Söpö otus :D…kai noillakin on joku merkitys luonnon eläimistöketjussa …myyrän koloja täälläkin tilkitten kissanjätösillä (ämpäripissalle ei polvet enää taivu) ja uusien torjunta-aineiden/keinojen miettiminen ja haku päällä…Omat kissat ei kulje vapaana mutta kyllä niitä täällä munkin pihalla muutama kulkee, ei vaan näy myyräkannassa. Oon luottanut enemmän tuossa isossa männyssä oleilevaan yölintuun myyräkannan pienentäjänä, joku pöllö jota en ole nähnyt mutta kuullut sitäkin useammin.
Kyllä meilläkin myyriä riitää. Ne ovat kaivaneet koko pihan pilalle. Omenapuu ja kirsikkapuu lähti suurinpiirtein vetämällä irti maasta. Ruusupenkki on täynnä reikiä ja kekoja, samoin nurmikko. Niksautin nilkkani muutama viikko sitten, kun kävelin nurmikolla. Koko jalka upposi maan sisään, ei ollut mikään pieni reikä. Mies käveli nurmikolla ja maa notkuin jalkojen alla, aikansa pomppi siinä ja sai aikaiseksi melkoisen montun/painauman maahan.
Olen niin kyllästynyt noihin otuksiin, kunpa joku keksisi oikeasti tehoavan tappokeinon niille.
Tällaisia otuksia meillä (sain yhden kiinni):
Kontiainen on rauhoitettu, ei passaa tappaa.
Pikolla mahtava kuva kontiosta. Nyt vasta itsellenikin selvisi, että vaikka kontio kaivaa käytäviä, niin se ei syö kasvien juuria. Sen tekevät käytäviä hyödyntävät myyrät. Kätevää. Paitsi puutarhurille. Tsemppiä Pikolle, ei tuo todellakaan kivaa ole!
Täällä mietitään, mitä uskaltaa istuttaa penkkeihin, että näkyisi ensi vuonnakin. Kaupunkipihaan on tullut myyriä, joita ei oo 40-vuotisen tässä asumisen aikana ennen ollut, en tiedä, mitä laatua, mutta kaivelevat koloja pitkiinsä. En tiedä, johtuvatko viime talven tappiot siitä, mutta ainakin uusi istutusalue oli kaiveltu ja syksyllä istutettuja pellavaliljoja ja miniakileijoja kadonnut (yleensä talvehtivat hyvin). Ajattelin, että jos upottaisi minkkiverkon paloja pystyyn penkkeihin ennen kuin tekee paikkausistutukset, kokisivatkohan liikkumisen siellä liian haastavaksi? Tää alue on kallion viettävää takalaitaa, multatila 15-25 senttiä, eli esteet sais painettua lähelle kalliota. Muihin penkkeihin täytyis yrittää saada syvemmälle, niitäkin on kaiveltu, mutta isompia hävikkejä en ole huomannut (tuskin ovat syyllisiä kadonneisiin akileijoihin, vai?)
Meilläkin on nyt pari vuotta ollut penkit paljon kaivellumpia kuin koskaan ennen,siis ihan täynnään koloja ja mylläystä, mutta tappiot kasveissa ovat jääneet onneksi ihan minimaalisiksi. Pelästyin viime syksynä, kun istutin tulppaanin sipulit ja parin päivän päästä joka sipulin viereen oli kaiveltu ja sipulin kuoria oli pinnassa. Mutta silti tulppaanit nousi tänä keväänä!
Peltomyyriä kasvihuoneessa, käytäväkolon perusteella laitoin hiirenloukun. Ensin päivällä emo ja äsken pentu, olen mie julma.
Meillä on kasvarissa myös yksi kolo, en voi laittaa loukkua kun en ole varma että kuolisi kerralla. Tappamaan minusta ei olisi:/
Litteä tapaus, selvä nakki. Jos olisi ollut elävä olisin huutanut kovaa niin pitkään kuin ääntä riittää. Sellainen tehokas muovinen kapine, josta saa helposti pudotettua saaliin pois ja perunaviipaletta voi käyttää moneen kertaan.
Teidän jutuista muistin, että unohdin virittää rotanlossan karjakeittiöön. Että olkaa vaan tyytyväisiä jos parilla myyrällä selviätte, meikä saalistaa kissankokoisia rottia
Myyristä ei meillä kyllä koskaan ole ollut haittaa. Jotain käytäviä takapihan nurmikolla, mutta siihen se on jäänyt. Meillä on niin hyvä hiirikissat Mutta sanokaas, kannattaako mun laittaa uusille päärynäpuille vielä se muovisuojus runkoon? Nyt laitoin vaan verkot ympärille jänisten varalta, mutta mahtaako se riittää myyriä vastaan? Se on sitä varsin tiheäsilmäistä vihreää verkkoa. Onko päärynäpuu ylipäänsä altis myyräntyölle? Minä en koskaan aiemmin ole mitään suojaillut, enkä nytkään aio esim. ruusuja verkottaa, mutta noiden päärynöiden kanssa haluaisin pelata varman päälle.
jep… eipä pidä lähteä kontiaisia tappamaan! Rauhoitettuja kun ovat… ihan syystäkin vielä, ovat varsin uhanalaisia suomessa!
MamaRosso! On noita kontiais ongelmia muillakin, olen jo pitkään taistellut niitä vastaan ja joka kerta kun mökille meen saan lapioida 2h ruohokentää suoraksi. Hengiltä ottaisin jos vain jotenkin saisin. Nyt on taas uusi testi menossa, ostin kaksi ultraääni karkotinta ja ainakin ensimäisen kolmen päivän jälkeen näytti jo paljon paremmalta. Lähin 40kg multakasa oli noin 12m päässä karkottimesta ja ohjeen mukaan ne vetäytyvät ajan mitaan kauenmaksi. Katotaan kuukauden päästä mikä tilanne.
Pitää muuten yrittää saada elävänä kiinni nuo kontiaiset ja viedä sitten niitten viherpiperöitten puutarhaan jotka haluavat niin uhanalaisia eläimiä itselleen.
Puukonsuojus, tuo meille! Ai niin, mulla on jo täällä kontiainen ja ne ovat erakko luonteita eli tappavat toisensa jos vastakkain sattuvat, paitsi paritteluaikaan.
Olen kiittänyt onneani, että meidän myyrä vissiin on kontiainen, koska silloin kasvini saavat olla suurin piirtein rauhassa. Käytäviä kaivellaam kyllä joka paikkaan, grillipaikan puulaatoistus nostetaan kellumaan syksyn/talven aikana jne. mutta sipulikasvit ovat saaneet olla rauhassa. Meidän vikahan se on, mitäs rakensimme talon myyrien reviirille
Voi olla teillä erakkoja, mutta meillä ne näytääs kaupunkilaistuneen. Ei yksi tee sellaista jälkeä mitä minulla on. Olen pitänyt sellaisia aurinkonkukan näköisiä maahan painettavia tuulessa pyöriviä karkotimia, joissa on sisällä pieniä muovihauleja jotka pitävät ääntä. Ne toimivat joten kuten kun vain tuulee, mutta kun on yksi tuuleton päivä on nurmikko kuin pommituksen jäljiltä. Yön aikana voi tulla 10 uutta isoa maa kasaa eripuolille tonttia.
Tuossa alla on kuva viime keväältä. Ongelma on se että tuota maata ei saa enää takaisin sinne mistä ovat sen kaivaneet ja lopulta suora ja tasainen nurmikentä alkaa jostain kohti painua. Nuo multa kasat oikaisin laittamalla ison moottori pumpun jokeen ja paloletkulla sitten tasoittelin.
Voisiko olla vesimyyrän tekosia.
Käsittäkseni vesimyyrä liikkuu siellä, missä on ruokaa tarjolla - paksuja juuria, juureksia ja kasvien maavarsia. Se ei myöskään mene mielellään avoimille paikoille, vaan elelee heinikoissa ja penkoissa. Omalla pihalla käytäviä ei ole koskaan näkynyt nurmikolla, vaan kasvimaalla, ojanpenkoilla ja kukkapenkeissä. Siitä päättelisin että Puukonsuojuksen pihalla on kontiaisia, ei vesimyyriä.
Kontiainen eli MAAMYYRÄ,
noi uudetnimet on ihan esterin persiistä… monen muunkii eläimen uudet nimet on iha,
sanonko mistä. Maanyyrä on rauhoitettu, ainankin Suomessa.
Kyllä minä tiedän mikä on kontiaisen tekosia. Muilta olisi helppo ottaa henki pois, noilta ei saa vaikka miten yrittäisin. Olisi rikas mies jos keksisin helpon keinon tuhota kontiaisia.