyyrä. Hitsi kun koiran juuri trimmasin ennenkuin luin että karvat koloihin…Nyt pitää odottaa että käppänään kasvaa karvat takaisin. En tiedä uskallanko myrkyillä alkaa pelehtimään kun pienempi 2.6kg rottakoira on niin ahne että syö kaiken mitä kiinni saa ja jos syö myrkkyä tai myrkkyyn kuolleen myyrän niin käy köpelösti. Onko kellään kokemusta jostain ultraääni karkottajasta myyrien kohdalla? loukkuja pitää hankkia heti huomena kun menen kylille. Koirillahan on hyvä kuulo ja kuulevat yliääniä…karkottaako ja vaivaako ääni koiruuksia myyrien lisäksi? Emmmehän halua koirukksia kiusata :slight_smile: Vanhus ei myyriä enään metsästä mutta rottakoira kyllä on niitä saalistanut iltaisin. Neiti on vain niin peni etten uskalla yksin pitä illan hämärtäessä pihalla saalistamassa ettei joudu petolinnun,ketun tai supikoiran suuhun.

En haluaisi masentaa, mutta olen tullut siihen tulokseen, että taistelu myyriä vastaan on turhaa ja toivotonta. Välillä niitä on enemmän ja välillä vähemmän, mutta kuitenkin myyrä on se, joka tässä taistelussa voiton vie. Saahan sitä kuitenkin yrittää kaikkia kepulikonsteja, jos intoa riittää.

floora -ota kissa lisäksi :smiley:

Hassua Floora kun teillä on myyriä ja meillä ei ole näkynyt ei edes mökillä ja kun syksyllä sanottiin että pitäisi tulla hyvä myyrä vuosi. Mökillä on aina ollut lintujen ruokinta laiteiten alla ja kissat on niitä ikkunasta katsellut nyt talvella ei näkynyt.

En tiedä kuinka hyvä keino on mutta mun siskon likka laitoi vuosia sitten silakoita kaikkiin koloihin ja multaa päälle sillä hävisivät tontilta sitä en tiedä olisivatko muutenkin hävineet no sitten se kanankakka joka koloon mä sain sillä mökillä kukkapenkistä myyrän muuttaa pois mutta kyllä kukat kasvoivat mahtaviin mittoihin 2 seuraavana vuonna nyt ovat vähän normaalisointuneet oikeihin kokoihin

Olen toivottomuudesta melkein samaa mieltä viiden vuoden taistelun jälkeen. Mielestäni mikään karkotin ei tehonnut. Käytän enää loukkuja ja koetan pitää heinikon kurissa (ja muistaa suojata puiden juuret syksyllä).